Eventyret fortsætter: Lyngby vinder sikkert i Wales

Foto: fodboldbilleder.dk

De Kongeblå viste klassen, da de torsdag aften mødte Bangor City i Wales. En sikker sejr og videre avancement i Europa League-kvalifikationen var resultatet for Lyngby efter opgøret mod Bangor City.
På en varm sommeraften i det britiske – nærmere bestemt byen Bangor i Wales – skulle De Kongeblå forsøge at gøre arbejdet færdigt i den første runde af Europa League-kvalifikationen. De kom til Wales med et fint udgangspunkt efter at have vundet 1-0 i hjemmekampen på Lyngby Stadion. Forholdene var dog noget anderledes på det lille idylliske Bangor University Stadium, hvor det virkede til, at hele byen var klædt på til fodboldfest. Fest på lægterne var der også fra starten af kampen, hvor de medrejsende Lyngby-fans var med til at skabe en formidabel stemning på det lille stadion.
Banen indbød ikke ligefrem til smuk fodbold, men på trods af de mindre gode forhold på banen, var det alligevel Lyngby, der dominerede spillet fra første fløjt. Og der gik heller ikke mange minutter før, Lyngby havde fået bragt sig foran. Kristoffer Larsen erobrede bolden og sparkede den sikkert ind med sin højre fod. Et flot mål af nordmanden – og en drømmestart for Lyngby, der nu skulle indkassere hele tre gange for ikke at avancere.
Lyngby-spillerne virkede skarpere end modstanderholdet, Bangor City, i alle spillets facetter, og selvom de i perioder havde svært ved at få kombinationsspillet til at fungere på den walisiske bane, var de i kontrol fra første fløjt.
Efter små 20 minutter fik Lyngby en stor chance, der kunne have lukket opgøret, da den walisiske dommer, Donatas Rumsas, fløjtede et indirekte frispark i feltet, efter at målmanden havde holdt bolden for længe i hænderne. Kristoffer Larsen tog sig af sparket, men afslutningen var ikke ligeså skarp, som ved nordmandens scoring. Stillingen var derfor fortsat 1-0, da de to hold var halvejs inde i første halvleg.
Den tidlige Lyngby-scoring af Kristoffer Larsen lagde lidt en dæmper på kampen. De Kongeblå havde en komfortabel føring, og Bangor City virkede ikke som et hold, der havde evnerne til at kreere chancer og dominere kampen.
Efter 37 minutter blev sømmet for alvor sat i kisten hos Bangor City. Jesper Christjansen erobrede bolden langt nede på Lyngbys egen banehalvdel. Han spillede den videre til Kristoffer Larsen, der fandt Michael Lumb i et overlab. Lyngby-backen spillede den fladt bagud til Jeppe Kjær, som uden problemer satte den i kassen. Fremragende kontramål, og 2-0 til Lyngby, som var godt på vej videre i Europa League-kvalifikationen.
Kort inden pausen var De Kongeblå dog alligevel ved at bringe lidt spænding ind i kampen, da Jesper Christjansen var heldig at slippe for sit andet gule kort. Dommeren lod dog kortet blive i lommen – til stor frustration for hjemmeholdets fans. Minuttet efter gik det hele op i en højere enhed for Lyngby-spillerne, da Kristoffer Larsen scorede sit andet mål og bragte De Kongeblå foran 3-0 efter et fremragende opspil.
Det var også stillingen, da de to hold få minutter efter gik til pause, hvilket betød at det walisiske hold skulle score fem mål i anden halvleg for at avancere. En umulig opgave.
Det store Lyngby-forspring betød også, at David Nielsen satsede fra bænken og brugte sine to sidste indskiftninger allerede i pausen. Det havde dog ikke betydning for spillet på banen. Der var ikke spillet mere end et minut af anden halvleg før De Kongeblå fik den første store chance. Den tilfaldt Mathias Hebo, men den nye Lyngby-spiller fik desværre ikke ordentligt træf på sit forsøg, som gik tæt forbi målet.
Der var ikke meget tempo i kampen i de sidste 45 minutter. Lyngby-spillerne havde ikke noget at jagte, og selvom at hjemmeholdets fans sang – ”We gonna win 5-4, We gonna win 5-4” – så var der ikke mange, som virkede til at tro på det. Waliserne på banen kæmpede det bedste de havde lært, men De Kongeblå var en alt for stor opgave for Bangor City.
Lyngby havde flere store chancer for at udbygge deres store føring. Lasse Fosgaard og Mathias Hebo fik begge muligheder, de burde have scoret på, men ind ville den ikke i anden halvleg. Med et kvarter igen af kampen var stillingen nemlig forsat 3-0 til De Kongeblå.
Det endte også med at blive slutresultatet, hvilket betyder at Lyngby går videre efter en samlet sejr over to opgør på 4-0. I næste runde venter SK Slovan Bratislava.
 Match Facts:
Bangor City – Lyngby Boldklub 0-3 (0-3)
0-1 Kristoffer Larsen (3)
0-2 Jeppe Kjær (37)
0-3 Kristoffer Larsen (42)
Lyngbys startopstilling: 1. Mikkel Andersen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 2. Thomas Guldborg Christensen, 24. Thomas Sørensen (c), 3. Michael Lumb (17. Casper Højer Nielsen (45)) – 5. Martin Ørnskov (<-> 6. Mathias Hebo (41), 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard, 10. Mikkel Ryggard, 19. Kristoffer Larsen (<-> 21. David Boysen (45)) – 15. Jeppe Kjær
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 18. Kevin Tshiembe, 22. Bror Blume, 28. Oliver Kjærgaard
Advarsler:
Steven Hewitt – Bangor City