Lodtrækning til Europa League

foto: fodboldbilleder.dk
Lodtrækning til Europa League – alt du skal vide
Mandag trækkes der lod til de første kvalifikationsrunder til Europa League, og for første gang i mange år er Lyngby med i bowlen. Her er alt du skal vide inden lodtrækningen.
Mandag klokken 13.00 skrives næste kapitel i genrejsningen af Lyngby Boldklub. Det sker, når UEFA i Nyon i Schweiz trækker lod til første og anden kvalifikationsrunde til Europa League 2017/18. Lyngby Boldklub er med et felt på 100 klubber, der træder ind i første kvalifikationsrunde.
Lodtrækningen foregår som sagt klokken 13.00, og kan i øvrigt følges live på UEFAs hjemmeside. Lodtrækningsproceduren består i, at alle hold inddeles i grupper med en hvis geografisk relation. Klubberne tildeles så et nummer og så trækker man ellers numrene op – og dermed klarer man lodtrækningen for de 100 mandskaber effektivt. Det hold, eller “nummer”, der trækkes først af de to starter i øvrigt på hjemmebane.
Ved lodtrækningen til første runde er Lyngby Boldklub seedede, og kan derfor se frem til en – på papiret – svagere modstander, om end kendskabet klubberne imellem på dette stadie nok må være begrænset. Blandt de mere navnkyndige hold Lyngby kan møde findes B36 Thorshavn, Flora Tallinn og Thomas Guldborg Christensens tidligere klub Valur fra Island. Dertil kommer et antal britisk baserede hold fra Wales, Nordirland og Irland.
Klubber som Partizan Tirana (Albanien) og FCK-mareridtet Gorica (Slovenien) findes også blandt puljen af mulige modstandere, men får nok svært ved at ramme Lyngbys geografiske gruppe. Det samme må nok desværre konstateres om den sydeuropæiske varme hos Lincoln Red Imps fra Gibraltar, Tre Penne fra San Marino og UE Santa Coloma fra Andorra – områder, der med lidt god vilje kan “tvinge” fans til en ekstra sydeuropæisk sommerferie.
Skulle vi være så dygtige at kvalificere os videre til anden kvalifikationsrunde, ja så kommer der straks andre boller på suppen. I 2. kvalifikationsrunde er Lyngby – uanset resultatet i de første kampe – ikke seedede. 16 nye hold, heriblandt Brøndby, træder ind i turneringen lægges oveni de 50 vindere fra første kvalifikationsrunde. Blandt de seedede hold i 2. runde, som Lyngby kan møde, er et par sprængfarlige modstandere fra de øverste hylder i europæisk fodbold.
Tyrkiske Galatasaray med Nigel de Jong og Wesley Sneijder i truppen er uden tvivl den største fisk i bowlen, om end Utrecht (Holland), Apollon Limassol (Cypern), Aberdeen (Skotland), Sturm Graz (Østrig), Hajduk Split (Kroatien) og Panionos (Grækenland) også må forvente at yde enorm modstand.
Og skulle favoritterne vinde i første kvalrunde, så har Lyngby også mulighed for at møde Maccabi Tel Aviv (Israel), Lech Poznan (Polen), HJK Helsinki (Finland), Beitar Jerusalem (Israel), AIK (Sverige) eller serbiske Røde Stjerne Beograd, hvor Lyngby Boldklub faktisk har revanche til gode for nederlaget over to kampe tilbage i 1985! Af mulige modstandere i 2. kvalrunde er der faktisk flere tidligere Europæiske Lyngby-modstandere iblandt. Luzern, AIK og Lech Poznan har Lyngby alle mødt i det, der tidligere hed Intertoto-cuppen – og her er vi tilbage i perioden 1982-1987!
Det er med andre ord historisk, det som skal ske imorgen. Det hele starter klokken 13.00 og vi opdaterer naturligvis løbende både vores Facebook-side med de vigtigste nyheder.
Brugbare links:
UEFA: Procedurer for første og anden kvalifikationsrunde
Seeding-inddeling til første kvalifikationsrunde
Seedling-inddeling til anden kvalifkationsrunde
Øvrig info:
Der trækkes lod til første kvalrunde klokken 13.00 og anden kvalrunde klokken ca. 14.30.
Efter modstanderen i første kvalrunde er bestemt går klubberne igang med at planlægge indbyrdes og med TV-rettighedshaverne – tirsdag eftermiddag foreligger et endeligt kick-off-tidspunkt, men sikkert er det at første kamp i første kvalrunde afvikles torsdag den 29. juni med returkamp den 6. juli. Lodtrækningen afgør, hvem der starter på hjemmebane.
Lyngby Boldklub afvikler som minimum første kvalifikationsrunde på Lyngby Stadion. Bemærk at der kun vil være siddepladser til salg til UEFA-kampene, da regulativerne hverken tillader ståpladser eller midlertidige siddepladser. Stadionkapaciteten begrænses hermed til i alt ca. 3.500, hvoraf et antal allokeres til VIP-gæster, sæsonkortholdere og udeholdets fans. Der forventes derfor kun ca. 2.000 billetter i almindeligt salg til kampen. Billetsalget startes umiddelbart efter kamptidspunktet er fastlagt – dvs. i løbet af tirsdag eftermiddag.
Vi kan ligeså godt afsløre det med det samme – der vil ikke være salg af alkoholiske drikke til kampen.
Umiddelbart er det kun sikkert, at hjemmekampen bliver transmitteret i TV. Lyngbys hjemmekamp transmitteres på Tv3 Sport, der også producerer kampen.
Lyngby Boldklub forventer at kunne tilbyde en rejsepakke til klubbens fans i samarbejde med Profil Rejser. Mere info tilgår.