U19 gik på sommerferie med sejr

foto: fodboldbilleder.dk

U19 gik på sommerferie med sejr
U19-holdet rundede sæsonen 2017/18 af med en sejr over Randers. Cheftræner Thomas Lollike gør status over sæsonen.
Lyngby Boldklubs U19-mandskab satte i lørdags punktum for sæsonen med en 3-1-sejr over Randers hjemme på Lyngby Stadion. Det betyder meget for holdet at slutte foråret godt af i et opgør, som man ifølge cheftræner Thomas Lollike godt kunne mærke, var sæsonens sidste.
”Til at starte med var det en typisk sidste kamp, hvor vi ikke rigtig kunne nå noget i tabellen. Men vi bruger både inden kampen og i pausen meget tid på at fortælle, at den betyder rigtig meget for os i forhold til vores selvopfattelse. Man kan bruge lang tid på at vente på det rette moment og den rette timing, men nogen gange kan man også selv skabe det. Det synes jeg, at vi gjorde i anden halvleg” lyder det fra Thomas Lollike, der samtidigt uddyber vigtigheden af at gå på sommerferie med en sejr:
”Lige meget hvad vil man altid tage noget med fra den sæson, man lige har sluttet af, til den næste, så det var helt vildt vigtigt for os at vise os selv og hinanden, at vi stadig godt kunne vinde fodboldkampe.”
Sætter man det lange lys på og betragter sæsonen som helhed er U19-træneren dog ikke helt tilfreds med den 10. plads, som mandskabets 22 point i 22 kampe resulterede i.
"Det er for få point i forhold til det potentiale, jeg synes, at holdet har. Jeg synes, at vi har spillet mange rigtig gode kampe, og her i foråret har vi endda også lavet en masse mål, men desværre har det hængt sammen med, at vi også har lukket for mange ind” fortæller Thomas Lollike, der mener at en af forklaringerne på holdets svingende resultater er et stort antal af skader og en lidt for smal trup.
”Det er ikke sådan at spillerne ikke har gjort alt, hvad de kunne, men naturligvis så betyder det noget i forhold til den fleksibilitet og også den belastning, som spillerne har været udsat for. De har også ofte skulle deltage på reserveholdet, og to kampe om ugen med kun en enkelt dags hvile i mellem, det har været for meget.”
Holdet slutter med en målscore på 39-50. 14 af de 39 mål blev scoret i efteråret, mens det i foråret hele 25 gange lykkedes mandskabet at finde vej til netmaskerne, og den udvikling er Thomas til gengæld yderst tilfreds med.
”Vi har haft en masse fokus på at lave flere mål i vores kampe. Det har måske været for meget, resultaterne taget i betragtning, men omvendt så synes jeg, at vi er lykkes med det, der er allersværest, og det er at kreere chancer og lave mål. Det har givet en optimisme i vores spil, og selvom vi havde svært ved at vinde kampe i foråret, så har det, at vi vidste, at vi nok skulle skabe chancer, og vi vidste, at vi nok skulle score mål, været vores benzin her i foråret, hvor det har været svært resultatmæssigt.”
En af de spillere, der har en særlig ære i U19-holdets scoringer, er Troels Cilius Nielsen som med sine 17 mål tager en andenplads på ligaens samlede topscorerliste.
”Vi har en spiller, der har lavet 17 mål. Det har vi i de 12 år, jeg har været i Lyngby, ikke oplevet før. Det er en fantastisk præstation” lyder det fra cheftræneren, der generelt er meget tilfreds med samtlige af sine spillere og det lag, som han mener, at de alle har lagt på i løbet af sæsonen.
”Hvis man kigger på vores trup isoleret, så kan jeg med ro i sindet sige, at de alle sammen har taget skridt i den rigtige retning. Brikkerne passer bedre sammen nu, og der er tydeligt modnede spillere, spillere der er klar til næste skridt."
Spillernes positive udvikling har for fleres vedkommende også båret frugt i form af debut på A-holdet. Gustav Marcussen og Oliver Kjærgaard fik dette forår deres første Alka Superliga-optrædener, mens Troels Cilius Nielsen og Simon Vollesen i efteråret kom i aktion i DBU Pokalen, og det er noget, der gør U19-træneren i godt humør.
”Det er jeg da helt vildt stolt af. At lave spillere der kan spille på vores bedste hold er jo også en af årsagerne til, at jeg går på arbejde.”
 U19 Ligaens 2017/2018-sæson begynder i slutningen af august.