De Kongeblå henter vigtig sejr mod lokalrivalerne

Foto: fodboldbilleder.dk

De Kongeblå henter vigtig sejr mod lokalrivalerne
FC Nordsjælland var tidligere på dagen forbi Lyngby Stadion. Det slap de ikke så godt fra. Lyngby vandt nemlig 2-1 på egen bane.

Lyngby og FC Nordsjælland tørnede fredag eftermiddag sammen på Lyngby Stadion. Det var en kamp med meget på højkant. Lokalderby, kampen om tredjepladsen og chancen for europæisk fodbold. Opgøret manglede ikke overskrifter, så der var gode grunde til at droppe konfirmationerne og bruge Store Bededag på Lyngby Stadion.

Der var ingen tvivl om kampens vigtighed. Og det kunne godt spores i opgørets indledning, hvor spillet virkede meget nervøst. De åbne målchancer lod derfor vente på sig. Tacklinger, intensitet og nærkampe manglede dog ikke.

Mohammed Fellah fra FC Nordsjælland havde efter næsten 20 minutters spil kampens første skud på mål, men det forsøg sad lige i favnen på Jesper Hansen i Lyngby-målet, og skabte ingen problemer. Lyngby kom tættere på i den anden ende få minutter efter, da David Boysen forsøgte sig på frispark. Det forsøg havnede desværre for De Kongeblå i sidenettet og ikke bag Patrick Carlgren.

Det åbnede kampen mere op. Få minutter efter fik FC Nordsjælland faktisk puttet bolden i nettet, men dommeren, Michael Johansen, fløjtede med det samme afværgende, da der var blevet begået et frispark på Jesper Hansen inden. Ingen af de to hold fik skabt et reelt overtag, men kampen bølgede derimod frem og tilbage.

Der var midtvejs i halvlegen tumult efter, at Kim Ojo modtog et gult kort. Om det var det, der fik tændt op under den store Lyngby-angriber, er ikke til at sige, men minuttet efter var han på pletten og fik bragt De Kongeblå foran 1-0. Målet kom efter en lang bold, som han jagtede. Andreas Maxsø missede sit forsøg på at aflevere bolden tilbage, og så var Lyngbys store nigerianske angriber på pletten. 1-0 til Lyngby – og Kim Ojo som målscorer for anden runde i træk.

Kampens første udskiftning kom hos dommeren, der blev ramt af en skade. Det gav en pause på ca. 10 minutter til spillerne og betød, at fjerdedommeren, Kasper Madsen, blev sendt på banen efter lidt over en halv times reelt spil. Lyngby havde fået et godt tag på kampen, og kort tid efter, at spillet var blevet genoptaget, var de meget tæt på at udbygge føringen, da både Kim Ojo og David Boysen forsøgte sig i samme sekvens, men begge forsøg blev afværget.

Der skete ikke meget mere i første halvleg. Lyngby var dermed foran 1-0, da de to hold gik til pause.

Anden halvleg startede noget mere hektisk end første. Kim Ojo var nemlig meget tæt på at bringe Lyngby foran med 2-0 efter en dødbold i det første minut af anden halvleg. Angriberen fik dog ikke et ordentligt træf på sit hovedstød og Patrick Carlgren fik derfor reddet forsøget til hjørne. Mohammed Fellah fik også en stor chance i den anden ende, men fra kanten af feltet sparkede Nordsjælland-spilleren langt forbi målet.

Kampen var fortsat fuld af nerve og intensitet. Det var tydeligt, at de to hold begge havde meget på spil. Men Lyngby havde et klart overtag.

10 minutter inde i anden halvleg fik Lyngby spillet største chance. Et langt udspark fra Jesper Hansen sendte Mikkel Rygaard alene igennem. Han blev lagt ned af målmand Patrick Carlgren. Den nye dommer, Kasper Madsen, pegede på pletten og dømte straffespark. David Boysen tog sig sikkert af det og bragte Lyngby foran 2-0. De Kongeblå var dermed godt på vej mod at sikre sig en ekstremt vigtig sejr.

FC Nordsjælland virkede modløse og lykkedes ikke med at etablere noget, der mindede om et pres. Lyngby var til gengæld i spillehumør og så ud til at nyde overtaget mod lokalrivalerne.

Det var derfor kun kosmetisk, da Marcus Ingvartsen langt inde i overtiden reducerede til 2-1 efter en dødbold. Lyngby vandt kampen 2-1 og rykkede op på tredjepladsen i tabellen med kun tre kampe tilbage af sæsonen. Drømmen om medaljer og Europa lever dermed fortsat i Lyngby.

Match Facts:
Lyngby Boldklub – FC Nordsjælland 2-0 (1-0)
1-0 Kim Ojo (28)
2-0 David Boysen (56)
2-1 Marcus Ingvartsen (90+)
Lyngbys startopstilling: 1. Jesper Hansen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 30. Hallgrimur Jonasson, 24. Thomas Sørensen (c) (<-> 9. Lasse Fosgaard (70)), 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 22. Bror Blume, 10. Mikkel Rygaard, 21. David Boysen (<-> 19. Kristoffer Larsen (78)) – 27. Kim Ojo (<-> 15. Jeppe Kjær (58))
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 13. Alexander Munksgaard, 17. Casper Højer Nielsen, 23. Jens Odgaard

Advarsler:
Kim Ojo, Mikkel Rygaard, David Boysen, Jesper Christjansen, Lasse Fosgaard – Lyngby Boldklub
Patrick Carlgren – FC Nordsjælland
Tilskuertal: