David Nielsen: Slutspillet udvikler dansk fodbold

foto: fodboldbilleder.dk
David Nielsen: Slutspillet udvikler dansk fodbold

Lyngby Boldklub udvikler sig kolossalt spillemæssigt ved at være en del af Mesterskabsspillet, som David Nielsen er dybt imponeret af.

Efter tre runder i slutspilsdelen af den nye Superliga-struktur er der så småt begyndt at danne sig et billede af klubbernes tilgang til den afgørende del af sæsonen. For Lyngby Boldklub byder sidste del af sæsonen som bekendt på kampe mod de absolut bedste danske hold. Og allerede nu kan cheftræner David Nielsen mærke, at hans hold er ved at rykke sig i den helt rigtige retning.

Årsagen skal blandt andet findes i, at Lyngbys konkurrenter har lagt yderligere procenter oven i. For det er nu sæsonen skal afgøres, og det har gjort modstanden ekstra hård:

”Vi har vundet over mange af de her rigtigt gode hold, som vi allerede har spillet mod i grundspillet. I Mesterskabsspillet får vi den bedste udgave af dem. Så slutspillet er med til at vise hvor gode spillerne er og hvor god Superligaen egentlig er. Det udvikler dansk fodbold, og det er fantastisk at være med til” lyder det fra David Nielsen, der synes niveauet af kampene også har løftet sig gevaldigt:

”Jeg må sige, at kvaliteten af de kampe vi er med til at spille, den er skyhøj. Det er et step op fra grundspillet. Jeg står med en fornemmelse af, at de her kampe minder lidt om europæiske kampe. Laver vi en fejl og mister vi bolden, så er der mål. Det så vi mod Brøndby og det så vi mod Midtjylland senest. Man bliver straffet, fordi modstanderen er langt mere kynisk og koncentreret” fortæller David Nielsen, der mener at hans hold generelt slap ustraffede af sted med en enkelt eller to fejl i grundspillet.

Og apropos holdet, så er det ikke kun Lyngbys modstandere, der har lagt et ekstra niveau på. På træningsbanen på Lundtoftevej og i kampene mærker David Nielsen igen en god intensitet. Holdet havde ellers været lidt nede i en bølgedal efter sæsonens helt store mål om overlevelse blev sikret. Det erkender David Nielsen da også:

”Jeg synes vi, måske med rette, fik kastet lidt vand på vores ild, da vi pludselig i februar nåede vores mål om overlevelse. Det var den målsætning vi havde arbejdet på i halvandet år, og der var det klart at så skulle vi lige bruge lidt tid på at finde ilden igen. Den ild var tilbage mod FC Midtjylland, og det er jeg glad for”.

”Spillerne bliver ved med at imponere. Jeg synes det er imponerende, at vi kan finde tilbage til den ild vi har haft i &ososlash;jnene igennem hele sæsonen.  Det siger alt om spillerne, deres professionalitet, deres ærgerrighed og deres vilje til at udvikle sig, selvom mange af dem er oppe i årene” fortæller David Nielsen, og uddyber i forhold til temaet omkring holdets alder:

”Vi hører mange sige, at vi lidt bedre forudsætninger fordi vi har et ældre hold. Jeg synes jo ikke det lyder som en fordel nødvendigvis, når vi skal lægge så mange niveauer på som vi har gjort siden sommeren 2015”

”Det er endnu stærkere af spillerne, at de kan gøre det i så sen en alder. Unge spillere vil altid udvikle sig, det er noget andet når du skal udvikle spillere på 29-30 år og lægge et lag på de aldrig har prøvet før. Det siger meget om spillerne, og det er stærkt gået. Vi skal bare fortsætte og ikke stille os tilfredse, for vi skal være klar nu til SønderjyskE på fredag” afslutter David Nielsen.

Lyngby er med søndagens point mod FC Midtjylland nu på tavlen i Mesterskabsspillet, hvor De Kongeblå indtager femtepladsen. Kampen om bronze er dog fortsat pivåben. Blot tre point adskiller FC Midtjylland på tredjepladsen og SønderjyskE på sjettepladsen.