David Nielsen før gyser: En kæmpe kamp for klubben

Foto: fodboldbilleder.dk

David Nielsen før gyser: En kæmpe kamp for klubben
Lyngby-cheftræner David Nielsen ser frem til lørdagens opgør mod Viborg FF, hvor hans mandskab kan sikre sig en plads i Alka Superligaens mesterskabsspil.
Der er lagt i kakkelovnen til en gyser af dimensioner, når Lyngby Boldklub lørdag eftermiddag tager imod Viborg FF i Alka Superligaens næstsidste runde af det indledende grundspil. Blot et enkelt point mod Johnny Mølbys Viborg-tropper vil sikre De Kongeblå en plads i mesterskabsspillet, og den præstation er kun mere imponerende med tanke på klubbens status som oprykker.
”Spillerne på banen og os på bænken skal jo gerne kunne mærke, at der er mere på spil end sædvanligt. Det er en kæmpe, kæmpe kamp for Lyngby Boldklub, for vi står på tærsklen til kulminationen på mange års hårdt arbejde for igen at etablere os i Superligaen,” siger Lyngby-cheftræner David Nielsen og fortsætter:
”Det fort, vi gerne vil have Lyngby Stadion til at være, har vi ikke helt fået opbygget, men hvis det skal lykkes, har vi brug for folk på lægterne. Vores fans har været fænomenale indtil nu, men hvis vi skal tage klubben til det næste niveau, har vi brug for, at flere folk kommer på stadion. Så simpelt er det.”
Den svære bundprop
Vurderet ud fra Superliga-tabellen er alle forudsætninger for en Lyngby-sejr på plads lørdag eftermiddag. David Nielsens tropper befinder sig på rækkens fjerdeplads, mens Viborg indtager sidstepladsen, men det behøver ikke være en fordel. Den type hold går nemlig ofte ind til kampen med en meget defensiv tilgang, som det eksempelvis var tilfældet i Lyngbys seneste hjemmekamp mod Esbjerg, der endte 0-0.
”Vi synes, vi har spillet nogle gode kampe på hjemmebane, men vi har til tider haft lidt svært ved at skabe chancer. Mange hold kommer til Lyngby Stadion og pakker sig, og det er specielt tilfældet for de hold, der kæmper for at undgå nedrykning. Det vil altid blive svært mod de hold, for de kæmper med næb og kløer for overlevelse, men vi kender den præmis, og vi er ikke bange for udfordringen,” lyder det fra David Nielsen.
Som nævnt ville endnu et 0-0-resultat ellers være nok til at sikre overlevelse og mesterskabsspil, men det scenarie vil Lyngby-cheftræneren ikke spekulere i før kampen. Vindermentalitet har fra dag ét været David Nielsens mantra, og sådan en indstilling lægger man ikke uden videre på hylden.
”Vi spiller fodboldkampe for at vinde, og det gør vi også på lørdag. At ét point så er nok, må vi tage efterhånden, men mine spillere og jeg går altid på banen for at vinde, og det laver vi ikke om på mod Viborg,” siger Lyngby-bossen.
Et spørgsmål om liv eller død
Et af denne sæsons helt store samtaleemner i Superliga-sammenhæng har været den nye turneringsstruktur, der efter 26 spillerunder inddeler rækkens 14 hold i et mesterskabsspil og to gruppespil. Ideen var at få flere spændende kampe, men det nye format er ikke blevet modtaget lige vel af alle. Helt fra starten var David Nielsen dog en af de store fortalere for den nye struktur, og det har ikke ændret sig.
”Jeg er stadig lige begejstret, og presset motiverer mig kun endnu mere. Strukturen giver en masse afgørende kampe for endnu flere spillere, trænere og klubber, og det scenarie har vi brug for i dansk fodbold, for det rykker os alle,” siger David Nielsen og uddyber:
”Det er ikke alle, der kan klare presset, men det er de barske vilkår, og sådan er det. Det er samtidig med til at udvikle hver enkelt spiller, for fodbold handler om at være god nok til at spille kampe, som gælder liv eller død. Den slags kampe skal man kunne klare, så det er ikke et sekund for tidligt, at vi i Danmark begynder at udvikle spillere, der kan manøvrere under det pres.”
David Nielsen og resten af Lyngby-lejren er da heller ikke uvant i forhold til at præstere under pres. I cheftrænerens regeringsperiode har klubben skulle sikre oprykning til Superligaen i første forsøg, og siden var målsætningen at overleve comebacksæsonen i det forjættede land.
”Det, Lyngby Boldklub har gjort, er ekstremt svært. At rykke op fra 1. division er svært nok, men at blive i Superligaen som oprykker er en kæmpe præstation, og hvis det lykkes på lørdag, er det kulminationen på en fantastisk rejse,” siger David Nielsen.
Lørdagens opgør fløjtes i gang klokken 16.00 på Lyngby Stadion af dommer Peter Munch Larsen. Bemærk dog, at dørene allerede åbner klokken 14.00, hvor Fanzonen og Cafe Kickoff byder på blandt andet Faxe Kondi-aktiviteter og bøfsandwich. Billetter til kampen kan købes via dette link.