U19 åbner foråret mod ubesejrede FCK

Foto: fodboldbilleder.dk

U19 åbner foråret mod ubesejrede FCK

Lyngby Boldklubs U19-hold tager imod topholdet FCK i forårets første ligakamp, som bliver starten på et spændende halvår

Efter mere end to måneder uden ligakampe er det lørdag alvor for Lyngby Boldklubs U19-hold, som åbner forårssæsonen på hjemmebane mod FCK. Før kampen er De Kongeblå på sjettepladsen med 14 point for 11 kampe, mens gæsterne topper rækken med 22 point for 10 kampe. Tilmed er de ubesejrede og i besiddelse af ligaens bedste forsvar, så der venter på papiret en svær kamp.

Det får dog ikke U19-cheftræner Thomas Lollike til at ryste på hånden:

”I min verden eksisterer der ikke alternativer til at vinde fodboldkampe, og det har også været vores drivkraft i de her lange vintermåneder frem mod premieren. Det gælder selvfølgelig også på lørdag, hvor jeg forventer, at vi kommer til at sætte vores præg på kampen, også selvom vi møder et FCK-hold, der er ubesejrede. Det gør bare opgaven endnu sjovere,” siger U19-chefen.

Thomas Lollike har da også god grund til at være optimistisk på trods af FCK’s suveræne efterår, for Lyngbys U19-talenter gør det generelt godt mod Løverne. I efterårets omvendte opgør fik de 1-1 på Peter Bangs Vej, og af de seneste ti indbyrdes møder har De Kongeblå sejret tre gange mod FCK’s to, mens fem er endt uden vinder.

Den fine historik giver Thomas Lollike imidlertid ikke meget for:

”Det er en ny kamp med et nyt liv, så for mig er det vigtigste, at vi kan og vil bringe mere end modstanderen. Dertil betyder statistik ikke noget,” fastslår U19-cheftræneren.

Gode svar gennem hele opstarten
Thomas Lollike og resten af U19-lejren er netop hjemvendt fra en træningslejr i Athen, hvor de sidste detaljer skulle finpudses frem mod sæsonstart. Det blev de blandt andet mod Panathinaikos’ U20-hold, der måtte se sig besejret 2-1, og med de lovende takter in mente er det svært for Thomas Lollike ikke at bevare optimismen:

”På træningslejren så jeg en helt vildt sulten trup, som er mere klar til turneringsstart end nogensinde før. Vores fysiske data har aldrig været bedre, og spillemæssigt ser det rigtigt fornuftigt ud, hvilket blev understreget i den sidste kamp mod Panathinaikos. Derudover er der mange, der byder sig til, så jeg har intet at klage over,” fastslår U19-cheftræneren.

Som altid giver en vinterpause rigeligt med tid og mulighed for at se spillerne ekstra grundigt an, og det har naturligvis også være tilfældet i år. Derudover har Thomas Lollike og resten af U19-staben fået ro til at arbejde med nogle ting omkring truppen, som det skal blive spændende at se udbyttet af:

”Truppen er blevet lidt mindre henover opstarten, så bredden er ikke den samme som i efteråret. Omvendt er de spillere, der er tilbage, alle naturligt tættere på holdet, og det har løftet vores træningsniveau. I løbet af opstarten har vi også fået lagt nogle nye elementer ind i vores spil, og det er da mit håb, at det hurtigt vil afspejle sig på banen,” lyder det fra Thomas Lollike.

Han tilføjer, at han håber at se et højere bundniveau fra sine spillere i foråret, end det var tilfældet i efteråret, hvor de blandt andet tabte en del kampe i Jylland. Det er en af årsagerne til, at De Kongeblå har overvintret på sjettepladsen, hvor de kan skimte flere hold både forude og bagude:

”Rækken er så tæt, at det ikke giver mening at spå om placeringer. Vi vil gerne vinde alle kampe og ende så højt som muligt, og det starter mod FCK, som vi er helt klar til,” slutter Thomas Lollike.

Lørdagens forårspremiere mod FCK fløjtes i gang klokken 15.45 på Lyngby Stadion.