De Kongeblå fik alle tre point med fra en hektisk kamp på Ceres Park

Foto: fodboldbilleder.dk
Lyngby henter flot sejr i Århus
Et flot mål af Jeppe Kjær og en fremragende Jesper Hansen sikrer De Kongeblå en flot udebanesejr. Sejren kom i hus på trods af en meget tvivlsom udvisning til Martin Ørnskov.

Tirsdag aften var Lyngby-spillerne draget til Århus for at møde AGF på Ceres Park. Et klassisk opgør fra den danske Superliga, hvor De Kongeblå skulle forsøge at hente point mod et AGF-mandskab, der traditionen tro mødte op til kampen med en foreløbig blandet og meget varierende sæson bag sig.

AGF var det første hold, der var farlige, da Morten Duncan Rasmussen efter 9 minutter testede Lyngby-keeper Jesper Hansen, men forsøget voldte ingen problemer for den rutinerede målmand. Få minutter efter skulle han blive mere udfordret. Morten Duncan Rasmussen jagtede en bold i dybden, og i to omgange fik Jesper Christjansen lidt klodset tacklet ham, hvilket blev takseret til et straffespark. Det skulle Daniel A. Pedersen tage sig af. Han sparkede fladt i Jesper Hansens højre side, men Lyngby-keeperen var endnu engang på pletten og forhindrede forsøget fra 11 meter. En fremragende redning af Lyngby-målmanden, der endnu engang viste sit værd for De Kongeblå.

I den anden ende var der ikke mange åbne chancer at berette om, selvom Lyngby var velspillende og dominerede bolden. Jeppe Kjær havde et forsøg midtvejs i halvlegen, som let blev afværget. Bror Blume havde også en mulighed få minutter efter, men fra en ellers fri position sparkede han lige på keeperen. Kort før pausen var det dog alligevel tæt på, at Lyngby-spillerne kunne gå i omklædningsrummet med en føring. Jeppe Kjær vendte rundt et godt stykke uden for feltet og sparkede optimistisk på mål, men forsøget ramte stolpen. Stillingen var derfor 0-0, da de to hold gik til pause.

Spillet åbnede sig mere op efter pausen, og efter 55 minutter burde Jeppe Kjær have bragt Lyngby i front. Den lille angriber blev spillet helt fri i dybden af Martin Ørnskov, men ventede for længe med at afslutte og blev tacklet bagfra. Kort efter var det så Mustafa Amini, der var meget tæt på at bringe AGF i front i den anden ende, men endnu engang var Jesper Hansen redningsmand og forhindrede flot, at De Kongeblå kom bagud.

I det 68. minut fik den tidligere AGF-spiller Jeppe Kjær sin revanche. Bolden blev flot lagt til rette af Jesper Christjansen, og Jeppe Kjær sparkede hårdt til læderet første gang. Alexander Jovanovic i AGF-målet fik hænderne på, men kunne ikke forhindre den lille angriber i at score sit ottende sæsonmål.

Glæden varede dog kort. Mindre end fem minutter efter føringsmålet bremsede Martin Ørnskov en omstilling og modtog sit andet gule kort. En kendelse, der vakte opsigt hos Ørnskov og Lyngby-holdet, da det ikke lignede, at der var meget kontakt. Lyngby var dermed kun 10 mand i de sidste 20 minutter efter en meget hård udvisning.

AGF pressede herefter på og var specielt farlige fem minutter før slutfløjtet, men endnu engang var Jesper Hansen en sikker sidste skanse. Trods flere nærgående forsøg lykkedes det ikke AGF at få udlignet, så Lyngby-spillerne kunne fejre en flot sejr på en svær udebane.

Match Facts:
AGF – Lyngby Boldklub 0-1 (0-0)
0-1 Jeppe Kjær (68)
Lyngbys startopstilling: 1. Jesper Hansen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 30. Hallgrimur Jonasson, 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 22. Bror Blume, 21. Mikkel Rygaard (<-> 14. Philip Rasmussen (75)), 9. Lasse Fosgaard (<-> 13. Alexander Munksgaard (82)) – 15. Jeppe Kjær (<-> 8. Lasse Rise (85))
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 2. Thomas G. Christensen, 11. Danilo Arrieta, 23. Jens Odgaard
Advarsler:
Jeppe Kjær, Martin Ørnskov, Michael Lumb – Lyngby BK