Horsens fik igen bugt med De Kongeblå

Foto: fodboldbilleder.dk

Horsens fik igen bugt med De Kongeblå
En straffesparksscoring af Kim Aabech var nok til at sikre Horsens en 1-0-sejr på Lyngby Stadion fredag aften
En gammel kending var fredag aften på besøg på Lyngby Stadion, da AC Horsens gæstede De Kongeblå i Alka Superligaens 17. spillerunde. Sidst, de to hold mødte hinanden, endte det med en sen 2-1 sejr på CASA Arena til hjemmeholdet, så der var revanche på programmet for Lyngby-spillerne, som havde skiftet ud på to pladser i forhold til 2-1-sejren mod OB for to uger siden. Ud var gledet Jeppe Brandrup og Hallgrimur Jonasson, og de var i stedet blevet erstattet af Alexander Munksgaard og Martin Ørnskov fra kampens start.
Den kom gæsterne bedst ud til, og allerede efter tre minutters spil var de uhyre tæt på at bringe sig foran. André Bjerregaard modtog bolden på kanten af feltet, og uden betænkningstid sendte Horsens-angriberen en behersket indersideafslutning af sted mod mål, som dog heldigvis tog stolpen og gik i spil igen. Så var De Kongeblå advaret, og faktisk formåede de mere eller mindre at holde gæsterne fra chancer i resten af første halvleg. Omvendt var der heller ikke meget bid i Lyngby-offensiven, og man skulle derfor hen til det sidste kvarter af halvlegen, før de begyndte at bide fra sig.
Først forsøgte Lasse Fosgaard sig med et hovedstød, som blev blokeret af en Horsens-mand, og ti minutter senere prøvede samme Fosgaard sig med et langskud i den tamme afdeling. To minutter senere kom så De Kongeblås største scoringschance i første halvleg, da Mikkel Rygaard fandt Jeppe Kjær i feltet. Lyngby-angriberen satte hurtigt sin direkte oppasser med et træk, men desværre afsluttede han lige på en fremstormende Nicklas Dannevang i Horsens-buret. Kort efter var Jesper Christjansen lige ved at få en stor chance, og med få sekunder til pause fik Jeppe Kjær endnu en pæn mulighed, som han misbrugte ved at heade et stykke forbi mål. Mere blev det ikke til, og dermed var stillingen 0-0 ved pausen efter en relativt chancefattig første halvleg.
Anden halvlegs første chance tilfaldt Horsens, da André Bjerregaard noget fri headede lige på Jesper Hansen. Efter omkring en times spil kom gæsterne så endnu tættere på, da Bubacarr Sanneh tegnede sig for kampens andet forsøg på stolpen med et hovedstød ved bagerste stolpe. De Kongeblå var i denne periode i vanlig stil mest på bolden, men de helt store chancer udeblev, og så løb de i stedet ind i den farlige Horsens-kontramaskine. André Bjerregaard blev sendt afsted i dybden, og da han skulle til at afslutte, kom Mathias Tauber på tværs og prikkede bolden til hjørnespark – troede han og resten af stadion i hvert fald. Dommer Sandi Putros mente dog, at Lyngby-anføreren havde begået en forseelse, og han pegede derfor på pletten. Herfra var den tidligere Lyngby-spiller Kim Aabech iskold, og fra de 11 meter bragte han sikkert Horsens på 1-0.
Med tyve minutter tilbage måtte De Kongeblå naturligvis i offensiven, og få minutter efter føringsmålet var de lige ved at komme tilbage på lige fod. Nicklas Dannevang fik dog afværget Kim Ojos lumske forsøg, og dermed var stillingen stadig 1-0. Med ti minutter tilbage var det så indskiftede Hallgrimur Jonassons tur til at forsøge sig, men hans hovedstød blev clearet på stregen – Lyngby-spillerne nærmede sig dog, og gæsterne var under pres. Hverken Kristoffer Larsen eller Lasse Rise formåede dog med deres forsøg at passere Nicklas Dannevang, og dermed kunne Horsens-spillerne efter knap 94 minutters fodbold fejre en 1-0-sejr på Lyngby Stadion.
En kold spand vand i hovedet på De Kongeblå, som nu kun er tre point foran Horsens, der avancerer til en aktuel sjetteplads. Lyngby er stadig på femtepladsen med 27 point, og der bliver de med sikkerhed runden ud, da SønderjyskE på syvendepladsen er fire point efter.
Match Facts:
Lyngby BK – AC Horsens 0-1 (0-0)
0-1 Kim Aabech (70)
Lyngbys startopstilling: 1. Jesper Hansen (GK) – 13. Alexander Munksgaard, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 17. Casper Højer Nielsen – 5. Martin Ørnskov (<-> 30. Hallgrimur Jonasson (64)), 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard (<-> 8. Lasse Rise (73)), 21. Mikkel Rygaard (<-> 27 Kim Ojo (64)), 19. Kristoffer Larsen – 15. Jeppe Kjær
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 20. Jeppe Brandrup, 22. Bror Blume, 26. Frederik Gytkjær
Advarsler:
Mikkel Jespersen, Delphin Tshiembe og Nicklas Dannevang – AC Horsens