Med to scoringer blev Jeppe Kjær dagens mand i skysovs

Foto: fodboldbilleder.dk

Fødselsdagsbarnet Kjær sikrede sejren mod OB

Jeppe Kjær var igen flyvende mod OB, der søndag eftermiddag blev besejret 2-1 på to scoringer af Lyngby-topscoreren

Søndag middag skulle De Kongeblå forsøge at revanchere sidste weekends 0-2-nederlag til Randers, og det skulle gerne gå ud over OB, som bød op til dans på EWII Park. I forhold til sidste weekend var der skiftet ud på to positioner i startopstillingen, hvor Jeppe Kjær erstattede Kim Ojo i front, mens anfører Mathias Tauber var tilbage i startopstillingen i stedet for en skadet Martin Ørnskov. Det betød, at Tauber gik ind på sin vante plads i det centrale forsvar, mens Hallgrimur Jonasson blev rykket frem på den centrale midtbane.

De Kongeblå kom bedst ud af starthullerne og var allerede efter fem minutter ved at komme frem til en stor chance. Desværre behandlede Jeppe Kjær ikke Kristoffer Larsens aflevering efter fortjeneste, da angriberens førsteberøring sprang fra ham og forpurrede en potentiel friløber. Det slog dog ikke Kjær ud, og fem minutter senere viste han så sit målscorerinstinkt. Snarrådigt opfangede han en for kort tilbagelægning fra Mikkel Desler, og selvom Sten Grytebust i OB-målet fik hånden på bolden, kunne Lyngby-angriberens afslutning snige sig i mål. 1-0 til De Kongeblå på Jeppe Kjærs sjette sæsonscoring, og det tydede altså på, at den hurtige angriber skulle få sig en god 31-års fødselsdag.

Efter scoringen kom en periode uden de helt oplagte målchancer, men efterhånden begyndte værterne dog at røre lidt på sig. Hverken Rasmus Festersen, Joan Simun Edmundsson eller Anders K. Jacobsen fik dog for alvor testet Jesper Hansen i Lyngby-buret, og så var Mikkel Rygaard med syv minutter til pause i stedet lige ved at fordoble føringen. Offensivspillerens fremragende frisparksforsøg tog dog det allerøverste af stolpen og sprang i spil igen, og hjemmeholdet slap derfor med skrækken. Det gjorde de også få minutter senere efter et fint Kristoffer Larsen-forsøg, mens første halvlegs sidste mulighed var et flot hovedstødsforsøg fra Rasmus Festersen. Jesper Hansen ville dog ikke stå tilbage for OB-angriberen, og med en fornem redning sørgede han for 1-0 ved pausen.

Mens første halvleg altså sluttede med en flot Jesper Hansen-redning, startede anden halvleg med samme scenarie. Der var således ikke spillet mange minutter, før Lyngby-keeperen diskede op med en af sine velkendte fodparader og afviste et Anders K. Jakobsen-forsøg inde i feltet. Kort efter gik det den anden vej med Jesper Christjansen i dirigentrollen. Midtbaneslideren fandt Jeppe Kjær, der tog et godt træk, men desværre afsluttede i sidenettet med venstrepoten. Næste mulighed tilfaldt værterne omkring halvvejs gennem halvlegen, og denne gang resulterede det i en scoring, da Joan Simun Edmundsson ugeneret steg op og pandede en hjørnesparksbold i kassen tæt under mål.

Udligningen gav værterne blod på tanden, og i perioden efter scoringen blev De Kongeblå til tider presset pænt tilbage på egen banehalvdel. I vanlig stil stod Lyngby-spillerne dog flot imod og holdte kynisk OB væk fra oplagte tilbud, og med ti minutter tilbage viste de så samme kynisme i den anden ende. Her faldt et indlæg lidt tilfældigt ned omkring det lille felt, og så viste Jeppe Kjær igen sit angriberinstinkt, da han kastede sig frem og sparkede 2-1-scoringen i kassen. Dermed kan man vist roligt sige, at Lyngby-topscoreren har udviklet sig til lidt af en ond ånd for OB, da han også blev dobbelt målscorer i det omvendte opgør i juli måned.

Mod slutningen pressede værterne naturligt nok på, men igen stod De Kongeblå fremragende imod, og faktisk var det tættere på 3-1 end 2-2. Godt nok måtte Jesper Hansen i aktion et par gange, men i den anden ende var både Jeppe Kjær og indskiftede Kim Ojo endnu tættere på scoring end hjemmeholdet, men mere blev det ikke til. Det viste sig imidlertid også at være nok, og dermed hjemtog Lyngby-spillerne en flot 2-1-sejr over OB, hvilket betyder, at de i skrivende stund indtager fjerdepladsen med 27 point for 16 kampe.

Match Facts:
OB – Lyngby BK 1-2 (0-1)
0-1 Jeppe Kjær (10), 1-1 Joan Simun Edmundsson (63), 1-2 Jeppe Kjær (80)
Lyngbys startopstilling: 1. Jesper Hansen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 3. Michael Lumb (<-> 17. Casper Højer Nielsen (22)) – 30. Hallgrimur Jonasson, 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard, 21. Mikkel Rygaard (<-> 22. Bror Blume (58)), 19. Kristoffer Larsen (<-> 27. Kim Ojo (74)) – 15. Jeppe Kjær
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 13. Alexander Munksgaard, 23. Jens Odgaard, 25. Emil Larsen
Advarsler:
Mohamed El Makrini, Rasmus Festersen, Nana Welbeck og Joao Pereira – OB