Ojo og Jelle nedlagde SønderjyskE

Foto: fodboldbilleder.dk

Ojo og Jelle nedlagde SønderjyskE
På scoringer af Kim Ojo og Jesper Christjansen sikrede De Kongeblå sig lørdag eftermiddag en 2-0-sejr over SønderjyskE, som før kampen ikke havde tabt i otte kampe
Før dagens opgør på Lyngby Stadion var halvdelen af Alka Superligaens grundspil overstået, og det betød, at den første modstander, De Kongeblå fik mulighed for at møde for anden gang i sæsonen, var SønderjyskE. Gæsterne mødte op til dagens kamp som rækkens suverænt mest formstærke hold med hele fem sejre i træk og otte som ubesejrede, og Lyngby-spillerne måtte derfor forvente kamp til stregen på eget græs, hvor det til gengæld er blevet til tre sejre i træk.
Fra kampens start var De Kongeblås hjemmebanemomentum da også til at få øje på, for de fik hurtigt sat sig på løjerne og kom derfor også frem til kampens første chance allerede efter seks minutter. Her blev et hjørnespark clearet af SønderjyskE-defensiven, hvorefter den endte hos Jeppe Brandrup, som sendte et flot indlæg ind mod startdebutanten Kim Ojo. Den store nigerianer steg kraftfuldt til vejrs og kvitterede for indlægget ved at heade bolden i en bue over den tidligere Lyngby-keeper Lukas Fernandes, og dermed var De Kongeblå foran 1-0. Føringsmålet fik dog ikke Lyngby-spillerne til at slappe af, og få minutter senere tegnede først Kristoffer Larsen sig for et udmærket langskud efter et par fikse træk, inden Michael Lumb, fra noget der lignede 30 meter, kanonerede bolden på stolpen med venstrepoten.
Efter den fine Lyngby-start kom gæsterne efterhånden bedre med, og efter 20 minutters spil fik de en kæmpe chance, da Philip Zinckernagel fik serveret bolden midt for mål. Heldigvis sendte den tidligere Helsingør-spiller kuglen langt over mål, og De Kongeblå slap derfor med skrækken. Omkring den halve time prøvede Kristoffer Larsen sig uden held med sin signaturafslutning mod det lange hjørne, og kort før pausefløjtet var nordmanden så igen indblandet i et farligt Lyngby-angreb. Kantspilleren opsnappede en stikning, kom lidt ud mod siden og satte derefter Pierre Kanstrup fuldstændigt med en skudfinte. Derfra fandt han Mikkel Rygaard, som desværre måtte se sin afslutning reddet på stregen, mens Michael Lumb sparkede returen over mål. Det var første halvlegs sidste chance, og derfor kunne De Kongeblå fortjent gå i omklædningsrummet foran 1-0.
Anden halvleg startede med et SønderjyskE-mandskab, som var langt bedre med end i første halvleg og derfor fik presset Lyngby-mandskabet pænt tilbage på egen halvdel. Her stod De Kongeblå imidlertid fornemt imod, og det blev således ikke til mere end et par halve chancer og tonsvis af indlæg uden egentlig adresse. I stedet var Martin Ørnskov lige ved at fordoble føringen halvvejs gennem halvlegen, da han på en flot afslutning fra kanten af feltet tvang Lukas Fernandes ud i fuld længde. Det var småt med chancer i anden halvleg, og mod slutningen tydede det derfor på, at der skulle noget ekstraordinært eller tilfældigt til, hvis stillingen skulle ændres.
Og lidt tilfældigt blev det netop med et kvarter tilbage af opgøret, da et frisparksindlæg fra Lasse Rise af omveje endte hos Jesper Christjansen bagerst i feltet. Midtbaneslideren trykkede på kassen med sit kolde venstreben, og via en mindre afretning strøg den ind bag Lukas Fernandes, så Jelle og co. kunne fejre midtbanespillerens tredje sæsonscoring og 2-0 på måltavlen. Derfra mistede SønderjyskE mere eller mindre pusten, og mod slutningen var det tættere på 3-0 end 1-2, da indskiftede Bror Blume blev afvist af Lukas Fernandes, efter Lyngby-spilleren ellers flot havde orkestreret et kontraangreb.
Mere blev det ikke til, og dermed sejrede De Kongeblå 2-0 over SønderjyskE efter en kamp, hvor de endnu en gang viste flot format og stor både kollektiv og individuel styrke. Med sejren avancerer Lyngby til en aktuel andenplads i Alka Superligaen, mens de tilmed har vundet de seneste fire hjemmebanekampe uden at lukke mål ind. Samtidig blev SønderjyskEs stime på otte ubesejrede kampe i træk brudt, hvilket blot understreger, hvor flot en præstation 2-0-sejren er.
Match Facts:
Lyngby BK – SønderjyskE 2-0 (1-0)
1-0 Kim Ojo (6), 2-0 Jesper Christjansen (78)
Lyngbys startopstilling: 1. Jesper Hansen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 30. Hallgrimur Jonasson, 24. Thomas Sørensen (c), 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard (<-> 14. Philip Rasmussen (88)), 21. Mikkel Rygaard (<-> 22. Bror Blume (70)), 19. Kristoffer Larsen (<-> 8. Lasse Rise (77)) – 27. Kim Ojo
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 17. Casper Højer Nielsen, 23. Jens Odgaard, 26. Frederik Gytkjær
Advarsler:
Thomas Sørensen og Kim Ojo – Lyngby BK