Larsen-perle sikrer fire på stribe

Foto: Fodboldbilleder.dk

Lyngby-spillerne leverede endnu en fremragende indsats, da de besejrede FC Midtjylland på Lyngby Stadion. De Kongeblå har dermed fået 12 point fra deres sidste fire kampe.
Et formstærkt Lyngby-mandskab tog søndag eftermiddag imod topholdet FC Midtjylland, der endnu engang er at finde i den sjove ende af Alka Superligaen. For fodboldromantikere var det den perfekte og mest klassiske kulisse, man kunne forestille sig. Kampstart kl. 14.00 på en efterårspræget søndag, hvor regnen inden kampen længe var faldet støt ned over banen på Lyngby Stadion. Det var fodboldmæssigt et opgør mellem to formstærke hold, der inden kampens start begge var placeret i topspillet. Lyngby på en sjette plads og FC Midtjylland på en tredje plads. FC Midtjylland havde ladet den omdiskuterede verdensstjerne Rafael Van der Vaart blive hjemme i Herning, men ellers var det to hold, der stillede til start i noget, der mindede om stærkeste opstillinger. Hos De Kongeblå var der blevet plads til lejesvenden Alexander Munksgaard, som i sin kun anden kamp for Lyngby skulle spille mod den klub, han er udlejet fra.
Lyngby var det første hold, der rent offensivt var farlige, da Mikkel Rygaard fik et frispark i banens højre side efter kun tre minutters spil, som han dog sparkede lige på keeperen. Det var et FC Midtjylland-mandskab, der fra kampens begyndelse satte sig på kampen, men uden at skabe de helt store åbne muligheder. Efter et langt spilovertag kom gæsterne dog til en chance, da Martin Pusic sparkede bolden over Jesper Hansens mål på en omstilling efter 16 minutter. Midtjyderne pressede De Kongeblå tæt i opspillet og det var vanskeligt for Lyngby-spillerne af få sammensat mange afleveringer i træk. Det var dog begrænset, hvad gæsterne selv fik skabt af muligheder i den anden ende, på trods af et massivt spilovertag.
Lyngby var derimod tæt på to gange i midten af halvlegen. Først var det Mikkel Rygaard, der fik et skud blokeret tæt på mål, og minuttet efter var det Kristoffer Larsen, der fik sit forsøg afrettet og tvang Johan Dahlin ud i en svær redning. Det var dog stadigvæk midtjyderne, som sad på spillet, men uden at skabe åbne målchancer.
Lyngby spillede sig langsomt mere ind i kampen, og efter 37 minutters spil kom de også foran. Michael Lumb modtog bolden og spillede den videre til Kristoffer Larsen, der havde fået sparket sig varm. Han tog et kort træk og lagde flot bolden op i det lange hjørne. Uden en chance for FC Midtjylland-keeperen, Johan Dahlin. En fremragende scoring af den teknisk stærke nordmand. Lyngby kunne derfor gå til pause foran 1-0, og selvom midtjyderne var mest i boldbesiddelse, så var det Lyngby, der var farligst foran mål.
De to trænere vagte ikke at foretage nogle udskiftninger i pausen, så det var de samme spillere, der begyndte anden halvleg, som havde startet den første. Midtjydernes unge talent Mikkel Duelund havde første mulighed i anden halvleg, men han sparkede den langt forbi Jesper Hansens mål. Ti minutter inde i anden halvleg truede midtjyderne igen, da Martin Ørnskov begik frispark på kanten af feltet i banens venstre side, men Jakob Poulsen fik ikke et ordentligt træf på frisparket, og Alexander Munksgaard fik med hovedet afværget situationen til hjørne. Lyngby-spillerne var fortsat ikke meget på bolden, men lurede på omstillinger med en hurtig Jeppe Kjær på toppen.
Efter 68 minutters spil var midtjyderne for alvor farlige. Kristoffer Larsen mistede bolden i opspillet og efter lidt småspil omkring Lyngby-feltet, var Paul Onuachu tæt på at skovle bolden over mållinjen, men Jesper Hansen fik den reddet på stregen. En anden spiller fra midtjydernes bænk Bruninho var også tæt på to gange. Først på en stikning, hvor Jesper Hansen i to omgange fik fat i bolden, og derefter på et lidt tamt langskudsforsøg. Lyngby var dog også farlige. Med lidt mere end 10 minutter igen fik Lasse Fosgaard kæmpet sig til en afslutning med venstrebenet, hvor det kun var overliggeren, der stod i vejen for en 2-0-føring til De Kongeblå. Trods mange lange bolde efter den store nigerianer Paul Onuachu, var det meget begrænset, hvad midtjyderne reelt kom frem til. Lyngby-kaptajnen, Mathias Tauber, og makkeren Thomas Sørensen afværgede flot presset, som det midtjyske tophold prøvede at sætte. Bruninho forsøgte sig en enkelt gang tæt på dommerens overtid, men han kunne ikke ramme Jesper Hansen mål. Det betød, at Lyngby for fjerde gang i træk kunne gå fra en kamp i Alka Superligaen med en 1-0-sejr. En sejr, der kom efter en flot og meget disciplineret holdindsats.
Match Facts:
Lyngby BK vs FC Midtjylland 1-0 (1-0)
1-0 Kristoffer Larsen (37)
Lyngbys startopstilling: 1. Jesper Hansen (GK) – 13. Alexander Munksgaard, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard, 21. Mikkel Rygaard (<-> 26.Frederik Gytkjær (78)), 19. Kristoffer Larsen (<-> 14. Philip Rasmussen (72)) – 15. Jeppe Kjær (<->23. Jens Odgaard (83))
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 17. Casper Højer Nielsen, 20. Jeppe Brandrup, 30. Hallgrimur Jónasson
Advarsler:
Michael Lumb – Lyngby BK