Stolperne var med Lyngby i fortjent sejr over AaB

Foto: fodboldbilleder.dk

Stolperne var med Lyngby i fortjent sejr over AaB
Marginalerne var endelig med De Kongeblå mandag aften, da det blev til en 1-0-sejr over AaB på Lyngby Stadion. Lyngby var bedst kampen igennem, men gæsterne ramte alligevel stolpen to gange undervejs
Den sidste kamp i Alka Superligaens 9. spillerunde løb af stablen mandag aften på Lyngby Stadion, hvor AaB gæstede De Kongeblå. Før kampen var der syv point mellem de to mandskaber – AaB på femtepladsen med 15 point og Lyngby på niendepladsen med otte point – men den forskel var imidlertid ikke til at se fra kampens start, hvor Lyngby-spillerne lagde selvtillidsfyldte ud og satte gæsterne under pres. Det resulterede allerede efter fem minutters spil i en stor chance til Mikkel Rygaard, som blev sat op efter fremragende forarbejde af 100-kampsjubilar Frederik Gytkjær. Desværre kom en årvågen Nicolai Larsen i vejen for Rygaard, der til sit forsvar ikke kunne gøre meget andet i situationen end at afslutte med det samme.
Ti minutter senere gentog Gytkjær-Rygaard-sammenspillet sig så – igen uden scoring til følge – og denne gang var det ikke lige så let at finde på en god undskyldning i sidstnævntes favør. En stor opspilsfejl af Jakob Blåbjerg gav Gytkjær muligheden for at finde en helt fri Rygaard i feltet, men det normalt så træfsikre venstreben svigtede og sendte kuglen et godt stykke over mål. I minutterne efter smed AaB bolden væk i opspillet yderligere to gange, hvilket i begge tilfælde var ved at resultere i store chancer, men enten manglede det sidste tempo og skarphed hos De Kongeblå, eller også kom en bolsjestribet forsvarsspiller i vejen i sidste øjeblik.
I anden halvdel af første halvleg var det småt med chancer til de to mandskaber, og man skulle derfor helt frem til minutterne før pausefløjtet for at registrere yderligere højdepunkter. Her kom gæsterne for første gang i kampen frem til et skud på mål, da Jeppe Brandrup var lige frisk nok i eget felt, men Jesper Hansen reddede sin holdkammerat, da Christian Bassogog havde opsnappet højre backens risikable aflevering tæt under mål. Efterfølgende sluttede gæsterne af med et mindre pres mod De Kongeblå, som var presset langt tilbage i eget felt i nogle minutter, men de holdt stand, og de to mandskaber gik derfor til pause ved stillingen 0-0.
Den stilling skulle imidlertid ikke vare ved i mange minutter af anden halvleg, for her viste De Kongeblå endelig lidt tiltrængt skarphed foran mål. Mikkel Rygaard sendte fra egen banehalvdel en fremragende bold over i modsatte side til Kristoffer Larsen, som var i løbeduel med Superliga-debutant Joakim Mæhle, og her kom Lyngby-fløjen lige præcis først på bolden og fik den vippet over den storsatsende AaB-spiller. Dermed var nordmanden med ét alene igennem med Nicolai Larsen, og her udplacerede han iskoldt den tidligere Lyngby-keeper med en flot, behersket afslutning i det lange hjørne.
Ti minutter efter 1-0-scoringen var gæsterne så lige ved at komme tilbage i kampen, og denne gang var det De Kongeblå, som var gavmilde i opspillet. Det resulterede i en stor chance til Christian Bassogog, som sendte en flot afslutning af sted mod mål, men på den diskede Jesper Hansen op med en endnu flottere redning, hvorfor AaB-angriberen måtte se sin afslutning tage Lyngby-keeperens fingerspidser og derefter stolpen. I denne fase af kampen bølgede det gevaldigt frem og tilbage, og blot et minut senere var Lasse Fosgaard kun en kikset afslutning fra at øge føringen på et flot Jeppe Brandrup-indlæg, men det blev ved 1-0 i denne omgang.
Det blev det også ved med et kvarter tilbage af kampen, hvor De Kongeblå ellers kom så tæt på, som det næsten kan lade sig gøre. Indskiftede Jeppe Kjær satte i sprint med bolden midt på banen, og oppe omkring straffesparksfeltet studsede han den videre til Jesper Christjansen, som desværre måtte se sin afslutning fra en skæv vinkel træffe ydersiden af stolpen. Dermed ventede der en hektisk afslutning, hvor De Kongeblå skulle forsvare 1-0-føringen hjem, og her var det da også lige ved at gå galt til allersidst, da gæsternes Jannik Pohl headede på stolpen i forbindelse med kampens absolut sidste angreb. Lyngby-spillerne slap dog med skrækken og kunne få sekunder efter løfte armene over hovedet og fejre den første ligasejr i halvanden måneds tid.
Med sejren avancerer De Kongeblå til Alka Superligaens syvendeplads, hvor de står noteret for 11 point i ni kampe. Næste opgør er allerede på torsdag den 22. september, hvor Brøndby kigger forbi Lyngby Stadion.
Match Facts:
Lyngby BK – AaB 1-0 (0-0)
1-0 Kristoffer Larsen (50)
Lyngbys startopstilling: 1. Jesper Hansen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 30. Hallgrimur Jonasson, 24. Thomas Sørensen (c), 17. Casper Højer Nielsen – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard, 21. Mikkel Rygaard (<-> 22. Bror Blume (59)), 19. Kristoffer Larsen (<-> 15. Jeppe Kjær (59)) – 26. Frederik Gytkjær (<-> 14. Philip Rasmussen (79))
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 12. Mads Nordam, 13. Alexander Munksgaard, 23. Jens Odgaard
Advarsler:
Kristoffer Larsen, Casper Højer Nielsen, Jesper Christjansen og Jeppe Brandrup – Lyngby BK
Jakob Blåbjerg – AaB
Tilskuertal: