Nu gælder det Kampen om Nordsjælland

Foto: fodboldbilleder.dk

Nu gælder det Kampen om Nordsjælland
De Kongeblå møder fredag aften lokalrivalerne FC Nordsjælland på Lyngby Stadion, hvor der er både vigtige point, håneret og revanche på spil
Alka Superligaens 7. spillerunde står for døren, og som et nyt tiltag er denne runde i år udråbt til derbyrunden. Det betyder, at Danmarks bedste fodboldrække i weekenden byder på rivalopgør fordelt over hele landet, og i den forbindelse kan det selvfølgelig ikke være anderledes, end at De Kongeblå skal møde FC Nordsjælland. Det opgør har – på nær en træningskamp i 2014 – ikke fundet sted siden slutningen af sæsonen 2011/12, hvor Farum-klubben sejrede 2-0 på Lyngby Stadion, så der er kongeblå revanche på menuen fredag aften.
Den mission ser da heller ikke umulig ud, for selvom FC Nordsjælland senest fik 1-1 mod Randers, havde de forud for det opgør tabt hele fire kampe i streg med en negativ målscore på 2-13. Dermed har Kasper Hjulmands tropper ikke vundet en ligakamp siden sæsonpremieren, hvor det ellers så aldeles lovende ud med en 4-0-sejr i Viborg, og nu er det altså så op til De Kongeblå at sørge for, at FCN-spillerne ikke kommer tilbage på sejrssporet.
Skal det lykkes, skal man blandt andet dæmme op for topscorer Tobias Ingvartsen og den tidligere Lyngby-spiller Tobias Mikkelsen, mens også et par af klubbens afrikanske akademispillere, heriblandt Godsway Donyoh, har vist lovende takter. I de bagerste geledder kan FCN glæde sig over igen at have Andreas Maxsø og Pascal Gregor hjemme fra OL-tjeneste, og for første gang i knap en måned var de således en del af truppen, da de sidste weekend deltog i 1-1-deleren mod Randers.
På trods af fredag aftens 1-2-nederlag til Horsens er De Kongeblå inde i en god stime, som før nedturen i det jyske talte fire ubesejrede kampe i træk. Havde det ikke været for en manglende dommerkendelse på CASA Arena, kunne den stime nemt være fortsat, så for Lyngby-spillerne gælder det bare om at fastholde det gode spil, som også var fundet frem i store perioder af Horsens-kampen.
Her manglede Mathias Tauber, men Lyngby-anføreren er nu kommet sig over en mindre skade, hvorfor han igen indgår i truppen mod FC Nordsjælland. Det betyder, at Mads Nordam må vige pladsen i 18-mandstruppen i forhold til Horsens-kampen, mens også Frederik Gytkjær må se til fra tilskuerpladserne. I stedet for ham er Emil Larsen til gengæld med, og han kan dermed få comeback efter en lille afstikker til OL i Rio.
Lyngbys trup til kampen mod FC Nordsjælland:
1.Jesper Hansen (GK), 16. Andreas Larsen (GK), 3. Michael Lumb, 4. Mathias Tauber, 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen, 9. Lasse Fosgaard, 14. Philip Rasmussen, 15. Jeppe Kjær, 17. Casper Højer Nielsen, 19. Kristoffer Larsen, 20. Jeppe Brandrup, 21. Mikkel Rygaard, 22. Bror Blume, 23. Jens Odgaard, 24. Thomas Sørensen, 25. Emil Larsen, 30. Hallgrímur Jónasson
Fredagens opgør fløjtes i gang klokken 20.15 af dommer Morten Krogh, men allerede fra klokken 18.00 åbnes portene til Lyngby Stadion. Det skyldes, at klubben indvier Faxe Kondi Fanzonen, som byder på underholdning for enhver smag hele aftenen. Læs meget mere om det her og køb din billet til kampen og fanzonen her.