Et ungt Lyngby-mandskab tabte 1-3 til Bundesliga-klubben Hamburger SV

Foto: fodboldbilleder.dk

De Kongeblå leverer flot præstation i det tyske
Lyngby tabte i går spinkelt 1-3 til traditionsklubben Hamburger SV. Det blev en kamp, hvor de unge Lyngby-talenter i store perioder spillede lige op med de tyske bundesliga-profiler.

Da dommeren i går aftes fløjtede træningskampen mellem de kongeblå Superliga-oprykkere og den tyske Bundeliga-mastodont Hamburger SV i gang, var der næppe mange, som havde øjnet spillerne fra Lyngby den store chance. Den chance blev ikke større af, at Hamburg SV spillede med et hold udelukkende bestående af Bundesliga-spillere. Et hold, der meget vel kan være det samme, som de starter deres kampagne i Bundesligaen med. Trænerne for Lyngby, David Nielsen og Thomas Nørgaard, havde derimod udtaget en trup, der bestod af en blanding af spillere, som ikke har fået meget tid på førsteholdet og en stor bunke spillere fra U19-holdet.

Det var derfor en stor overraskelse for specielt de tyske fans, at Casper Højer Nielsen efter blot ni minutters spil sparkede et frispark, begået i banens højre side mod Jens Odgaard, under muren og direkte i netmaskerne. Tilskuerne på Stadion Nubiskrug i Rendsburg var næppe velvidende om, at unge Casper Højer Nielsen er udstyret med en formidabel venstrefod, men det lærte de.

Det var en første halvleg, hvor De Kongeblå spillede helt op med de tyske værter. Målmand Andreas Larsen, som endnu engang stod en flot kamp, måtte en enkelt gang hive en stor redning op af hatten. Der var dog også tilbud i den anden ende, hvor tilbagevendte Danilo Arrieta i første halvleg blev spillet fint fri af Jens Odgaard, og med lidt mere held og dygtighed kunne han have bragt De Kongeblå foran med to inden pausen.

Det blev i stedet tyskerne, der sluttede de første 45 minutter bedst af. Den tidligere tyske landsholdspiller Aaron Hunt, der har en lang fortid i Bundesligaen fra både Werder Bremen og Wolfsburg, bragte i første halvlegs sidste minut balance i regnskabet. De Kongeblå har dog meget ære af kampen og specielt første halvleg, hvor uafgjort i pausen mod et stærkt mandskab fra Bundesligaen må siges at være godkendt.
Anden halvleg blev præget af mange udskiftninger. Tyskerne var mere på bolden og styrede i større grad kampen. Det var på dette tidspunkt af kampen et Lyngby-hold, der spillede med en gennemsnitsalder, som ikke kan have været meget over tyve. Kommunikationen og sammenhængen på holdet blev også udfordret af de mange udskiftninger, men det var nogle unge drenge fra Lyngby, der spillede deres chance og fik en stor oplevelse med i bagagen.

På baggrund af de mange udskiftninger var det heller ikke overraskende, at stortalentet Gideon Jung, der sidste år fik Bundesliga-debut mod mægtige Bayern München, kunne bringe tyskerne foran efter 70 minutters spil. Herefter var det op ad bakke for Lyngby-talenterne, der måtte indkassere et mål mere. Det blev scoret på et ærgerligt hjørnespark kort før dommerens slutfløjt. Det var Pierre-Michel Lasogga, der har et langt CV med kampe fra Bundesligaen, som kunne slå sømmet i kisten og gøre det til slutresultatet 3-1.

Assistenttræner for Lyngby, Thomas Nørgaard, var dog fint tilfreds med kampen:
”Vi kører hjem med en god følelse. Vi er stolte. Vi spiller med en blanding af U19-spillere og spillere, der ikke har fået meget tid på førsteholdet, og vi er med i kampen mod et meget stærkt tysk mandskab,” siger Thomas Nørgaard.

Match Facts:
Hamburger SV – Lyngby BK 3-1 (1-1)
0-1 Casper Højer Nielsen (9), 1-1 Aaron Hunt (45), 2-1 Gideon Jung (70), 3-1 Pierre-Michel Lasogga (87)
Lyngbys startopstilling: 16. Andreas Larsen (GK) – 32. Kevin Tshiembe, 18. Adnan Curovic, 12. Mads Nordam, 17. Casper Højer Nielsen – 14. Philip Rasmussen, 22. Bror Blume – 33. Gustav Marcussen, 11. Danilo Arrieta, 26. Frederik Gytkjær – 23. Jens Odgaard
Indskiftet: 28. Oliver Kjærgaard, 34. Marcus Backmann, 35. Simon Vollesen, 36. Waldemar Clem, 38. Lorent Callaku, 37. Troels Cilius Nielsen
Ikke benyttet: Jonas Elkjær (GK)

Tilskuertal: 3700 tilskuere på Stadion Nubiskrug