De Kongeblå spillede fredag aften 0-0 mod AGF på Lyngby Stadion

Foto: fodboldbilleder.dk

Jævnbyrdig AGF-affære endte uden mål
I et jævnbyrdigt opgør på Lyngby Stadion spillede De Kongeblå fredag aften 0-0 med AGF, og de to mandskaber er dermed stadig side om side i tabellen
Med to udebanesejre i bagagen tog De Kongeblå fredag aften imod AGF hjemme på Lyngby Stadion i Alka Superligaens 5. spillerunde, og ifølge tabellen kunne det tyde på et tæt opgør. Før kampen lå de to mandskaber nemlig side om side med syv point for fire kampe og næsten ens målscore, så det skulle blive spændende at se, hvem der skulle trække det længste strå i det traditionsrige opgør.
Man plejer at sige, at tabellen aldrig lyver, og vurderet ud fra kampens indledning så det ordsprog ud til at holde stik. De to mandskaber startede nemlig opgøret på præcis samme manér, som de befandt sig i tabellen, hvilket vil sige helt lige, og man skulle således knap ti minutter hen, før Jeppe Kjær noterede sig for kampens første reelle afslutning. Kort efter viste gæsterne så tænder for første gang, men Jesper Hansen i Lyngby-buret var på plads på Kasper Junkers afslutning, som blev pareret tilbage i spil. Fem livlige minutter blev angrebet efter fuldendt af Jeppe Kjær, der blev spillet fri af Jesper Christjansen, men Lyngby-topscoreren sparkede snert forbi mål på kampens hidtil største chance.
Ikke længe efter den store Jeppe Kjær-chance og opløftende Lyngby-indledning kom der dog en smule malurt i bægeret, da anfører Mathias Tauber måtte lade sig udskifte og erstatte af Philip Rasmussen. Det betød, at Martin Ørnskov rykkede ned i midterforsvaret ved siden af Thomas Sørensen, der samtidig overtog anførerbindet fra Tauber, men den pludselige omrokering lod imidlertid ikke til at påvirke De Kongeblå, som fortsatte med at byde AGF særdeles kompetent op til dans. På nær en udmærket Kristoffer Larsen-flugter efter en halv times tid var der dog ikke flere højdepunkter at berette om i resten af halvlegen, og de to mandskaber gik derfor til pause uden scoringer efter en jævnbyrdig første halvleg.
Samme jævnbyrdighed fortsatte efter sidebyttet, hvor først Mustafa Amini og sidenhen Kristoffer Larsen hver tegnede sig for et forsøg uden at blive farlige, og derfor skulle der gå en halv time af anden halvleg, før den næste chance opstod – og det var en stor en af slagsen. Et indlæg fra AGF’s venstre side blev mistimet af Michael Lumb ved bagerste stolpe, og det resulterede i en kæmpe mulighed til indskiftede Morten ’Duncan’ Rasmussen. Han tog sig god tid, og det udnyttede Jesper Hansen til på fornem vis at komme ud af sit mål og gøre sig bred, samtidig med at han blev på benene indtil sidste øjeblik, hvilket pressede Duncan til at sparke over mål.
Med et kvarter tilbage var det så De Kongeblås tur til at misbruge en pæn chance, da Jeppe Brandrups fine indlæg fandt en helt fri Jesper Christjansen ved bagerste stolpe. Desværre formåede midtbaneslideren ikke at udnytte oplægget, og hans hovedstød blev derfor en mellemting mellem et forsøg på mål og en tværpasning til modsatte stang. Det var noget nær det sidste, man rent chancemæssigt så til De Kongeblå i resten af opgøret, men selvom AGF i den grad fik trykket Lyngby-spillerne tilbage på egen halvdel mod slutningen, fik de aldrig tilspillet sig en reel chance, og dermed sluttede det, som det startede.
Med pointdelingen befinder de to mandskaber sig fortsat side om side i tabellen, hvor de på femte- og syvendepladsen står noteret for otte point for fem kampe. De Kongeblå er dog en anelse foran på en bedre målscore.
Match Facts:
Lyngby BK – AGF 0-0
Lyngbys startopstilling: 1. Jesper Hansen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c) (<-> 14. Philip Rasmussen (18)), 24. Thomas Sørensen, 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard, 21. Mikkel Rygaard (<-> 22. Bror Blume (77)), 19. Kristoffer Larsen (<-> 26. Frederik Gytkjær (67)) – 15. Jeppe Kjær
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 12. Mads Nordam, 17. Casper Højer Nielsen, 23. Jens Odgaard
Advarsler:
Thomas Sørensen – Lyngby BK