Lyngby-talent er nordisk mester

Emil Nestved Kornvig var en del af det danske U17-landshold, der netop har hjemtaget en samlet sejr ved Nordic Cup i Finland

Det danske U17-landshold vender i dag hjem fra ti dages deltagelse ved Nordic Cup i Finland, og det gør de som intet mindre end vindere af hele turneringen. Lyngby-talentet Emil Nestved Kornvig var blandt de 18 udvalgte til turen, og den unge midtbanespiller fik således lidt af en oplevelse med i bagagen på sin første landsholdstur i en stadig ung fodboldkarriere.

De danske drenge spillede tre indledende puljekampe ved Nordic Cup mod Cypern, Norge og Finland. I den første kamp mod cyprioterne startede Kornvig på bænken, hvorfra han kunne se sine holdkammerater køre en komfortabel 4-1-sejr i hus. Lyngby-talentet fik de sidste ti minutter af opgøret, hvor sejren skulle køres sikkert hjem, og dermed kunne han notere sig for sin første optræden i rødt og hvidt.

I den anden puljekamp mod Norge sejrede de danske drenge på ny, denne gang med 2-1. Igen var Kornvig henvist til bænken, hvor han blev siddende indtil få minutter før slutfløjtet, da han endnu en gang skulle på banen for at hjælpe med at forsvare en føring. I den sidste puljekamp fik Lyngby-midtbanespilleren så endelig lov til at starte inde, men desværre kunne han hverken gøre fra eller til i en kamp, der endte med et 1-2-nederlag til værterne fra Finland.

På trods af nederlaget i den sidste puljekamp var danskerne alligevel klar til finalen, hvor Island ventede. Kornvig måtte igen tage til takke med en bænkplads, hvorfra han i samtlige 80 minutter plus tillægstid kunne se sine holdkammerater levere en flot præstation og sejre 2-0. Dermed er Danmarks U17-landshold nordiske mestre anno 2016, og Emil Kornvig står nu noteret for tre ungdomslandskampe.

Succesen med landsholdet kan forhåbentligt bane vej for endnu flere optrædener i rødt og hvidt for Lyngby-talentet, der dog først har en turneringsstart at tænke på. Om halvanden uge, den 20. august, spiller han nemlig første turneringskamp for Lyngbys U17-hold på udebane mod Vejle.