FC Nordsjællands reserver besejrede De Kongeblå 3-0 mandag eftermiddag

Foto: fodboldbilleder.dk

Reserverne tabte på Right to Dream Park
FC Nordsjællands reserver viste sig mandag eftermiddag for stærke for Lyngbys ditto, der blev sendt hjem fra Right to Dream Park med et 0-3-nederlag i bagagen
Mandag eftermiddag skulle De Kongeblå spille sæsonens første reserveholdskamp, og det var ikke et hvilket som helst opgør, der udspillede sig. Thomas Nørgaards tropper havde nemlig taget den korte tur til Right to Dream Park i Farum, hvor FC Nordsjælland lagde kunstgræstæppe til et rivalopgør, som inden længe også finder sted i Superligaen – i første omgang dog på Lyngby Stadion.
Nok om det, for dagens møde fandt som nævnt sted på Right to Dream Park, og her kom værterne bedst ud af starthullerne. Allerede inden stadionuret havde rundet det første minut, havde de således tilspillet sig en stor chance efter et kort taget hjørnespark, men den blev forspildt, ikke mindst takket være en vågen Andreas Larsen, som kom godt ud af sit mål og gjorde sig bred. Kort efter var det så De Kongeblås tur til at bide fra sig, men Frederik Gytkjær fik ikke behandlet Mads Gabels flade indlæg efter fortjeneste, og offensivspillerens afslutning gik derfor forbi mål.
Den livlige indledning blev hurtigt afløst af et lidt mere naturligt tempo, men alligevel fik FC Nordsjælland relativt hurtigt bragt sig foran efter et fint angreb, som til sidst endte hos værternes Benjamin Lund. Alene med Andreas Larsen var venstrebacken sikker i sin afslutning, og dermed stod det 1-0 til rivalerne fra nord. Derfra og frem til halvlegens afslutning stod FCN for de fleste chancer, men kort før pausefløjtet fik Jens Odgaard pludselig to gyldne muligheder for at bringe balance i regnskabet. I begge tilfælde blev han flot assisteret af Gustav Marcussen, men første gang hamrede den unge angriber kuglen over mål, og anden gang afsluttede han en friløber ved at sparke lige på værternes keeper.
Stillingen var derfor stadig 1-0, da de to mandskaber kom ud efter et kvarters tid i omklædningsrummet, men der skulle ikke gå mange minutter af anden halvleg, før det ændrede sig. Allerede efter to minutters spil blev Godsway Donyoh nemlig sendt af sted i dybden efter et Lyngby-boldtab, og så kunne FCN-angriberen sikkert udbygge føringen til 2-0. Kort efter tegnede Casper Højer sig for et fint forsøg i sidenettet fra en skæv vinkel, og derfra fulgte så en periode på ti minutter, hvor Godsway Donyoh i den grad voldte De Kongeblå problemer. Tre friløbere blev det til efter gode dybdeløb og førsteberøringer, men heldigvis var 2-0-målscoreren i alle tre tilfælde særdeles uskarp.
Dermed havde De Kongeblå stadig mulighed for at komme tilbage i opgøret, og den gyldne mulighed opstod kort efter den sidste af Godsway Donyohs afbrændere. Desværre manglede Gustav Marcussen den afgørende skarphed, og hans afslutning gik derfor forbi nærmeste stolpe. Resten af opgøret sad værterne forholdsvis tungt på, og havde det ikke været for Andreas Larsen, kunne det nemt være endt med en større lussing, end det blev tilfældet. Lyngby-keeperen var imidlertid prisgivet kort før slutfløjtet, da FCN satte kampens tredje og sidste scoring i kassen, og dermed endte sæsonens første reserveholdskamp med et 0-3-nederlag.
Det var reserveholdstræner Thomas Nørgaard naturligvis ikke tilfreds med, og David Nielsens nærmeste allierede savnede egentlig en del mere fra Lyngby-spillerne over hele linjen:
”Jeg synes, vi har stået til rigtig mange af de her reserveholdskampe og haft rigtig god grund til at rose spillerne, men i dag er egentlig første gang, jeg står tilbage og er lidt utilfreds med præstationen. Vi kommer til at ligne et ungdomshold frem for et seniorhold, og vi undervurderer en masse situationer mod et Nordsjælland-mandskab, som vi ved, er godt spillende her på deres egen bane,” udtalte Nørgaard efter kampen, inden han fortsatte:
”Vi får ikke sat vores pres godt nok, og vi investerer ikke nok i duellerne. Vi ender med at fremstå som om, vi ikke er dygtige nok til at holde fast i bolden, og det ender med at koste et par mål, hvor vi smider nogle åndssvage bolde. Det skal være bedre næste gang, men jeg kender også de her spillere godt nok til at vide, at de nok skal løfte sig og revanchere det, når de får chancen.”
Match Facts:
FC Nordsjælland – Lyngby BK 3-0 (1-0)
1-0 Benjamin Lund (11), 2-0 Godsway Donyoh (47), 3-0 (88)
Lyngbys startopstilling: 16. Andreas Larsen (GK) – 6. Mads Gabel, Adnan Curovic, 12. Mads Nordam, 17. Casper Højer Nielsen – 22. Bror Blume, 28. Oliver Kjærgaard – Gustav Marcussen, 11. Danilo Arrieta, 26. Frederik Gytkjær – 23. Jens Odgaard
Indskiftet: Kevin Tshiembe, Emilio Simonsen, Lorent Callaku, Waldemar Clem, Troels Cilius Nielsen
Ikke benyttet: Oskar Snorre (GK)