Assistenten forventer et frigjort og selvtillidsfyldt Lyngby-mandskab mod SE

Foto: fodboldbilleder.dk

Nørgaard: Vi skal spille med luft under vingerne
Assistenttræner Thomas Nørgaard ser gerne, at De Kongeblå bruger det flotte comeback mod OB i søndagens opgør på Sydbank Park
ALKA Superligaens 3. spillerunde står for døren, og her skal De Kongeblå en tur til Sydbank Park i Haderslev, hvor SønderjyskE har deres hjemmebane. Jacob Michelsens tropper leverede i sidste sæson en mindre sensation ved at slutte på rækkens andenplads, men sønderjyderne er kommet skidt fra start i denne sæson med et nederlag og en uafgjort mod henholdsvis AGF og AC Horsens. Det faktum lægger Lyngby-assistenttræner Thomas Nørgaard dog ikke meget i:
”Jeg forventer en svær kamp på en svær bane i Haderslev, hvor SønderjyskE længe har været gode. De er godt organiserede, kompakte og utroligt afklarede omkring, hvor deres styrker ligger. Sidste sæson skabte jo en helt euforisk stemning dernede, hvor alle bakkede op omkring projektet, og det er egentlig bare fortsat ind i denne sæson, så det er et svært sted at spille,” vurderer Thomas Nørgaard, der har opskriften på succes klar:
”Vi skal arbejde videre med vores fokuspunkter og de ting, der lykkedes mod OB. Vi skal flytte bolden hurtigt og være dygtige til at finde den struktur i vores spil, som vi ønsker at lægge for dagen. Derudover skal spillerne gå til opgaven med en pæn portion frigjorthed, og de skal føle, at de har lidt ekstra luft under vingerne efter en god, bekræftende præstation mod OB, hvor vi viste, at vi kan være med i den her række. Det skal vi vise igen på søndag.”
SønderjyskE spillede torsdag aften Europa League-kvalifikationskamp i Polen mod Zaglebie Lubin, og man kan således spekulere i både ømme ben og tunge hoveder til søndagens kamp på Sydbank Park. Det vil Thomas Nørgaard imidlertid ikke bruge meget krudt på, for som cheftræner David Nielsen også har givet udtryk for adskillige gange, fokuserer De Kongeblå først og fremmest på sig selv:
”Vi beskæftiger os overhovedet ikke med, hvad SønderjyskE laver i ugen op til kampen. Det eneste, vi forholder os til, er, at vi skal møde sidste sæsons nummer to, der spiller europæisk, og uanset hvilke prøver de kommer på dér, formoder jeg, at de har en trup, der kan løse de udfordringer. Vi tager udgangspunkt i, at vi skal møde et meget, meget kompetent SønderjyskE-hold,” lyder det fra Lyngby-assistenten.
Fra sin vanlige plads i plasticstolen bag David Nielsen – ofte farende frem med instruktioner til spillerne eller en diskret bemærkning i cheftrænerens øre – har Thomas Nørgaard nu set De Kongeblå spille to Superliga-kampe. Her er det blevet til et 0-3-nederlag mod FCK og 2-2 mod OB, og assistenttræneren er fortrøstningsfuld på baggrund af de to kampe med meget forskellige dagsordener:
”Vi har indtil videre været på to forskellige opgaver. Vores opgave efter kampen i Parken var ikke at drage forhastede konklusioner på baggrund af et møde med et helt fantastisk FCK-hold, der samtidig var klubbens første Superliga-kamp i fire år og for nogle spillere endda deres første Superliga-kamp nogensinde,” siger Thomas Nørgaard og fortsætter:
”Vores anden opgave var også mod en rigtig stærk modstander i OB, som er dygtige på bolden og har to yderst farlige angribere, men der formår vi alligevel at spille nogenlunde lige op med dem statistisk set. Det giver os, synes vi, et fortjent point i en kamp, vi både kunne have vundet og tabt, og samtidig fik vi også set, hvordan det mere ”normale” Superliga-niveau er.”
”Som alle nok kunne se, var vi slidte til sidst, men det kom sig også af, at vi havde investeret utroligt meget den første time – måske endda endnu mere end OB, der er vant til det her niveau. Det er vi stadig i gang med at lære, men vi fik udbytte af vores anstrengelser, og det kan vi forhåbentligt bygge videre på,” slutter en optimistisk Lyngby-assistent.