Superliga-premieren mod FCK er lige på trapperne

Foto: fodboldbilleder.dk

Endelig er det tid

Lørdag aften tager De Kongeblå hul på Superligaen med en svær udebanekamp mod FCK i Telia Parken

Efter fire års fravær fra Danmarks bedste fodboldrække er Lyngby Boldklub lørdag aften igen del af en Superliga-kamp, og her venter ingen ringere end de forsvarende danske mestre, FC København. Dermed bliver De Kongeblå som oprykkere kastet direkte i ilden, og mange har sandsynligvis allerede på forhånd afskrevet chancen for Lyngby-point i Telia Parken.

Det forstår man godt, når man tager et kig på FCK’s trup og hjemmebaneform. For at starte med sidstnævnte, så er Løverne ubesejrede på eget græs i 31 ligakampe i træk, hvilket vil sige, at de ikke har tabt i Telia Parken i ligaregi siden et 1-2-nederlag til FC Midtjylland – de senere mestre – i starten af forrige sæson. Den imponerende ubesejrede stime tæller desuden hele 26 sejre og kun 5 uafgjorte, så det er ikke underligt, at Ståle Solbakkens tropper må betragtes som klare favoritter i lørdagens sæsonpremiere.

Den favoritværdighed bliver ikke mindre af, at man tager et kig på FCK-truppen, som er særdeles slagkraftig vurderet ud fra danske standarder. Godt nok er sidste sæsons topscorer, landsholdsangriber Nicolai Jørgensen, skiftet til Feyenoord, men derudover er truppen fra sidste sæson mere eller mindre uændret i forhold til spillerafgange. Til gengæld er der kommet rigeligt med forstærkninger til hovedstadsklubben, som har erstattet Nicolai Jørgensen med serbiske Andrija Pavlovic, og også garderet sig mod et Thomas Delaney-salg ved at hente den slovakiske EM-spiller Jan Gregus i Jablonec.

Af mere velkendte navne har sidste sæsons lejesvende Robin Olsen og Peter Ankersen fået vekslet deres lejemål til permanente ophold, mens Rasmus Falk er hentet hos ligarivalerne OB. På nær Andrija Pavlovic var samtlige af disse spillere i aktion i onsdags, da FCK sikkert sejrede 3-0 over nordiske Crusaders i Champions League-kvalifikationens anden runde, og her tegnede Rasmus Falk sig for en af kampens scoringer. Helt så overbevisende har det ikke været i træningskampene op til, hvor det blot er blevet til en enkelt sejr af tre mulige. Den fandt sted mod Amkar, som blev besejret 3-0, mens det sidenhen blev til to 0-1-nederlag mod Astra Giurgiu og Dinamo Zagreb.

Helt anderledes har det som bekendt set ud for De Kongeblå, som har gjort rent bord i deres tre træningskampe i løbet af opstarten. Her har både nye og gamle spillere vist sig fornemt frem, men der er kun plads til 18 spillere i aktion i lørdagens kamp. De 18 navne udvælges endegyldigt en time før kampstart, idet trænerteamet har valgt en foreløbig konstellation med en 20-mands trup. Her er der tre mulige debutanter – Jesper Hansen, Martin Ørnskov og Kristoffer Larsen kan således spille deres første officielle kamp for De Kongeblå, mens både Emil Larsen og Lasse Rise kan få comeback hvis de kommer i aktion.

Lyngbys trup til kampen mod FCK:
1. Jesper Hansen (GK), 16. Andreas Larsen (GK), 3. Michael Lumb, 4. Mathias Tauber, 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen, 8. Lasse Rise, 9. Lasse Fosgaard, 10. Bradley Surprise, 12. Mads Nordam, 14. Philip Rasmussen, 15. Jeppe Kjær, 17. Casper Højer Nielsen, 19. Kristoffer Larsen, 20. Jeppe Brandrup, 21. Mikkel Rygaard, 23. Jens Odgaard, 24. Thomas Sørensen, 25. Emil Larsen, 26. Frederik Gytkjær.

Lørdagens opgør fløjtes i gang klokken 18.30 af dommer Michael Tykgaard og kan følges på Canal 9.