De Kongeblå tabte tirsdag aften med 4-1 på udebane til FCN

Foto: fodboldbilleder.dk

U19 overkom aldrig dårlig start

På tre scoringer inden for de første tyve minutter afgjorde FC Nordsjællands U19-hold reelt tirsdagens kamp mod De Kongeblå, som endte 4-1

De kongeblå U19-talenter var tirsdag aften taget på en svær opgave på Right to Dream Park i Farum, hvor FC Nordsjællands talenter ventede. Før kampen befandt hjemmeholdet sig på U19 Ligaens andenplads, mens Lyngby-mandskabet måtte tage til takke med en tiendeplads, så det ville kræve både dygtighed og marginaler at tage tre point med tilbage i egen hule.

I forvejen var missionen altså svær nok, men allerede efter mindre end to minutters spil blev den gjort endnu sværere. Her mistede De Kongeblå bolden midt på banen, og det var guf for værterne, som sendte lynhurtige Adnan Mohammad af sted mod mål. Alene med Oskar Snorre, der normalt vogter målet på U17-holdet, gjorde han det via stolpen stensikkert til 1-0 med en behersket afslutning.

Godt og vel et kvarter senere var den så gal igen, og endnu en gang var Adnan Mohammad i en hovedrolle, da han noget ugeneret fik lov at trække ind fra sin venstre kant, gå forbi tre-fire mand og til sidst at lægge kuglen fladt i kassen til 2-0. To minutter efter kombinerede FCN-spillerne sig så vej igennem et sagesløst Lyngby-forsvar, og tæt under mål fik Jakob Johansson lov at sætte sidste fod på bolden – 3-0 og stadionuret havde endnu ikke rundet 20 minutter.

Efterhånden kom De Kongeblå bedre med, og de havde da også et par halve chancer uden dog for alvor at teste værternes keeper. Det blev Oskar Snorre imidlertid i den anden ende, og han viste, trods sin unge alder, flere gange klassen i første halvleg, blandt andet da han forhindrede et Adnan Mohammad-hattrick med en flot redning i det korte hjørne. Derfra var det småt med chancer, og De Kongeblå måtte dermed gå til pause bagud 3-0.

Fra anden halvlegs start fik man imidlertid et helt andet Lyngby-hold at se, og allerede efter fem minutters spil gav det pote, da Mads Kaalund flot sparkede 3-1-reduceringen i kassen langt ude fra. Kort efter havde De Kongeblå så en gylden mulighed for at lægge alvorligt pres på værterne, men en kontrachance, hvor Lyngby-spillerne var tre mod to, blev desværre forspildt.

Mens det stadig ikke lod til, at FCN-spillerne var kommet ud af omklædningsrummet, fortsatte De Kongeblå ufortrødent, og cirka halvvejs gennem anden halvleg var de kun marginaler fra endnu en reducering. Gustav Marcussen trykkede af fra kanten af feltet, men hans drøn tog tværstangen og gik i spil igen, og få minutter senere var skæbnen så i stedet hård ved Lyngby-spillerne.

Lidt ud af ingenting fik Jakob Johansson nemlig gjort sig til dobbelt målscorer med en kontrolleret afslutning, og med 4-1 på måltavlen var kampen dermed reelt afgjort. De Kongeblå skal dog have ros for fortsat at forsøge at skabe chancer, hvoraf indskiftede Emilio Simonsen – endnu en U17-spiller – tegnede sig for et par stykker, der var lige ved at kaste scoringer af sig. Ind ville bolden dog ikke, og dermed sejrede FCN-talenterne fortjent med 4-1 på Right to Dream Park.

Placeringsmæssigt rykker nederlaget ikke meget i tabellen, hvor De Kongeblå stadig befinder sig på tiendepladsen i bunden af et tæt midterfelt. FCN indtager fortsat rækkens andenplads tre point efter duksene fra FC Midtjylland.