Trods Superliga-oprykning er sæsonen langt fra overstået

Foto: fodboldbilleder.dk
Førstepladsen skal forsvares mod Vendsyssel
De Kongeblå møder i morgen aften Vendsyssel FF i Bet25 Ligaens 30. spillerunde, og selvom Superliga-oprykningen allerede er sikret, skal der stadig arbejdes for at beholde førstepladsen
Selvom Superliga-oprykningen blev sikret i søndags med en 1-0-sejr over FC Helsingør, betyder det langt fra, at sæsonen nu bare skal spilles færdig i ro og mag. De Kongeblå har nemlig stadig en førsteplads at forsvare i de resterende fire kampe, og den første af disse finder sted i morgen aften på Lyngby Stadion, hvor Vendsyssel FF kigger forbi i Bet25 Ligaens 30. spillerunde.
Nordjyderne var for bare to måneder siden næsten lige så klare oprykningsfavoritter som De Kongeblå, men et forsømt forår har resulteret i et markant fald i tabellen, hvor de overvintrede på andenpladsen, men lige nu befinder sig på femtepladsen. Her står de noteret for 47 point efter 29 kampe, og dermed er der fire point op til Silkeborg og oprykningspladserne, hvorfor en sejr er nødvendig, hvis Vendsyssel skal bevare oprykningshåbet.
Det håb er blevet forstærket markant de seneste kampe, hvor nordjyderne så småt har genfundet melodien. For små tre uger siden valgte klubben og cheftræner Ove Christensen at gå hver til sit efter otte kampe uden sejr i starten af foråret, og siden da har nordjyderne fået fuldt udbytte mod både Silkeborg og senest Næstved med to 1-0-sejre. Derudover er det også blevet til en skrivebordssejr over FC Vestsjælland, så Vendsyssel-mandskabet må forventes at møde selvtillidsfyldte frem til opgøret i morgen aften.
Det kan Lyngby-spillerne imidlertid også tillade sig, for de har et særdeles godt tag på dagens gæster hjemme på Lyngby Stadion. Her er det blevet til fire sejre i de seneste fire møder, og så kan De Kongeblå oven i købet glæde sig over, at de også vandt, sidst de to hold mødtes. Det opgør fandt sted på Hjørring Stadion for knap to måneder siden, hvor det blev til en 2-0-sejr på to scoringer af Frederik Gytkjær, så der er gode forudsætninger for endnu tre point til Lyngby-spillernes samling.
Det kræver dog fuld koncentration og absolut ingen hvilen på laurbærrene, for Vendsyssel råder over flere prominente navne, som absolut kan gøre ondt på De Kongeblå. I vinterpausen blev angriberne André Riel og Brandao hentet hos ligarivalerne FC Helsingør og HB Køge, og selvom de indtil videre ikke har taget niveauet fra deres tidligere klubber med til Nordjylland, er de stadig særdeles kompetente angribere. Ud over de to frontløbere tæller Vendsyssel-truppen desuden velkendte, rutinerede spillere som Martin Bergvold, Chris Sørensen og målmand Jesper Christiansen samt FCK-lejesvenden Brandur Hendriksson og midtbanefyrtårnet Simon Okosun, så der bliver lidt at holde øje med for De Kongeblå.
Til at håndtere den opgave har trænerstaben udtaget en 18-mandstrup, hvor der er tre ændringer i forhold til søndagens triumf mod FC Helsingør. De to backs i det opgør, Michael Lumb og Jeppe Brandrup, glider således ud af truppen, mens også forsvarsspilleren Thomas Guldborg Christensen sidder helt over. I stedet for dem er Mads Gabel, Daniel Jensen og Jesper Blicher nye ansigter blandt de 18 udvalgte, og De Kongeblå må derfor stadig siges at kunne stille med et særdeles slagkraftigt mandskab.

Lyngbys trup mod Vendsyssel FF:
1. Viktor Noring (GK), 16. Andreas Larsen (GK), 6. Mads Gabel, 7. Jesper Christjansen, 9. Lasse Fosgaard, 10. Surprise, 12. Mads Nordam, 14. Philip Rasmussen, 15. Jeppe Kjær, 17. Casper Højer Nielsen, 19. Dennis Sørensen, 21. Mikkel Rygaard, 22. Bror Blume, 24. Thomas Sørensen, 25. Daniel Jensen, 26. Frederik Gytkjær, 29. Jesper Blicher, 30. Lars Brøgger.
Kampen fløjtes i gang klokken 18.30 på Lyngby Stadion af dommer Benjamin Willaume-Jantzen og kan for en gangs skyld ikke ses i tv. Derfor er der så meget desto mere grund til at lægge vejen forbi Lyngby Stadion for at fejre Superliga-oprykningen og støtte De Kongeblå i kampen om førstepladsen, som man kan købe billet til her.