De Kongeblå sejrede overbevisende med 3-0 over HB Køge

Foto: fodboldbilleder.dk

Paradebold og 3-0-sejr i Herfølge
Frederik Gytkjær og Lars Brøgger sørgede for målene, da De Kongeblå søndag eftermiddag på overbevisende manér besejrede HB Køge 3-0
Rammerne var ikke til at klage over i dagens opgør på Herfølge Stadion, hvor værterne HB Køge havde sat De Kongeblå i stævne i Bet25 Ligaens 28. spillerunde. Vejret mindede for alvor om forår og banen var i udmærket stand, og med to fodboldhold, som har deres styrker i spillet langs jorden, var betingelserne for en god fodboldkamp på plads. Til den fik Lars Brøgger Hansen sin første start i den kongeblå trøje, og bag den store angriber var foretrukket en farlig trio i form af Jeppe Kjær, Mikkel Rygaard og Frederik Gytkjær i et på papiret offensivt indstillet Lyngby-mandskab.
Det var i den grad til at se i kampens indledning, for allerede inden for de første fem minutter var De Kongeblå ved at bringe sig foran i flere omgange. Først afdriblede Jeppe Kjær Kristian Pedersen i højre side, og nærmest fra baglinjen knaldede den hurtige angriber bolden på stolpen, mens det kort efter var Bror Blume, som havde bud efter træværket på et afrettet frisparksforsøg. De to gang stolpe ud lod imidlertid ikke til at tage modet fra Lyngby-spillerne, som ufortrødent fortsatte envejstrafikken ned mod værterne, der i den grad havde svært ved at komme med et kvalificeret modsvar til De Kongeblås spillelyst og aggressive pres.
Det blev tydeliggjort efter et kvarters spil, hvor Mikkel Rygaard smart fandt Frederik Gytkjær, som dog måtte se sit forsøg afværget af en årvågen Frederik Due i værternes mål – Gytkjær fik imidlertid revanche ikke længe efter. Her sendte Mathias Tauber en lang bold ned bag Kristian Pedersen i bagrummet, og da bolden døde på det tørre forårsgræs og venstre backen samtidig lod sig stresse af et optimistisk Jeppe Brandrup-pres, hoppede kuglen til sidst op på hånden af forsvarsspilleren. Han var inde i feltet, og derfor pegede dommer Michael Johansen på pletten, hvorfra Frederik Gytkjær med stor sikkerhed revancherede sig fra tidligere ved at sende Frederik Due til den forkerte side og De Kongeblå på 1-0.
Efter føringsmålet gik gassen en smule af ballonen, og der kom længere mellem Lyngby-tilbuddene, mens hjemmeholdet samtidig begyndte at få bedre fat og true frem ad banen. Det var lige ved at koste tæt på dommerens pausefløjt, hvor først Mark Gundelach testede Andreas Larsen, som parerede til hjørne, mens den tidligere Lyngby-spiller Lee Rochester headede på overlæggeren i forbindelse med den efterfølgende standardsituation. De Kongeblå slap imidlertid med skrækken, og derfor kunne de gå i omklædningsrummet foran 1-0 efter 45 mere eller mindre fejlfrie minutter.
På trods af den flotte første halvleg var kampen imidlertid stadig åben fra anden halvlegs start, men på et flot første kvarter sørgede De Kongeblå for at lukke opgøret fuldstændigt. Efter 55 minutter kombinerede de sig frem til venstre side af feltet, hvor Michael Lumb med et skarpt indlæg fandt Lars Brøgger inde foran kassen, og den store angriber kvitterede for sin startplads ved sikkert at heade 2-0-målet ind bag Frederik Due. Ikke længe efter kom Brøgger så igen i fokus, da han blev sendt af sted i dybden af en særdeles velspillende Bror Blume, og selvom den store angriber er kendt for at være bedst i anden sals højde, viste han ægte angriberinstinkt ved knastørt at banke 3-0-scoringen fladt i kassen med sin venstre fod.
Den resterende halve time lignede det mest af alt en sommerkamp med ulige hold, og til tider var det ren paradebold fra De Kongeblå, som roligt og sikkert spillede sig frem til flere store chancer. Indskiftede Jesper Blicher havde blandt andet et par gode forsøg, mens Andreas Larsen i den anden ende nok var glad for, at forårsvejret var kommet til Danmark, for han var stort set arbejdsløs i de sidste 45 minutter og gjorde sig derfor mest bemærket ved et par lunteture foran eget mål, når holdkammeraterne kombinerede længere fremme.
Mere blev det ikke til, og derfor kunne De Kongeblå lade sig tiljuble af de mange Lyngby-tilskuere, som overværede en imponerende 3-0-sejr efter en flot præstation på Herfølge Stadion. Med de tre point bevares forspringet til AC Horsens på andenpladsen, mens der tilmed stadig er 11 point til Vejle på fjerdepladsen og blot 15 point tilbage at spille om.
Match Facts:
HB Køge – Lyngby BK 0-3 (0-1)
0-1 Frederik Gytkjær (21), 0-2 Lars Brøgger Hansen (56), 0-3 Lars Brøgger Hansen (60)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c) (<-> 2. Thomas Guldborg Christensen (58)), 24. Thomas Sørensen, 3. Michael Lumb – 7. Jesper Christjansen (<-> 6. Mads Gabel (78)), 22. Bror Blume – 15. Jeppe Kjær (<-> 29. Jesper Blicher (66)), 21. Mikkel Rygaard, 26. Frederik Gytkjær – 30. Lars Brøgger Hansen
Ikke benyttet:
1. Viktor Noring (GK), 17. Casper Højer Nielsen, 19. Dennis Sørensen, 25. Daniel Jensen
Advarsler:
Mark Gundelach – HB Køge