Sæsonens første liganederlag på Lyngby Stadion blev torsdag aften en realitet

Foto: fodboldbilleder.dk

Silkeborg dukkede De Kongeblå til sidst
De Kongeblå led torsdag aften sæsonens første hjemmebanenederlag i Bet25 Ligaen, da Silkeborg IF sejrede 2-0 på to scoringer i det sidste kvarter af kampen
To af Bet25 Ligaens mest oprykningsambitiøse klubber mødtes her til aften på Lyngby Stadion, hvor De Kongeblå tog imod Silkeborg IF i 25. spillerunde. Begge lejre havde før kampen udtrykt sig i respektfulde vendinger om hinanden og samtidig bedyret, at de forventede en tæt affære i kampen for de tre point. Det skulle vise at holde fint stik, for fra kampens start var det tydeligt, at ingen af de to mandskaber havde tænkt sig at levne den anden part meget tid og plads.
Noget uvant for De Kongeblå gik Silkeborg-spillerne fra første fløjt langt frem på banen for at stresse Lyngby-bagkæden, og af den årsag kom spillet aldrig rigtigt til at flyde i kampens indledning for nogen af holdene. Det blev dog alligevel til et pænt langskudsforsøg fra Robert Skov, mens Jeppe Kjær efter et kvarter var ved at komme fri, men angriberen blev blokeret i sin afslutning. Derudover var størstedelen af de første 45 minutter præget af meget duelspil og en del halve chancer, og man skulle derfor frem til de sidste knap ti minutter af første halvleg, før det blev til åbne chancer.
I begge tilfælde var det gæsterne fra Søhøjlandet, som var nærgående, og i begge tilfælde var det den tidligere Lyngby-spiller, Emil Scheel, som forsøgte sig. Først fik han en lidt tilfældig chance, som han sendte på tværs af feltet med en kikset venstrebensafslutning, og kort efter afsluttede offensivspilleren så en god soloaktion i venstre side af banen med en flad afslutning i det korte hjørne. Den klarede Andreas Larsen i Lyngby-buret imidlertid med en flot fodparade, og dermed kunne de to hold gå til pause ved stillingen 0-0, som det i øvrigt har været tilfældet i samtlige af De Kongeblås kampe her i foråret.
Fra anden halvlegs start tiltvang Lyngby-spillerne sig et pænt spilovertag, men det var alligevel efter en kontrachance, at de først viste tænder. Surprise brød bolden på egen banehalvdel og fandt Jeppe Kjær, som strøg af sted mod gæsternes mål, men desværre blev hans afgørende stikning til Frederik Gytkjær for spids, og den fine mulighed løb derfor ud i sandet. De Kongeblå fortsatte dog med – i modsætning til første halvleg – at dominere højt oppe på Silkeborgs banehalvdel, men de helt oplagt scoringsmuligheder kastede spilovertaget ikke af sig. I stedet var gæsterne lige ved at blive rigtigt farlige i den anden ende på en kontrachance, men heroisk forsvarsspil af 100-kampsjubilaren Thomas Sørensen forhindrede en helt fri chance til gæsterne.
Omkring et kvarter før tid var det så en anden jubilar, anfører Mathias Tauber, der i sin kamp nummer 150 for De Kongeblå var lige ved at komme på tavlen, men hans flade afslutning blev – nok uforvarende – blokeret med hovedet af en liggende Nicolaj Ritter. Kort efter satte Robert Skov et angreb i gang i gæsternes højre side, og efter fine Silkeborg-kombinationer kunne Skov selv sætte den sidste berøring i kassen til en 1-0-føring. Så skulle De Kongeblå satse i forsøget på en udligning, og det var lige ved at give pote, da et Daniel Jensen-hjørnespark fandt en helt fri Mads Gabel – desværre headede højre backen dog lige på Silkeborg-keeper Thomas Nørgaard.
Den afbrænder skulle vise sig at blive ekstra ærgerlig blot et minuts tid senere, for her fik indskifterne Ulrik Flo og Nicolai Agger i fællesskab opsnappet en lang bold, som sidstnævnte trillede ind bag Andreas Larsen til en 2-0-føring til Silkeborg. Den scoring lod til at tage pusten fra Lyngby-spillerne, og mod slutningen var gæsterne fra Søhøjlandet faktisk tættere på 3-0, end hjemmeholdet var på 2-1. Det endte derfor 2-0, og dermed led De Kongeblå det første nederlag i foråret, som samtidig også var det første hjemmebanenederlag i hele sæsonen i ligaregi.
Med sejren rykker Silkeborg op på en aktuel andenplads i Bet25 Ligaen, hvor de dog stadig har otte point op til De Kongeblå på førstepladsen. På tredjepladsen finder man AC Horsens, der har to kampe i hånden, mens Vejle befinder sig på fjerdepladsen lige uden for oprykningspladserne med en enkelt kamp i hånden.
Match Facts:
Lyngby BK – Silkeborg IF 0-2 (0-0)
0-1 Robert Skov (78), 0-2 Nicolai Agger (86)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen (GK) – 6. Mads Gabel, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 3. Michael Lumb – 7. Jesper Christjansen, 25. Daniel Jensen – 9. Lasse Fosgaard, 26. Frederik Gytkjær (<-> 21. Mikkel Rygaard (84)), 10. Surprise (<-> 29. Jesper Blicher (84)) – 15. Jeppe Kjær (<-> 30. Lars Brøgger Hansen (72))
Ikke benyttet:
1. Viktor Noring (GK), 2. Thomas Guldborg Christensen, 14. Philip Rasmussen, 20. Jeppe Brandrup
Advarsler:
Michael Lumb og Lars Brøgger Hansen – Lyngby BK