Der venter De Kongeblå et spændende opgør torsdag aften på Lyngby Stadion

Foto: fodboldbilleder.dk

Udebanestærke Silkeborg gæster Lyngbys fort

Det kan blive alle gode gange tre for De Kongeblå, når de i morgen aften får besøg af Silkeborg IF hjemme på Lyngby Stadion

For tredje og sidste gang i denne sæson krydser De Kongeblå torsdag aften klinger med Silkeborg IF, når Superliga-nedrykkerne kigger forbi Lyngby Stadion i Bet25 Ligaens 25. spillerunde. De to tidligere opgør er begge endt med Lyngby-sejre, hvor det første fandt sted tilbage i august måned og endte 1-0, mens det andet endte 2-1 på Mascot Park efter to Jeppe Kjær-scoringer. Lyngby-spillerne bør derfor have masser af selvtillid forud for morgendagens opgør, der dog bestemt ikke bliver nogen walkover.

Silkeborg har efter en dårlig start på foråret nemlig så småt fundet melodien, og holdets seneste to kampe er således endt med en 1-0-sejr over FC Helsingør og senest en knusende 6-2-sejr over FC Roskilde. Det betyder, at Peter Sørensens tropper forud for morgendagens opgør befinder sig på rækkens fjerdeplads blot et enkelt point fra oprykningspladserne. Dermed begynder spillet på banen efterhånden at stå mål med Superliga-nedrykkernes ambitiøse målsætning, som indebærer en hurtig tilbagevenden til landets bedste fodboldrække.

I bestræbelserne på at opnå dette forstærkede klubben fra Søhøjlandet sig i januars transfervindue primært i angrebet, hvor Davit Skhirtladze blev hentet i AGF, mens norske Ulrik Flo blev hentet i Odds BK. Derudover tæller truppen flere prominente, rutinerede navne med Superliga-erfaring, heriblandt Martin Thomsen, Dennis Flinta og anfører Thorbjørn Holst Rasmussen, samt flere spændende offensive navne som eksempelvis Nicolaj Agger, Andreas Albers og den tidligere Lyngby-spiller Emil Scheel.
Det tyder altså på, at De Kongeblå får deres sag for i morgendagens opgør, og det skyldes ikke mindst, at Silkeborg generelt klarer sig rigtig fint på udebane. Ud over 1-0-nederlaget på Lyngby Stadion i august har de kun tabt til AC Horsens på udebane i denne sæson, og faktisk er godt og vel halvdelen af holdets point optjent på udebane – endda på trods af, at de har spillet to kampe færre på fremmed græs end hjemme i vante rammer. Derudover har silkeborggenserne ikke tabt en eneste af deres seneste otte udebanekampe, så det er et formstærkt mandskab, som i morgen aften gæster Lyngby Stadion.
Gæsternes flotte udebanestatistik bør dog ikke få De Kongeblå til at ryste i bukserne, for selvom det i foråret kun er blevet til to point i to forsøg på eget græs, står Lyngby Stadion stadig som et fort, hvor vikingerne bare ikke kan tabe. I sæsonens 12 hidtidige hjemmekampe er det nemlig kun lykkedes FC Vestsjælland, Skive og HB Køge at tage point fra De Kongeblå, og derfor kan man med rette forvente en god præstation i morgen aften, når Lyngby-spillerne er tilbage i vante rammer. Truppen til opgøret byder på enkelte ændringer og en totaltrup på 19 spillere, hvoraf en enkelt sies fra en time før kampstart.

Lyngbys trup mod Silkeborg:
1. Viktor Noring (GK), 16. Andreas Larsen (GK), 2. Thomas Guldborg Christensen, 3. Michael Lumb, 4. Mathias Tauber, 6. Mads Gabel, 7. Jesper Christjansen, 9. Lasse Fosgaard, 10. Surprise, 11. Danilo Arrieta, 14. Philip Rasmussen, 15. Jeppe Kjær, 20. Jeppe Brandrup, 21. Mikkel Rygaard, 24. Thomas Sørensen, 25. Daniel Jensen, 26. Frederik Gytkjær, 29. Jesper Blicher, 30. Lars Brøgger.

Morgendagens opgør fløjtes i gang klokken 18.00 på Lyngby Stadion af kampens dommer, Jesper Nielsen, og kan følges direkte i tv på TV3 Sport 1. Vil man have den fulde oplevelse med, kan man købe billet til kampen via dette link.