De Kongeblå spillede 0-0 i Roskilde under svære betingelser

Foto: fodboldbilleder.dk

Vindblæst Roskilde-besøg endte i nullert
For første gang i sæsonen var De Kongeblå med i en målløs kamp, da de mandag eftermiddag spillede 0-0 ude mod FC Roskilde under svære betingelser
De Kongeblå var her til eftermiddag på besøg på en vindblæst Roskilde Idrætspark, hvor FC Roskilde bød op til dans i Bet25 Ligaens 23. spillerunde. Ud over den stærke blæst måtte de to mandskaber desuden udkæmpe dysten på en meget knoldet bane, som bestemt ikke indbød til poleret fodboldspil, og det var nok medvirkende til, at en stor del af opgøret foregik i anden sals højde.
På trods af de komplicerede forhold blev der imidlertid spillet rigtig fin fodbold i perioder, og det var Lyngby-spillerne, som først viste prøver på dette. Frederik Gytkjær førte i et kontrastød bolden frem fra egen halvdel og helt op omkring hjemmeholdets felt, hvor han fandt Danilo Arrieta, som sendte et indlæg tilbage i hovedet på Gytkjær, der desværre missede den store mulighed. Kort efter noterede Mikkel Thygesen sig så for et hovedstød på overlæggeren, og få sekunder senere fik Jesper Blicher en helt fri chance i den anden ende, som han sendte forbi mål.
Selvom der på dette tidspunkt kun var spillet knap tyve minutter af opgøret, havde De Kongeblå altså allerede haft chancer til flere scoringer, men resten af halvlegen var der mindre at berette om. Dog forsøgte den tidligere Lyngby-spiller Bajram Fetai sig med et udmærket langskud omkring den halve time, mens Frederik Gytkjær fik blokeret en fin mulighed i feltet, da han var lidt for længe om at afslutte. Mere blev det ikke til de første 45 minutter, og så måtte de to hold gå til pause uden scoringer.
Anden halvleg var blot få minutter gammel, da Jesper Bech kanonerede bolden på tværstangen et godt stykke ude for feltet, og så skulle man tro, at der var lagt i kakkelovnen til en chancerig anden halvleg. Det blev imidlertid ikke tilfældet, for vejrforholdene og den knoldede bane så fortsat ud til at skabe problemer for begge hold, ikke mindst De Kongeblå, der havde deres udfordringer ved det ujævne underlag. I sådanne kampe bliver tilfældigheder ofte afgørende, og det var da også lige ved at være tilfældet med knap tyve minutter igen.
Her endte bolden i forbindelse med en dødbold for fødderne af Thomas Sørensen, som tæt under mål blev blokeret af en ishockey-tackling, og i det efterfølgende klumpspil appellerede Lyngby-spillerne kraftigt for straffespark på grund af hånd på bolden. Peter Munch Larsens fløjte forblev dog tavs, og så var det i stedet lige ved at gå galt i den anden ende nogle minutter senere, da Mikkel Thygesen fik en helt fri chance i feltet. Andreas Larsen havde dog læst den tidligere landsholdsspillers forsøg, og Lyngby-keeperen holdt dermed sit hold inde i kampen ved at dykke ned i hjørnet og holde afslutningen.
Mod slutningen var De Kongeblå fortsat mest på bolden, og det blev da også til et par udmærkede halve chancer både på dødbolde og i åbent spil. Det blev imidlertid ved lige ved og næsten, og dermed måtte Lyngby-spillerne for første gang i sæsonen gå fra banen uden scoringer hverken for eller imod. Med det uafgjorte resultat er De Kongeblå stadig ubesejrede i foråret, mens der er otte point ned til Vejle på andenpladsen og ti point til Vendsyssel uden for oprykningspladserne.

Match Facts:
FC Roskilde – Lyngby BK 0-0
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen (GK) – 6. Mads Gabel, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 3. Michael Lumb – 7. Jesper Christjansen, 14. Philip Rasmussen – 9. Lasse Fosgaard (<-> 30. Lars Brøgger Hansen (83)), 11. Danilo Arrieta (<-> 10. Surprise (77)), 29. Jesper Blicher (<-> 15. Jeppe Kjær (57)) – 26. Frederik Gytkjær
Ikke benyttet:
1. Viktor Noring (GK), 12. Mads Nordam, 17. Casper Højer Nielsen, 21. Mikkel Rygaard
Advarsler:
Jesper Bech og Anders Qvist – FC Roskilde