Vendsyssel blev torsdag aften besejret 2-0 på to mål af Frederik Gytkjær

Foto: fodboldbilleder.dk

Gytkjær sikrede imponerende sejr i topbrag

På to scoringer af Frederik Gytkjær tog De Kongeblå torsdag aften en flot skalp, da det på udebane blev til en 2-0-sejr over Vendsyssel FF

Der var lagt i kakkelovnen til en spændende og intens duel her til aften på Hjørring Stadion, hvor De Kongeblå blev budt op til dans af den nærmeste forfølger i Bet25 Ligaen, Vendsyssel FF. Begge mandskaber havde stadig første sejr i foråret til gode, men i opgørets indledning så det imidlertid ud til, at kun et af holdene gik efter alle tre point.

Ikke overraskende satte De Kongeblå sig nemlig på kampen fra noget nær første fløjt, og i de første 20 minutter blev hjemmeholdet til tider presset så langt tilbage af et tålmodigt spillende Lyngby-mandskab, at kun frontløber André Riel ikke befandt sig tæt omkring værternes eget felt. Det gav ikke meget plads at operere på, men det lykkedes alligevel de gulklædte Lyngby-drenge at tilspille sig flere store muligheder.

Den første af disse tilfaldt Frederik Gytkjær, som måske var lidt for uselvisk i det afgørende moment, og offensivspillerens flotte forarbejde endte derfor uden resultat. Kort efter noterede Jesper Christjansen sig så for et fint hovedstødsforsøg efter hjørnespark, og ikke længe derefter blev Gytkjær blokeret i sin afslutning tæt under mål, da han blev sat op af Mads Gabel og Lasse Fosgaard.

Ti minutter før pausen indtraf så halvlegens største chance, og endnu en gang var det De Kongeblå, der noterede sig for forsøget. Danilo Arrieta tryllede sig på venstre kant forbi to modspillere, og med et godt, fladt indlæg fandt han Mikkel Rygaard på kanten af feltet, hvis afslutning desværre gik snert forbi sammenføjningen. Det var sidste store mulighed i de første 45 minutter, og de to mandskaber kunne derfor gå tilbage i omklædningsrummet uden scoringer.

Fra anden halvlegs start kom Vendsyssel langt bedre med, end det havde været tilfældet i hele første halvleg, og selvom Gytkjær de første ti minutter tegnede sig for et par fine muligheder, var værterne pludselig i pæn kontrol. Det udmøntede sig i et par hele og halve muligheder til blandt andet FCK-lejesvenden Brandur Hendriksson, men lidt paradoksalt skulle det vise sig at være i hjemmeholdets gode periode, at De Kongeblå bragte sig foran.

Det skete efter en flot, lang aflevering fra Mathias Tauber, som Frederik Gytkjær fik tilkæmpet sig i duel med Mads Greve og efterfølgende lagt over en fremadstormende Jesper Christiansen i Vendsyssel-buret. På stregen var Mads Greve lige ved at komme tilbage og redde kastanjerne ud af ilden, men ifølge dommerens skøn kunne han lige præcis ikke holde bolden ude af målet, og dermed var Lyngby-vikingerne foran 1-0 i Hjørring.

Kort efter gjorde Mads Greve sig så bemærket i den anden ende, da han fik en helt fri, lidt tilfældig chance, som han ekspederede forbi mål, og den afbrænder viste sig at blive dyr. Kort derefter stjal Jesper Christjansen nemlig bolden midt på banen, hvorfra han fandt Jeppe Kjær, som uselvisk spillede bolden på tværs til en helt fri Frederik Gytkjær, der nemt kunne sætte 2-0-scoringen i kassen. Flot kontrascoring af de tre Lyngby-spillere, der – uden yderligere sammenligning – ledte tankerne hen på en vis trio fra Barcelona.

Resten af kampen lod De Kongeblå kløgtigt Vendsyssel skabe kampen, og på nær et afrettet forsøg fra indskiftede Brandao i kampens overtid, skabte værterne ikke det store. Det endte dermed 2-0 i Hjørring, og med den imponerende sejr udbygges Lyngby-mandskabets forspring i toppen af rækken yderligere, således at der nu er hele ni point ned til Vendsyssel på andenpladsen.

Match Facts:

Vendsyssel FF – Lyngby BK 0-2 (0-0)
0-1 Frederik Gytkjær (62), 0-2 Frederik Gytkjær (70)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen (GK) – 6. Mads Gabel, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen (<-> 2. Thomas Guldborg Christensen (81)), 3. Michael Lumb – 7. Jesper Christjansen, 14. Philip Rasmussen – 9. Lasse Fosgaard, 21. Mikkel Rygaard (<-> 15. Jeppe Kjær (68)), 11. Danilo Arrieta – 26. Frederik Gytkjær (<-> 30. Lars Brøgger Hansen (76))
Ikke benyttet:
1. Viktor Noring (GK), 10. Surprise, 12. Mads Nordam, 17. Casper Højer Nielsen