De Kongeblå kan næsten ikke vente med at komme i gang med forårssæsonen

Foto: fodboldbilleder.dk

Toptændt Lyngby-hold tager imod Skive
Lyngby-spillerne er helt klar til forårspremieren i morgen mod Skive, som De Kongeblå generelt har et godt tag på
Efter mange måneders ventetid er det i morgen eftermiddag endelig alvor, når De Kongeblå sparker forårssæsonen i gang hjemme på Lyngby Stadion. Ikke siden den 19. november sidste år har stadion på Lundtoftevej dannet ramme for en kamp i Bet25 Ligaen, og Lyngby-spillerne er derfor topmotiverede forud for den første betydende kamp i mere end tre måneder, hvilket Frederik Gytkjær slog fast med syvtommersøm i et interview i midtugen.
At Lyngby-spillerne glæder sig til at komme i gang igen, er ikke så mærkeligt, for der venter et spændende forår for De Kongeblå med et erklæret og altoverskyggende mål om oprykning til Superligaen. Derudover skal ligaens førsteplads forsvares, og med ti point ned til fjerdepladsen, som lige præcis ikke giver oprykning, og fem point ned til Vendsyssel på andenpladsen ser begge målsætninger bestemt ud til at være inden for rækkevidde. Som rækkens førerhold må det imidlertid forventes, at de øvrige konkurrenter vil være toptændte til hver eneste kamp, og der venter således Lyngby-spillerne 13 svære kampe indtil slutningen af maj.
Den første af disse løber som nævnt af stablen i morgen, hvor modstanderen i 20. spillerunde er Skive IK. Gæsterne frister en tilværelse i bunden af rækken, hvor de på 11. pladsen står noteret for 17 point i 19 kampe, og De Kongeblå må derfor helt naturligt påtage sig favoritværdigen qva tabellen og hjemmebanefordelen. Skibonitterne har imidlertid en fordel på et andet parameter, fordi de allerede har spillet to betydende kampe i år. Sidste weekend tog de hul på Bet25 Liga-foråret i en udebanekamp mod Helsingør, hvor sjællænderne sejrede 2-1, mens de onsdag i samme uge tabte 3-0 til Brøndby i DBU Pokalens kvartfinale.
Mens kampformen altså taler til Skives fordel, taler statistikkerne til Lyngbys. De seneste fem indbyrdes opgør på Lyngby Stadion er nemlig endt med Lyngby-sejr, og den seneste af disse fandt sted i efteråret, hvor Jeppe Kjær sørgede for en 1-0-sejr med sin første scoring for klubben. De tre point i efterårets kamp var hårdt tilkæmpet mod et godt organiseret Skive-mandskab, og med vinterafgang fra kun Jesper Nielsen og Thiago Pinto Borges og tilgang af Rasmus Lauritsen, må det forventes, at skibonitterne ikke har ændret sig synderligt siden sidste møde – morgendagens opgør bliver derfor ikke nogen dans på roser.
Hos De Kongeblå har der også været udskiftning i truppen henover vinteren, hvor David Boysen er skiftet til Brøndby, Oke Akpoveta er blevet udlejet til IK Frej og Vito Hammershøy-Mistrati, Gustav Therkildsen og Jonathan ’Lålå’ Nielsen alle har fået ophævet deres kontrakter efter gensidig aftale. Ind er i stedet kommet offensivspilleren Mikkel Rygaard, som blev hentet i Næstved, og angriberen Lars Brøgger Hansen, som kom til på en fri transfer efter et ophold i FC Roskilde.
Grundet en episode med en plasticstol i efterårets sidste kamp i Fredericia, er Lyngby-cheftræner David Nielsen i karantæne til morgendagens kamp, og derfor vil assistenttræner Thomas Nørgaard lede tropperne fra sidelinjen. Nørgaard og resten af teamet kan dog glæde sig over en trup uden karantæner og hvor det igen ser lyst ud på skadesfronten. Godt nok må Daniel Jensen og Jeppe Brandrup sidde over – og selvom det er ærgerligt at undvære de to rutinerede herrer overskygges det formentlig af glæden over det faktum, at Jeppe Kjær igen er klar til aktion hos De Kongeblå. Angriberen har været ude hele vinteropstarten og missede også træningslejren grundet sin drilske lyskenskade. Men tiden hjemme i Danmark har gjort underværker for den hurtige Kjær, der har fået grønt lys til at være en del af truppen til søndagens kamp. Her tæller navnelisten i alt 18 spillere – herunder de to debutanter Rygaard og Brøgger.
Kampens dommer, Kasper Madsen, fløjter forårspremieren i gang på Lyngby Stadion klokken 13.45! Husk at du sammen med vores kampsponsor Johannes Fog kan vinde to helt specielle Lyngby-mål til haven, når vi i pausen skal sparke havestraffesparkskonkurrence. Der er meget at glæde sig til! Vi ses på stadion!

Lyngbys trup mod Skive:
1. Viktor Noring (GK), 16. Andreas Larsen (GK), 2. Thomas Guldborg Christensen, 3. Michael Lumb, 4. Mathias Tauber, 6. Mads Gabel, 7. Jesper Christjansen, 9. Lasse Fosgaard, 10. Surprise, 11. Danilo Arrieta, 14. Philip Rasmussen, 15. Jeppe Kjær, 17. Casper Højer Nielsen, 21. Mikkel Rygaard, 22. Bror Blume, 24. Thomas Sørensen, 26. Frederik Gytkjær, 30. Lars Brøgger.