Talenterne tabte 2-0 til topholdet FCK i årets første turneringskamp

Foto: fodboldbilleder.dk

U17 måtte give fortabt i forårspremieren

I en dramatisk affære tabte U17-talenterne i går eftermiddag 2-0 til FC København, der reelt afgjorde løjerne i første halvleg

Efter en lang og velfortjent vinterpause tog U17-holdet i går eftermiddag hul på forårssæsonen, da rækkens ubesejrede tophold, FC København, gæstede Lyngby Stadions kunstgræsbane. Kampen var et udsat opgør fra efteråret, og de to mandskaber skal derfor allerede krydser klinger igen om to uger i FCK’s hule.

Fra kampens start satte gæsterne sig lynhurtigt på begivenhederne, og havde det ikke været for en årvågen Oskar Snorre i Lyngby-målet, kunne De Kongeblå allerede tidligt i kampen været kommet bagud på et Andreas Kirkeby-forsøg. Blot to minutter senere kunne Snorre imidlertid kun parere et forsøg mellem venner og fjender, og så kunne en helt fri Jonas Wind sparke 1-0-scoringen ind bag sin sprællende U17-landsholdskollega i målet.

Efter føringsmålet fortsatte gæsterne ufortrødent deres dominans, og havde det ikke været for Snorre og et par fine forsvarsaktioner i sidste øjeblik, kunne det nemt være blevet til yderligere scoringer de første 20-25 minutter. Omkring den halve time gik den imidlertid ikke længere, for her var Jonas Wind efter sløset forsvarsspil endnu en gang umarkeret, og så kunne U17 Liga-topscoreren bringe gæsterne på 2-0 med sin anden scoring i kampen.

Lige før pausen kom Andreas Kirkeby igen alene igennem med Snorre, men endnu en gang vandt Lyngby-keeperen den direkte duel, da han kom flot ned og afværgede sin tidligere klubkammerats forsøg på at runde ham. Kort efter noterede Soufian Dhaflaoui sig for De Kongeblås eneste forsøg på mål i første halvleg, men angriberens afslutning voldte ikke FCK’s keeper problemer. Dermed kunne de to hold gå til pause ved stillingen 2-0 til gæsterne.

Fra anden halvlegs start foretog De Kongeblå en enkelt udskiftning, mens der blev justeret en smule i taktikken, og det viste sig hurtigt at give pote. Kampbilledet var pludselig meget mere jævnbyrdigt, og Lyngby-spillerne så en del mere til bolden i den fase af kampen, men de helt oplagte målchancer blev det imidlertid ikke til mod et disciplineret og solidt FCK-mandskab. I mellemtiden måtte Snorre i den anden ende diske op med endnu en fin redning, mens Andreas Kirkeby helkiksede sin tredje store chance i opgøret.

Så begyndte det efterhånden at ligne, at gassen var gået af ballonen, men i det sidste kvarter fik tilskuerne i den grad dramatik at gå hjem på. Først bragede Waldemar Clem et langskud af sted mod mål, som tog overlæggeren to gange og undervejs bestemt så ud til at være inde over stregen, men dommerens fløjte forblev tavs, selvom linjevogteren endda kortvarigt vinkede for mål. Kort efter kom Emil Bodholdt så for sent ind i en tackling, hvilket fik gæsternes Devrim Sahin op at ringe, og for det kvitterede manden i sort med et gult kort til Bodholdt og et direkte rødt til Sahin.

Efterfølgende sad De Kongeblå næsten udelukkende på kampen, men stadig havde de svært ved for alvor at spille sig frem til de helt store chancer. I stedet sluttede det så med en kold spand vand i hovedet, da Lyngby-topscorer Emilio Simonsen også blev præsenteret for et direkte rødt kort efter at være kommet for sent ind i en tackling. Ligesom det var tilfældet med den første udvisning, var marchordren også denne gang i den tynde ende, men ikke desto mindre må Emilio nu sidde over med karantæne i holdets næste to kampe mod OB og FCK.

Kort efter den sidste udvisning fløjtede dommeren for sidste gang, og dermed endte det fortjent 2-0 til FCK i årets første kamp om point i U17 Ligaen. Med nederlaget dumper De Kongeblå en plads ned til rækkens sjetteplads, mens FCK bevarer deres status som ligaens suveræne tophold.