Fysiske tests viste lovende tendenser

De Kongeblå er vendt tilbage i fin form
Forberedelserne til forårssæsonen er allerede i fuld gang i Lyngby Boldklub. I sidste uge skulle spillerne igennem tests af forskellig karakter, og disse viste lovende takter.
Lyngby-spillerne havde i sidste uge første træningsdag efter juleferien, hvor de mødte ind til fysiske tests, så trænerstaben kunne få klarhed over truppens forfatning. De kunne glæde sig over, at spillerne bestemt ikke har ligget på den lade side over julen, for det så i den grad positivt ud målt på de tørre tal. De Kongeblå røg således direkte i ilden og måtte hurtigt bevise, at de kan leve op til titlen som vikinger, da de skulle igennem en Yo-yo IR2 udholdenhedstest. Her klarede Vito Hammershøy-Mistrati, Frederik Gytkjær og Mads Kaalund sig bedst, men generelt var der fine tendenser at spore hele vejen rundt, og faktisk klarede truppen sig bedre samlet set, end den gjorde 14 dage før sæsonstarten i sommer.
Derudover er den samlede vægt og fedtprocent uændret ift. før ferien, og hertil skal det endda medregnes, at den nyeste test var foretaget i frostgrader på en blæsevejrsdag. ”Det er sjældent set, at en trup møder ind efter ferie med samme vægt og fedtprocent, som før de gik på ferie, og det tyder på en enorm disciplin og lærevillighed fra spillerne. De har forstået, hvad det kræver, hvis man skal rykke sig til næste niveau, og de er villige til at arbejde hårdt for at nå dertil,” siger Lyngbys fysiske træner, Mikkel Marker.
Spillerne skal imidlertid ikke tilskrives hele æren for de gode resultater, for det støt stigende niveau i klubbens fysiske sektor spiller også en stor rolle. En ny aftale med Nutramino har eksempelvis sikret større tilgængelighed af produkter, så spillerne får det, de skal bruge, både før, under og efter træning, mens der også er blevet investeret i et TeamPro tracking-system fra Polar, som højner træningsniveauet, fordi man kan måle både holdet og spillerne individuelt, hvilket sikrer en optimal træningsdosering.
”Vi har haft et godt efterår, som vi kan bygge videre på, og den gode forfatning, som truppen er mødt tilbage i, gør, at vi i højere grad har mulighed for at træne på det, vi har lyst til og finder nødvendigt. Derfor forventer vi at være på et helt andet fysisk niveau ved forårspremieren, end vi var, da vi gik i gang med sæsonen i sommer,” siger Mikkel Marker.
Den fysiske stab planlægger, grundet de gode resultater, at indlægge en større træningsdosering henover vinteropstarten, mens spillerne også vil blive screenet for lyske- og baglårsskader. Derudover bliver deres fodskifte, acceleration, topfart, sprintudholdenhed og springkraft testet, ligesom der også sammensættes styrketests tilpasset den enkelte spiller – alt sammen i bestræbelserne på at optimere holdet og den enkelte spiller, så oprykning til Superligaen er en realitet til sommer.

Et enkelt point med hjem fra Sønderjylland

Finnsson: Vi skal være skarpe

Truppen til kampen mod Sønderjyske