U19-holdet har været hårdt ramt i efterårets kampe

foto: fodboldbilleder.dk
U19-status: Skadesplaget efterår og manglende marginaler

De Kongeblå U19-talenter har netop færdiggjort efterårssæsonen, der har budt på flere langtidsskader og tætte kampe, som ofte er faldet ud til modstanderes fordel.

Lyngby Boldklubs U19-talenter er ligesom resten af klubben gået på juleferie, inden der i det nye år venter en forårssæson, hvor tingene skal gøres færdige. Talenterne overvintrer på U19 Ligaens tiendeplads med otte point for 11 kampe efter en skadesplaget halvsæson, der ellers startede godt.

”Fra starten vidste vi godt, at vi havde en ung og numerisk lille trup, men omvendt syntes vi også, at kvaliteten var til at kunne stå igennem det. Vi starter egentlig også fint med at vinde over FCK og spille uafgjort i Randers, men derfra render vi så ind i tre-fire længerevarende skader til bærende spillere, og det gav os selvfølgelig begrænsede muligheder i forhold til at beslutte, hvem der skulle spille, og hvem der ikke skulle,” siger U19-cheftræner Thomas Lollike, inden han fortsætter:

”Jeg synes, vi har haft store udfordringer i forhold til at skabe et resultat. Spillemæssigt har vi arbejdet rigtig meget med vores udtryk, og i takt med, at flere og flere spillere er blevet klar igen, og vi har trænet mere sammen som gruppe, så synes jeg, vi er blevet klarere i vores udtryk, og det er det allervigtigste for mig i første omgang. Så der synes jeg, vi er på rette vej. Vi har haft udfald, men vi har formået at holde næsen i sporet og fortsat arbejde med vores plan.”

Syv nederlag er det blevet til i efterårssæsonen, men i tre af tilfældene er U19-talenterne blot blevet besejret med et enkelt mål. Thomas Lollike mener da også, at den sidste rutine har været afgørende i flere af kampene:

”I forhold til det her med, at vi er et hold med mælketænder, så har vi flere gange smidt gode resultater til allersidst i kampene. I Odense (1-1 mod OB, red.) skete det i overtiden, eller i hvert fald i sidste minut, at vi smed en 1-0-sejr, og ovre i Midtjylland (4-2-nederlag, red.) fører vi 2-1, til der er spillet 80 minutter, og det er klart, at det er sådan nogle ting, vi skal arbejde med,” siger cheftræneren.

I en halvsæson med blot to sejre ville det måske være åbenlyst at pege på en af disse to som højdepunktet, men U19-holdet har i mange kampe præsteret på et pænt niveau, og Thomas Lollike fremhæver derfor også to nederlag som efterårets spillemæssige højdepunkter:

”Faktisk synes jeg, at vores Midtjylland-kamp var en rigtig fin kamp, og selvom det kan lyde lidt mærkeligt, når vi taber 3-2 på hjemmebane i den sidste kamp mod Esbjerg, så synes jeg, at vi dér har rigtig mange lange perioder på bolden, hvor det er os, der sætter dagsordenen efter, hvordan vi gerne selv vil spille,” siger Thomas Lollike og tilføjer:

”Vi bliver så desværre hårdt straffet i starten, ikke mindst på grund af vind og vejr, hvor vi er bagud 2-0 efter 12 minutter, men vi viser god moral i forhold til at komme tilbage og få skabt en fodboldkamp, der i høj grad var på vores præmisser, synes jeg. Desværre bliver vi nok netop ramt på modenhed og det her mærkelige begreb kynisme.”

Selvom U19-mandskabet naturligvis går ind til hver eneste kamp for at vinde, hæfter cheftræneren sig ved, at han sjældent har kunne sætte en finger på engagementet, når De Kongeblå har været i kamp eller til træning:

”Først og fremmest er jeg imponeret over, at på trods af, at det har været så tungt i forhold til at skabe resultater, så er jeg ikke ét sekund i tvivl om, at drengene arbejder ud fra den plan, vi har lagt. Både, når vi spiller kampe, men også, når vi træner. Der kan man godt nogle gange forfalde til at ændre på planen eller måske gøre tingene lidt anderledes, men der synes jeg i høj grad, at de har vist en tro på den vej, vi sammen har lagt, og arbejdet i forhold til at opfylde de mål, vi har sat.”

I foråret spilles de resterende 11 kampe, men inden da kommer en vinterpause, der giver mulighed for lidt tiltrængt adspredelse. Thomas Lollike og resten af U19-holdets trænerteam har da også valgt opstartsmodstanderne ud fra helt specifikke parametre, der bringer talenterne lidt ud af deres komfortzone:

”Vinterpausen er en fed tid. Det er en tid, hvor vi kan få rystet posen lidt og få arbejdet med nogle detaljer i spillet, som der sjældent er tid til i hverdagen. Derudover er det bare fedt at møde nogle andre modstandere i nogle andre rammer, og det, tror jeg også, kan give os nogle ekstra ting i rygsækken,” siger cheftræneren og uddyber:

”Det er også noget af det, vi skal bruge vores opstart til. Blive endnu skarpere i vores udtryk og endnu skarpere i vores plan, men vi har også planlagt det sådan med træningsmodstandere, at vi bliver matchet endnu mere på fysik og modenhed, så langt de fleste af vores modstandere er 2. divisionsseniorhold. Med sådanne modstandere ved vi, at der kommer fysik og modenhed, og det skal vi blive dygtigere til at håndtere,” slutter Thomas Lollike.