Forløsende 4-2-sejr i det jyske

foto: fodboldbilleder.dk
Lyngby Boldklub vinder i Fredericia
De Kongeblå kæmpede sig til en flot sejr på udebane mod Fredericia FC. På trods af en dårlig start, hvor hjemmebaneholdet hurtigt bragte sig foran, så endte kampen 4-2 til Lyngby Boldklub, hvor Jesper Christjansen og David Boysen begge blev dobbelte målscorere.

Lyngby Boldklub fik brudt den negative stime på Monjasa Park, da David Nielsens tropper i søndagens – og årets sidste – kamp kunne hive armene i vejret ved dommerens slutfløjt og fejre en sejr på 4-2 mod rækkens nummer 5 Fredericia. Kampen bød på underholdning fra start. Første chance opstod efter 3 minutters spil til Lyngby, hvor Bror Blume lavede et fint indspil fra kanten til Jeppe Kjær, som forsøgte sig med skud på mål, som Fredericias målmand og forsvar afværgede.

Selvom Lyngby fik kampens første målchance, så var det Fredericia, der først kom på måltavlen. Efter 10 minutters spille kunne de bringe sig foran med 1 – 0. Det skete efter et frispark 10 meter udenfor feltet , hvor Lyngbys målmand Andreas Larsen ikke formåede at få bokset bolden ordentlig væk fra feltet og så lavede Michael Lumb selvmål ved bagerste stolpe. Fredericia fortsatte med at have teten,  og havde den første halve time en række gode dødboldssituationer, der mundede i skudforsøg på mål, som til Lyngbys held enten blev oveplaceret eller reddet af Andreas Larsen på målet.

På trods af en svær start så lykkedes det Lyngby spillerne at kæmpe sig tilbage i kampen. Efterhånden som halvegen skred frem, så blev forsvaret stabiliseret, hvor rutinerede Mathias Tauber og Thomas Sørensen sikkert førte dirigentstokken og fik styr på hjemmeholdets angrebsspillere.  Det gjorde, at De Kongeblå kom længere frem på banen og i det 38. minut lykkedes det Jeppe Kjær at drible sig fri op langs banen. Fredericias nr. 18, Sune Kiilerich valgte dog at lave frispark mod den hurtige angrebspiller, og der var dermed frispark til Lyngby 5 meter udenfor feltet, hvor David Boysen fik lov til at eksekvere. Han ramte stolpen, men returbolden blev modtaget af Thomas Sørensen, som kunne sparke bolden i mål. Dommeren havde inden da dog fløjtet offside, og det var en flok skuffede medrejsende Lyngby-fans, der kunne kigge på måltavlen, hvor resultatet stadig var 1-0.

I 2. halveg var modvind skiftet ud med medvind på et blæsende stadion. Og med et mere offensivt spil betød det, at Lyngby i det 51. minut kunne bringe sig på måltavlen, da Jesper ’Jelle’ Christjansen scorede sikkert til 1 – 1  på et indspil i feltet. Kort tid efter opstod der endnu en chance, da Jeppe Kjær tog sig endnu en dribletur op langs banen og lavede en præcis aflevering til Michael Lumb på venstrekanten, som kunne spille den direkte til bagerste stolpe og en fri Daniel Arrito. Timingen var desværre ikke rigtig,  og Lyngby missede en stor chance for, at kunne bringe sig foran 2-1.

Jeppe Kjær forsatte det gode spil. I det 60. minut spillede han Bror Blume fri på venstre kanten, som flot fintede sig forbi Fredericias forsvarspiller. Efterfølgende blev den unge og talentfulde offensivspiller dog nedlagt i feltet, og dommeren fløjtede straffespark og stak Sune Kiilerich fra Fredericia det andet gule kort, og dermed rødt. David Boysen fik lov til at eksekvere og han scorede sikkert til 2-1.
Lyngby fastholdte det stærke pres. I det 63. minut var det Lasse Fosgaard, som lavede et flot indspil fra højre kanten til Jeppe Kjær, som var på pletten i midten af feltet. Den målfarlige angriber headede desværre bolden forbi mål. Fire minutter senere var det Jesper ’Jelle’ Christjansen som kæmpede sig fri i feltet. Dette så Jeppe Kjær, som igen leverede et flot indspil og bolden lå i nettet. 3-1 til De Kongeblå.

Fredericia gjorde dog et ihærdigt for at komme tilbage i kampen og de formåede også, at pynte på resultatet i det 87. Minut. Her kunne Fredericias Brent Mcgrath sparke bolden i mål. Denne gang med 5 meters afstand til feltet, hvor han med et stenhårdt skud passerede en chanceløs Andreas Larsen efter passivt forsvarsspil af Lyngby.
Lyngby fik dog sat et flot punktum på kampen, da David Boysen i kampens overtid bragte Lyngby Boldklub foran 4-2 på en fri chance foran mål. De Kongeblå kan dermed gå på vinterpause med 41 point efter 19 kampe og en foreløbig førsteplads.
Match Facts:
FC Fredericia – Lyngby BK 2-4 (1-0)
1-0 Michael Lumb (selvmål, 10), 1-1 Jesper Christjansen (49), 1-2 David Boysen (str. 61), 1-3 Jesper Christjansen (66), 2-3 Brent McGrath (87), 2-4 David Boysen (90)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen (GK) – 2. Thomas Guldborg Christensen (<-> 11. Danilo Arrieta (46)), 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 3. Michael Lumb – 14. Philip Rasmussen, 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard, 22. Bror Blume (<-> 12. Mads Nordam (90)), 21. David Katz Boysen – 15. Jeppe Kjær (<-> 26. Frederik Gytkjær (76))
Ikke benyttet:
Viktor Noring (GK), Vito Hammershøy-Mistrati, Dennis Sørensen, Casper Højer Nielsen.
Advarsler:
Nikolaj Hagelskjær og Sune Kiilerich (2) – begge FC Fredericia.
Jesper Christjansen, Lyngby BK.
Udvisninger:
Sune Kiilerich (2x gult), FC Fredericia.
Tilskuertal:
ikke oplyst