Lyngby-topscoreren slog til igen

foto: fodboldbilleder.dk
Smuk Boysen-scoring sænkede Vejle
Det lykkedes her til aften Lyngbys vikinger at hive en 1-0-sejr i land mod Vejle på trods af en udvisning til Mads Gabel kort inde i anden halvleg. David Boysen blev matchvinder på en flot scoring i første halvleg.
Der var revanche i luften i mere end én forstand her til aften, da Vejle gæstede De Kongeblå på Lyngby Stadion i Bet 25 Ligaens 18. spillerunde. Aftenens gæster skulle revanchere et 3-2-nederlag til David Nielsens tropper for et par måneder siden, mens Lyngby-vikingerne skulle revanchere mandagens nederlag i Horsens. I det opgør gik Dennis Sørensen ud med en fodskade, og han var til aftenens kamp erstattet af Bror Blume fra start. Derudover var anfører Mathias Tauber tilbage efter endt karantæne, hvilket sendte Thomas Guldborg Christensen ud på bænken, mens Danilo Arrieta var foretrukket fra start frem for Lasse Fosgaard.
Om det var udskiftningerne, der medvirkede til en rodet start på opgøret, skal ikke være til at sige, men i hvert fald noterede begge mandskaber sig for usædvanligt mange boldtab i kampens indledning. Vejle slap umiddelbart bedst fra det og havde derfor flere gange optræk til chancer, og knap et kvarter inde kom de s&aaring; for alvor tæt på. Holdets topscorer, Thomas Mikkelsen, fik en fin chance i feltet, men Andreas Larsen i Lyngby-buret kom fint ned og fik blokeret afslutningen.
Efterhånden fik Lyngby-mandskabet dog bedre fat i kampen, og det resulterede i et par udmærkede muligheder. Først havde Bror Blume en stor chance efter et godt aflæg af Jeppe Kjær, men offensivspilleren overplacerede sin afslutning fra en spids vinkel. Ti minutter før pausen resulterede et hjørnespark så i en god dobbeltchance, men først blev Jeppe Kjær afvist tæt under mål og sidenhen fik Jesper Christjansen blokeret sin afslutning.
Bedst som det trak mere og mere op til en målløs første halvleg, erobrede Bror Blume bolden fra Steffen Kielstrup midt på Vejles banehalvdel. Herfra drev han den mod mål for til sidst at finde David Boysen på venstre kant, som diskede op med sin signaturafslutning og bragte De Kongeblå foran 1-0 ved at krølle kuglen over i det lange hjørne. Smuk scoring af Bet25 Ligaens topscorer, og kort efter kunne kampens dommer, Benjamin Leander, så sende de to hold i omklædningsrummet med sit sidste fløjt i første halvleg.
Anden halvleg startede ud med Lyngby i teten, men det skulle ændre sig markant knap ti minutter inde. Her gik Mads Gabel nemlig til jorden i Vejles felt efter et træk forbi Viljormur Davidsen, og den aktion takserede dommer Leander til et gult kort for film. Da højre backen allerede tre minutter inde i kampen havde pådraget sig en advarsel, betød det, at han måtte gå den tunge vej mod omklædningsrummet og lade sine holdkammerater spille i undertal resten af halvlegen. Ikke længe efter kom Vejle til en stor chance, men heldigvis var Thomas Mikkelsen endnu en gang uskarp, og han måtte derfor se sit hovedstød gå pænt forbi.
Udvisningen ændrede naturligt nok kampbilledet, så det nu var Vejle, der var styrede spillet. Lyngby-mandskabet var imidlertid ekstremt disciplinerede og dedikerede i deres forsvarsspil, og det blev derfor ikke til nogen nævneværdige chancer, før stadionuret havde rundet 80 minutter. Først var Thomas Mikkelsen tæt på at komme først på en retur fra Andreas Larsen, og kort før tid steg indskiftede Anders Kaagh så op og headede på mål, men begge gange klarede Lyngby-keeperen sagerne.
Dybt inde i kampens overtid var der så igen dramatik for alle pengene, men denne gang skyldtes det en Vejle-spiller. Philip Rasmussen var nede efter en tackling, og det følte Jóan Simun Edmundsson sig så provokeret af, at han helt unødvendigt sparkede bolden ind på den liggende Lyngby-spiller. Det fik anfører Mathias Tauber til at fare i flint, og i den efterfølgende tumult havde gæsternes Martin Svensson åbenbart dummet sig så eftertrykkeligt, at han blev præsenteret for et direkte rødt kort.
Tauber og Edmundsson slap begge med et gult kort hver, og kort efter kunne Lyngby-spillerne så række armene i vejret og fejre en 1-0-sejr efter en heroisk fight, der ikke vil blive husket for sit polerede spil, men til gengæld var alle pengene værd, når det kom til dramatik. Med sejren lægger Lyngby yderligere afstand til Vejle, så hele otte point nu adskiller de to hold, og samtidig er David Nielsens tropper igen i førersædet i Bet25 Ligaen, i det mindste indtil Vendsyssel har mødt HB Køge i weekenden.
Match Facts:
Lyngby Boldklub – Vejle Boldklub 1-0 (1-0)
1-0 David Boysen (40)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen (GK) – 6. Mads Gabel, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 17. Casper Højer Nielsen – 14. Philip Rasmussen, 7. Jesper Christjansen – 11. Danilo Arrieta (<->2. Thomas Guldborg Christensen (66)), 22. Bror Blume (<-> 9. Lasse Fosgaard (57)), 21. David Katz Boysen – 15. Jeppe Kjær (<-> 12. Mads Nordam (86))
Ikke benyttet:
1. Viktor Noring (GK), 8. Oke Akpoveta, 13. Vito Hammershøy-Mistrati, 26. Frederik Gytkjær
Advarsler:
Casper Højer Nielsen og Mathias Tauber – Lyngby BK