Lyngby nåede kun i perioder fuld kadence og indkasserede et snævert nederlag

foto fodboldbilleder.dk
Kollektiv offday i Horsens
Lyngby leverede en fremragende periode i 2. halvleg, men resten var så som så. Alligevel kunne De Kongeblå med lidt mere koncentration have fået point med fra Horsens, der vandt med 2-1.
Lyngby skulle mandag aften i aktion i 17. spillerunde – her gik turen til Bo Henriksens AC Horsens, og det blev ikke ligefrem en oplevelse, som når i scrapbøgerne når årets gøres op. Det lykkedes ganske enkelt ikke Lyngby at ramme topniveauet, især i første halvleg hvor hjemmeholdet sad på løjerne.
Første halvleg bød på masser af hjørnespark til begge mandskaber. Lyngby var vanen tro bedst med kuglen for fødderne, men Horsens var et niveau over målt på effektiviteten. Lasse Fosgaard havde ganske vist kampens første mulighed efter et fint hjørnespark, men kantspilleren headede over og i stedet var det AC Horsens, der blev nærgående.
Efter en meget lige første halv time så fik Horsens et frispark i siden. Her havnede bolden til sidst hos Jacob Berthelsen, der viste overskudsagtig boldbehandling og flugtede bolden på overliggeren. Kort efter var bolden inden for rammen, og desværre stod der Kjartan Finnbogason på afslutningen. Han er skarp og det viste han også efter 34 minutter, da han i duel med Michael Lumb flugtede bolden i mål halv liggende på kanten af det lille felt.
Herfra svarede Lyngby OK igen, men nogen chancefest blev det aldrig. Der kom mere fysik og intensitet ind i kampen, og det klædte opgøret. Men mål kom der ikke ud af det, og så stod det 1-0 ved pausen efter 45 jævnbyrdige minutter, hvor Lyngby ikke havde vist alverden.
2. halvleg fortsætte med jævnbyrdigheden, men langsomt tiltvang De Kongeblå sig spilovertaget og så fulgte 20 fremragende Lyngby-minutter hvor AC Horsens blev presset helt i bund. Bolden blev flyttet hurtigt rundt og hjemmeholdet måtte med 11 mand på egen banehalvdel sideforskyde, afvise og heade væk til den store guldmedalje. Et par minutter, hvor Horsens havde luft, ændrede ikke på kampbilledet og så fik Lyngby som fortjent.
Flotte kombinationer sendte David Boysen alene med Nicklas Dannevang, og Lyngby-topscoreren rundede Horsens-målmanden og sendte Lyngby tilbage på lige vilkår – 1-1!.
Den stilling fik lov at holde i… 40 sekunder. Horsens svarede prompte igen med et indlæg, der efter lidt tilfældigheder dumpede ned til indskiftede Martin Lund. Han sparkede og scorede til 2-1 foran de måbende Lyngby-forsvarsspillere, der knap kunne tro deres egne øjne. Fortjent var det i hvert fald ikke – heller ikke selvom kampen reelt viste, at Lyngby havde en skidt dag på kontoret.
Svare igen kunne Lyngby ikke. Selvom der blev forsøgt, så blev det ikke til meget. Og at Aleksandar Stankov til sidst plantede en helt ren albue i ansigtet på Thomas Sørensen og korrekt blev vist i bad, ændrede ikke kampbilledet. Lyngby taber med 1-2 til AC Horsens og overlader dermed førstepladsen til Vendsyssel.
Match Facts:
AC Horsens – Lyngby BK 2-1 (1-0)
1-0 Kjartan Finnbogason (34), 1-1 David Boysen (83), 2-1 Martin Lund (84).
Lyngbys startopstilling:
1. Viktor Noring – 6. Mads Gabel, 2. Thomas Guldborg Christensen, 24. Thomas Sørensen (c), 3. Michael Lumb (<-> 10. Surprise (87))- 14. Philip Rasmussen (<-> 13. Vito Hammershøy-Mistrati (72)), 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard, 21. David Katz Boysen – 19. Dennis Sørensen (<-> 11. Danilo Arrieta (38)), 15. Jeppe Kjær.
Ikke benyttet:
Andreas Larsen, Mads Nordam, Casper Højer Nielsen, Bror Blume.
Advarsler:
Bubacarr Sanneh, Thomas Kortegaard – begge Horsens
Surprise, Lyngby BK
Udvisning:
Aleksandar Stankov, AC Horsens (90)
Tilskuertal:
1.471 på Casa Arena, Horsens