Oke Akpoveta og Kevin Tshiembe kom på tavlen

foto: fodboldbilleder.dk
Reserverne tabte knebent til FCN
De Kongeblå reserver måtte mandag eftermiddag se sig slået 3-2 af rivalerne FC Nordsjælland. Lyngbys mål blev scoret af Oke Akpoveta og Kevin Tshiembe.
I sidste weekend stod den på lokalbrag mellem Lyngby og FC Nordsjælland fra U19-niveau og helt ned til U14, og i går var turen så kommet til de to klubbers reservehold. Før kampen var De Kongeblå blot tre point efter rivalerne fra nord, og med en sejr ville der i den grad være spænding i toppen af Reserveligaens pulje 1.
Opgøret skulle finde sted på Lyngby Stadion, og selvom der fra start var blevet plads til flere unge spillere, stillede begge mandskaber også med flere profiler blandt de 22 startere. Thomas Guldborg Christensen, Casper Højer, Surprise og Oke Akpoveta var bare nogle af de spillere i startopstillingen, der ofte har været blandt David Nielsens udvalgte i Bet25 Ligaen, mens der også var glædeligt comeback til Frederik Gytkjær, som har siddet ude med en skade den seneste tid. Hos FCN var vanlige Superliga-spillere som Lasse Petry, David Moberg Karlsson og Oliver Thychosen med fra start, så det tydede altså på en kamp med masser af kvalitet.
Er der noget, man kan være sikker på, når man møder FC Nordsjælland, så er det, at de ufravigeligt forsøger at tiltvinge sig initiativet gennem boldbesiddelse. Gårsdagens kamp var ingen undtagelse, men Lyngby-spillerne forsvarede sig flot og vandt mange defensive dueller, hvilket udmøntede sig i flere gode kontrachancer til De Kongeblå. En af dem udnyttede Oke Akpoveta, da han cirka midtvejs i første halvleg headede Frederik Gytkjærs fine oplæg i mål og dermed bragte Thomas Nørgaards tropper foran 1-0.
Den stilling varede ved frem til starten af anden halvleg, hvor Lyngby-spillerne knap var nået ud af omklædningsrummet, før gæsterne havde udlignet. Målscorer var Oliver Thychosen, der blev sendt af sted mod mål, hvorfra han udplacerede Andreas Larsen i Lyngby-buret. Et kvarters tid senere bragte FCN sig så foran 2-1, da Nicklas Mouritsen udnyttede et indirekte frispark i De Kongeblås felt, som var blevet tildelt, fordi dommeren vurderede, at Andreas Larsen samlede en tilbagelægning op.
Blot fem minutter senere faldt så det, der lignede kampens afgørelse, da Victor Nelsson blev spillet fri og scorede til 3-1, men Lyngby-mandskabet ville ikke sådan give op. Den indskiftede forsvarsspiller, Kevin Tshiembe, der normalt gør sig på klubbens U19-hold, dukkede op ved bagerste stolpe efter et hjørnespark, og her hamrede han med en angribers skarphed bolden op i nettaget. Reduceringen fik De Kongeblå til at lugte blod, men på trods af et fint pres mod Nordsjælland-målet i det sidste kvarter, kom der ikke yderligere scoringer i opgøret, og det blev derfor ved 3-2 til FC Nordsjælland.
Med sejren er de næsten sikre på avancement til forårets medaljeslutspil, mens Lyngbys reservehold har udspillet deres rolle i den sammenhæng. Til gengæld kan de redde lidt af æren i sidste kamp mod Brøndbys reserver, som finder sted hjemme på Lyngby Stadion den 30/11 klokken 14.00.
Match Facts:
Lyngby-FCN 2-3 (1-0)
1-0 Oke Akpoveta (26), 1-1 Oliver Thychosen (48), 1-2 Nicklas Mouritsen (64), 1-3 Victor Nelsson (70), 2-3 Kevin Tshiembe (73)
Lyngbys startopstilling:
Andreas Larsen (GK) – Simon Wæver, Mads Nordam, Thomas Guldborg Christensen, Casper Højer Nielsen – Mads Kaalund, Bror Blume – Gustav Marcussen, Frederik Gytkjær, Surprise – Oke Akpoveta
Indskiftere:
Libetwa Mamili (GK – ikke benyttet), Kevin Tshiembe, Adnan Curovic, Oliver Kjærgaard, Jacob Lerche, Christian Akkermann