Lyngby klar til svær udebanedyst

foto: fodboldbilleder.dk.
20 mand tager turen til Silkeborg
Efter tre hjemmebanekampe i træk er De Kongeblå i dag draget mod Mascot Park, hvor Superliganedrykkerne Silkeborg byder op til dans. Trænerteamet har udtaget 20 spillere til kampen.
Sidst de to hold mødtes, sejrede De Kongeblå 1-0 hjemme på Lyngby Stadion på en straffesparksscoring af David Boysen, men der er løbet meget vand under broen siden da. Dengang hed Silkeborgs cheftræner Kim Poulsen, men han og klubben stoppede for en måneds tid siden samarbejdet efter en skuffende sæsonstart, og i stedet tiltrådte den tidligere AGF-træner, Peter Sørensen.
Under hans ledelse er der resultatmæssigt kommet bedre styr på tropperne, som godt nok startede lidt skuffende ud med uafgjorte resultater mod oprykkerne, Næstved og FC Helsingør. Sidenhen har de dog vundet ude over HB Køge og FC Roskilde, og især sejren over Roskilde må have givet spillertruppen et selvtillidsløft, for her var silkeborggenserne bagud i to omgange, inden de kom tilbage og sikrede sig en 3-2-sejr. Den gode stime har bragt Peter Sørensens tropper op på en sjetteplads med 21 point for 14 kampe, og de er således blot tre point fra den oprykningsgivende tredjeplads og otte point efter David Nielsens tropper på rækkens førsteplads.
Ud over deres gode stime kan dagens værter også glæde sig over en pæn indbyrdes statistik mod De Kongeblå. 1-0-sejren på Lyngby Stadion i tredje spillerunde var således blot den anden Lyngby-sejr i de seneste ti forsøg, hvor Silkeborg har vundet fem, og tre er endt uafgjort. Desuden har hjemmeholdet vundet de seneste tre opgør på Mascot Park, og man skal derfor helt tilbage til den 25. maj 2011 for at finde seneste Lyngby-sejr i det midtjyske. Der er dog god basis for at ændre på det faktum, for De Kongeblå er ubesejrede i de seneste seks ligakampe, hvoraf to har været svære udebanekampe mod FC Vestsjælland og FC Helsingør.
Tæller man pokalsejren over Esbjerg med, var stimen faktisk helt oppe på syv sejre i træk i alle turneringer, inden AaB som bekendt sejrede 2-1 på Lyngby Stadion i onsdagens pokalkamp. Indsatsen var imidlertid mere end godkendt specielt med tanke på, at Jesper Christjansen og TC var eneste normale gengangere fra Lyngbys seneste ligakamp. Ingen af de to rejser dog med til Silkeborg, men det ændrer ikke på, at det er et særdeles slagkraftigt mandskab, som Lyngby-cheftræner David Nielsen kan stille med på Mascot Park. Med i truppen er blandt andre formstærke Jeppe Kjær, topscorer David Boysen samt Vito Hammershøy-Mistrati, der leverede en stærk præstation i pokalkampen i onsdags. Derfra er der også genvalg til unge Jens Odgaard. 2 spillere sorteres fra en time før kampstart.
Der er kick-off i Silkeborg klokken 14.00 – kampen sendes på TV og kan også følges live på Lyngby Boldklubs Twitter-profil.
Lyngbys trup mod Silkeborg:
1. Viktor Noring (GK), 16. Andreas Larsen (GK), 3. Michael Lumb, 4. Mathias Tauber, 8. Oke Akpoveta, 9. Lasse Fosgaard, 10. Surprise, 11. Danilo Arrieta, 12. Mads Nordam, 13. Vito Hammershøy-Mistrati, 14. Philip Rasmussen, 15. Jeppe Kjær, 17. Casper Højer Nielsen, 19. Dennis Sørensen, 20. Jeppe Brandrup, 21. David Katz Boysen, 22. Bror Blume, 24. Thomas Sørensen, 25. Daniel Jensen, 41. Jens Odgaard.