Debutantscoring var ikke nok for De Kongeblå

foto: fodboldbilleder.dk
Lyngby ude af pokalen trods debutantscoring
I en underholdende affære på Lyngby Stadion viste AaB sig for stærke for De Kongeblå, der tabte 2-1 og dermed er ude af dette års DBU Pokal. Kasper Pedersen og Lukas Spalvis scorede for gæsterne, inden blot 16-årige Jens Odgaard reducerede i sin seniordebut.
Lyngby Boldklub var her til aften på sæsonens sværeste opgave målt på styrkeforhold, da Superligaklubben AaB var udtrukket som modstander i DBU Pokalens ottendedelsfinale. Lyngby-cheftræner David Nielsen havde givet plads til flere vanlige reserver i sin startopstilling, mens bænken hovedsageligt bestod af nogle af klubbens lovende talenter fra ungdomsafdelingen. Nordjyderne havde valgt noget nær stik modsatte fremgangsmåde og fra start valgt profiler som Nicolaj Larsen, Rasmus Würtz, Nicolaj Thomsen og Superliga-topscorer Lukas Spalvis, mens bænken også bestod af mere eller mindre velkendte navne.
Før kampen havde Lyngby-assistenttræner Thomas Nørgaard udtalt, at AaB kunne åbne ethvert forsvar på deres gode dage, men fra kampens start lod det ikke til, at de havde ramt en af disse. Godt nok var gæsterne meget på bolden, men farlige blev de sjældent, og det var derfor De Kongeblå, der først bed fra sig. Flot bandespil mellem Gustav Therkildsen og Mads Gabel gav Oke Akpoveta en pæn chance foran mål, men den tidligere Lyngby-spiller, Nicolaj Larsen, fik blokeret i AaB-buret. Kort efter kom Gustav Therkildsen så frem til en pæn chance, men endnu en gang var Larsen på plads og fik afværget den unge angribers forsøg.
Bedst som man sad med en følelse af, at Lyngby nærmede sig en scoring, begyndte gæsterne at røre på sig. Specielt Nicolaj Thomsen blev flere gange retvendt i mellemrummene, og det var da også et frispark begået mod ham omkring den halve time, der satte aalborgenserne i gang. Noring klarede ellers Andreas Blomqvists forsøg, men på det efterfølgende hjørnespark kunne han ikke forhindre midtstopperen Kasper Pedersen i at heade AaB i front via tværstangen.
Ti minutter senere havde gæsternes Nicklas Helenius så en pæn chance, som Viktor Noring kunne samle op og på hans hurtige igangsætning fik Oke Akpoveta fundet Surprise, som fandt en helt fri Bror Blume, der desværre misbrugte den store mulighed. På tærsklen til dommerens pausefløjt var han så lige ved at tage revanche, men en Nicolaj Larsen i fuld længde fik afværget det fine forsøg og sikrede, at hans hold gik til pause foran 1-0.
Anden halvleg startede med Lyngby i førersædet, hvilket allerede efter 50 sekunder resulterede i en stor chance til Jesper Christjansen. Midtbanespilleren misbrugte desværre muligheden, men knap ti minutter senere opstod så endnu en chance til De Kongeblå, da Oke Akpoveta servicerede Bror Blume efter et AaB-boldttab. Desværre havde offensivspilleren ikke en af sine bedste dage, og han måtte derfor se afslutningen gå snert forbi nærmeste stolpe. Godt tyve minutter inde i anden halvleg valgte David Nielsen så at ændre i offensiven ved at give debut til den blot 16-årige angriber, Jens Odgaard, der til daglig gør sig på klubbens U17- og U19-hold.
Han kunne kort efter sin indskiftning se AaB’s Lukas Spalvis få en tilfældig chance i feltet, og desværre var han nok den sidste af alle gæsternes spillere, der skulle få sådan et tilbud. Superliga-topscoreren var nemlig iskold og satte stensikkert 2-0-scoringen ind bag Viktor Noring. Litaueren var dog ikke færdig med at være i rampelyset, for med cirka et kvarter tilbage af kampen fik en kendelse af linjevogter Lars Hummelgaard AaB-angriberen til at fare i flint. Det gjorde han åbenbart i en grad, så dommer Peter Kjærsgaard vurderede, at det var til et direkte rødt kort, og så var Lyngby-mandskabet en mand i overtal i resten af kampen.
Det resulterede helt naturligt i et pænt spilovertag til De Kongeblå, der kom frem til to pæne tilbud til Jesper Christjansen. Det ene var et godt, brækkende langskud, som Nicolaj Larsen fik vippet over mål, og det andet var et hovedstød tæt under mål, som den blonde midtbanespiller headede over. En Lyngby-scoring lå dog i den grad i luften, og med to minutter tilbage af ordinær tid kom livlinen da også. Casper Højer fandt Bror Blume i dybden, og offensivspilleren tog lidt revanche for de misbrugte chancer ved at finde en fri Jens Odgaard foran mål, som iskoldt bankede reduceringen op i nettaget. Flot scoring af den unge angriber, hvis navn mange nok gør klogt i at huske.
Mod slutningen nærmest belejrede De Kongeblå AaB’s straffesparksfelt, men på trods af næsten syv minutters tillægstid formåede vikingerne ikke at putte udligningen i kassen, og dermed kunne nordjyderne fejre avancement til DBU Pokalens kvartfinale.
Match Facts:
Lyngby Boldklub – AaB 1-2 (0-1)
0-1 Kasper Pedersen (33), 0-2 Lukas Spalvis (68), 1-2 Jens Odgaard (88)
Lyngbys startopstilling:
1. Viktor Noring (GK) – 6. Mads Gabel, 12. Mads Nordam, 2. Thomas Guldborg Christensen (c), 17. Casper Højer Nielsen – 13. Vito Hammershøy-Mistrati, 7. Jesper Christjansen – 23. Gustav Therkildsen (<-> 41. Jens Odgaard (64)), 22. Bror Blume, 10. Surprise (<-> 27. Mads Kaalund (78)) – 8. Oke Akpoveta
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 21. David Katz Boysen, 28. Kevin Tshiembe, 32. Lorent Callaku, 34. Simon Wæver
Advarsler:
Oke Akpoveta – Lyngby BK