4-4 i vanvidskamp på Lyngby Stadion

Der var både høj intensitet og masser af mål, da Lyngbys vikinger her til aften spillede 4-4 mod FC Vestsjælland. Jesper Christjansen, Dennis Sørensen og to gange Jeppe Kjær nettede for De Kongeblå, der med pointdelingen led sæsonens første pointtab på Lyngby Stadion.

Lyngby var på papiret store favoritter før aftenens opgør mod Bet25 Ligaens bundprop, FC Vestsjælland. Op til kampen havde Lyngby-cheftræner David Nielsen dog advaret mod at undervurdere aftenens modstander, og fra start lignede det da heller ikke, at gæsterne var mødt op for at agere statister. Allerede efter fem minutter viste de første gang prøver på dette, da Nikolaj Hansen blev sendt af sted i dybden, og fra en lidt spids vinkel tvang han Andreas Larsen i Lyngby-målet til at give hjørnespark.
Dampen gik dog så småt af den vestsjællandske maskine, og efterhånden overtog De Kongeblå naturligt nok mere af initiativet. Efter knap tyve minutter resulterede det i et hjørnespark, som Philip Rasmussen skulle tage sig af, og det gjorde han så glimrende, at indlægget fandt en flot svævende Jesper Christjansen, som headede 1-0-føringen i hus. Den stilling skulle imidlertid blot vare ved i tre minutter, for her fangede FC Vestsjælland De Kongeblå i ubalance, og så kunne Nikolaj Hansen udligne på sin anden chance i kampen, da han tæt under mål kom foran Mathias Tauber og nemt satte kuglen ind bag Andreas Larsen.

På dette tidspunkt af kampen var der i den grad åbent hus i begge holds forsvar, og den neutrale tilskuer har uden tvivl frydet sig over slagets gang. Lyngby-supporterne frydede sig derimod langt fra cirka ti minutter efter udligningen, for her kunne en helt fri Nikolaj Hansen score sit andet mål i kampen. Scoringen faldt efter hjørnespark, hvor angriberens afslutning med låret tog en afretning og snød en sprællende Andreas Larsen på stregen – Hansen scorede også sidst, de to hold mødtes, og han havde altså allerede udviklet sig til lidt af et mareridt for Lyngby-mandskabet.
De Kongeblå gav dog ikke så nemt op, og heldigvis er de også i besiddelse af en angriber, der ved hvor målet står. Han hedder Jeppe Kjær, og ti minutter før pausen vendte han flot rundt og fandt Lasse Fosgaard i højre side. Kantspilleren gengældte afleveringen ved at finde en fri Kjær ved bagerste stolpe, og med største selvfølgelighed indersideflugtede den lille angriber 2-2-scoringen ind bag Thomas Mikkelsen i Vestsjælland-buret. Der faldt ikke yderligere scoringer før pausen, og dermed kunne de to hold gå i omklædningsrummet på lige fod.

Anden halvleg startede i samme spor som første med FC Vestsjælland i førersædet. Det var lige ved at koste, da den tidligere Lyngby-spiller, Lee Rochester, fra sin højre kant afdriblede fire mand og kom alene igennem med Andreas Larsen, der heldigvis kom godt ud og blokerede afslutningen. David Nielsen reagerede herefter på FC Vestsjælland-overtaget ved at sende angriberen Dennis Sørensen i aktion i stedet for Danilo Arrieta, og så havde gæsternes midtstoppere pludselig to rendyrkede angribere at forholde sig til.
Det udnyttede Jeppe Kjær, da han halvvejs i anden halvleg gik forbi Anders Kure på kanten af feltet og fornemt bankede De Kongeblå i front med sit andet mål i kampen. Føringen skulle dog kun holde i sølle to minutter, for så dømte dommer Benjamin Willaume-Jantzen et noget tyndt straffespark til gæsterne, som Anders Due sikkert eksekverede.

Dermed var stillingen 3-3, men fuldstændig i kampens ånd var det kun tilfældet i få minutter. Jeppe Kjær og David Boysen drev nemlig gæk med FC Vestsjællands højre forsvarsside, og da Thomas Mikkelsen kun halvklarede Boysens afslutning, var Dennis Sørensen hurtigt over returen, som han lidt heldigt fik prikket i kassen. Scoringen var næppe angriberens smukkeste i karrieren, men det var hans første Lyngby-mål i Bet25 Ligaen, og han så da også forståeligt tilfreds ud med at have nettet mod sin tidligere arbejdsgiver. Så skulle Lyngby blot forsvare føringen hjem, og det lykkedes egentlig at holde gæsterne fra de store chancer helt indtil kampens overtid. Her fandt et Anders Due-indlæg den store forsvarsspiller, Jean-Claude Bozga, og så kunne han heade FC Vestsjælland på 4-4 med få minutter tilbage. Her formåede De Kongeblå ikke at svare tilbage, og dermed var det første pointtab på hjemmebane i denne sæson en realitet. Lyngby fører stadig rækken med fire point ned til Vendsyssel, der er to kampe efter.

Match Facts:

Lyngby Boldklub – FC Vestsjælland 4-4 (2-2)
1-0 Jesper Christjansen (18), 1-1 Nikolaj Hansen (21), 1-2 Nikolaj Hansen (31), 2-2 Jeppe Kjær (35), 3-2 Jeppe Kjær (66), 3-3 Anders Due (str. 68), 4-3 Dennis Sørensen (72), 4-4 Jean-Claude Bozga (90+1)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 2. Thomas Guldborg Christensen, 3. Michael Lumb – 14. Philip Rasmussen, 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard, 11. Danilo Arrieta (<-> 19. Dennis Sørensen (60)), 21. David Katz Boysen (<-> 10. Surprise (77)) – 15. Jeppe Kjær (<-> Oke Akpoveta (92))
Ikke benyttet: 1. Viktor Noring (GK), 17. Casper Højer Nielsen, 24. Thomas Sørensen, 25. Daniel Jensen
Advarsler:
Jesper Christjansen, Jeppe Brandrup og Jeppe Kjær – Lyngby BK