U19-holdet starter sæsonen mod FCK

Sæsonen står for døren for Lyngbys U19-drenge, der åbner med et brag af en kamp på hjemmebane mod FC København. Opgøret spilles lørdag den 22. august med kampstart klokken 13.00.
Mens David Nielsens tropper allerede er i fuld gang med sæsonen i Bet25 Ligaen, må det krible noget i benene på Lyngbys spirende U19-talenter. I sidste weekend skulle de have taget hul på turneringen på udebane mod OB, men massive regnskyl havde efterladt banen i så dårlig forfatning, at kampen måtte udsættes.
Sæsonens første kamp bliver derfor i stedet spillet i morgen klokken 13, hvor FC København gæster De Kongeblås hjemmebane. Københavnerne lagde ud med at tabe deres første kamp 2-3 til Esbjerg, så det er sandsynligvis et revanchelystent og toptændt mandskab, der kommer på besøg lørdag eftermiddag.
”Første kamp er altid en lidt ubekendt en af slagsen, men det er måske en lille fordel for FCK, at de har en kamp i benene. Vores opgør mod dem er normalt intense og tætte, og det forventer jeg også, at kampen på lørdag bliver. De er et fysisk stærkt hold, som spiller i højt tempo efter klassiske FCK-dyder, hvilket vi dog plejer at kunne matche. Men det bliver helt sikkert en svær kamp,” siger U19-holdets assisterende træner, Mikko Pedersen.
U19-truppen har til den kommende sæson fået tilgang af flere dygtige spillere, som sidste år gjorde sig på U17-niveau. Her kan blandt andet nævnes Oliver Kjærgaard, Lorent Callaku og Adnan Curovic, som alle fik debut på førsteholdet i sidste uges pokalsejr over AB. Sidstnævnte fik endda samtlige 90 minutter i 3-0-sejren, mens de to andre debutanter blev skiftet ind i anden halvleg.
U19-sæsonen byder på 22 ligakampe, som strækker sig helt til den 4. juni næste år, hvor turen går til Esbjerg i sæsonens sidste kamp. Derudover skal De Kongeblå undervejs blandt andet møde Brøndby og sidste års vindere, FC Midtjylland, mens det er værd at sætte kryds i kalenderen den 31. oktober i år og 14. maj næste år, hvor modstanderen er lokalrivalerne fra FC Nordsjælland.
Udover Lyngby er det i rækken kun Vejle og Silkeborg, der ikke har en seniortrup, som til dagligt spiller i ALKA Superligaen. Der venter altså en masse svære opgør i løbet af sæsonen, og derfor bør man selvsagt ikke have for store forventninger til de unge drenge. Men resultater er heller ikke alt, fastslår Mikko Pedersen:
”Sidste sæson endte vi på en sidsteplads, og det er selvfølgelig klart, at vi ikke har lyst til at gentage den bedrift. Med det sagt, så er det svært at sætte målsætninger om placeringer, når man har med et U19-hold at gøre, så for os er det vigtigere med kontinuitet end placeringer. Vi skal kunne være vores indsats bekendt og kunne se hinanden i øjnene sæsonen igennem. Det er det vigtigste,” siger han.
U19s kampprogram kan findes på DBUs hjemmeside, og vi håber selvfølgelig, at så mange som muligt vil give sig tid til at komme og støtte drengene i morgen mod FCK og i de resterende kampe fremover.