Lyngby smed sejren til sidst

Det lignede længe, at Frederik Gytkjær havde sikret Lyngby sæsonens anden udebanesejr i Bet25 Ligaen, men på en scoring blot to minutter før tid fik FC Vestsjælland hevet et enkelt point i land på Harboe Arena.

Det var top mod bund denne solrige eftermiddag på Harboe Arena i Slagelse, hvor FC Vestsjælland bød De Kongeblå op til dans. Hjemmeholdet har mildest talt været dårligt kørende i denne sæson, men Lyngby har nu heller ikke været imponerende på udebane, så til trods for den store forskel i tabellen, kunne det alligevel tyde på en tæt affære.

Noget atypisk lagde David Nielsens tropper lidt forsigtigt fra land ved at lade FC Vestsjælland have bolden og styre kampens tempo. Det lod umiddelbart til at være en fin plan, for godt nok var værterne meget på bolden, men de store chancer fik de ikke spillet sig frem til, og Andreas Larsen i Lyngby-målet var derfor knap i aktion i første halvleg. Lyngby skabte heller ikke mange chancer, men det blev alligevel til et par pæne tilbud, der som regel kom på kontrastød. Hverken Lasse Fosgaard eller Jeppe Kjær var dog i stand til at udnytte mulighederne, og stillingen ved pausen var derfor 0-0 efter en relativt tam første halvleg.

Fra anden halvlegs start fortsatte kampbilledet med FC Vestsjælland på bolden og en solid Lyngby-defensiv, der afviste det meste og derfra søgte kontramulighederne. Efter godt og vel en times spil kunne den solide bagkæde dog ikke forhindre Anders Due i at sætte anfører Henrik Madsen op, men Andreas Larsen var heldigvis ikke faldet helt i søvn, og han kunne derfor blokere FCV-anførerens forsøg. Kort forinden havde Danilo Arrieta afløst David Boysen, og ikke længe efter erstattede Oke Akpoveta så Jeppe Kjær i et forsøg på lidt fornyet offensiv energi.

Det viste sig at give pote, men det var nu ikke de to indskiftere, der var direkte implicerede i Lyngbys føringsmål. Lasse Fosgaard kæmpede fint på højrekanten og med et godt, fladt indlæg fandt han Fredrik Gytkjær midt for mål, der vanen tro satte sin stensikre inderside på kuglen og bragte De Kongeblå foran 1-0. Så kunne Lyngby fortsætte stilen og lure videre på kontrachancer, og selvom Vestsjælland naturligt nok kom længere frem på banen efter føringsmålet, fik de stadig ikke spillet sig frem til de store chancer.

Med få minutter tilbage af den ordinære spilletid lignede det derfor en Lyngby-sejr, men så fandt et Peter Nymann-indlæg Nikolaj Hansens pandebrask, som på fornem vis dirigerede bolden over i det lange hjørne uden for Andreas Larsens rækkevidde. En kold spand vand i hovedet på De Kongeblå, og efterfølgende lignede det, at begge hold gerne ville jagte en scoring, men samtidig var tilfredse med et enkelt point. Anders Kure var i overtiden tæt på en scoring efter lidt tilfældigt nedfald i feltet, men Andreas Larsen kom godt ud og fik afværget, og derfor endte det 1-1 på Harboe Arena, hvilket samtidig var Lyngbys første uafgjorte kamp i denne sæson.

Match Facts:

FC Vestsjælland – Lyngby BK (0-0)
0-1 Frederik Gytkjær (63), 1-1 Nikolaj Hansen (88)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 3. Michael Lumb – 7. Jesper Christjansen, 14. Philip Rasmussen – 9. Lasse Fosgaard (<-> 19. Dennis Sørensen ()), 26. Frederik Gytkjær, 21. David Boysen (<-> 11. Danilo Arrieta (54)) – 15. Jeppe Kjær (<-> 8. Oke Akpoveta (60))

Ikke benyttet:
1. Viktor Noring (GK), 2. Thomas Guldborg Christensen, 17. Casper Højer, 25. Daniel Jensen

Advarsler:
Philip Rasmussen og Mathias Tauber– Lyngby BK