Gytkjær blev matchvinder i Oke-show

Der var debut til Thomas Guldborg Christensen og Jeppe Kjær, da Lyngby her til aften besejrede Vejle 3-2 hjemme på Lyngby Stadion. Oke Akpoveta stod for to af målene, mens indskiftede Frederik Gytkjær blev dagens mand i skysovs med sit sejrsmål godt 20 minutter før tid.
I sidste sæsons tre indbyrdes opgør var det ikke lykkedes De Kongeblå at besejre dagens gæster, og derfor var det ikke overraskende et fokuseret og revanchelystent Lyngby-mandskab, der fra kampens start satte sig på løjerne. Det gav udbytte efter 12 minutters spil, da Daniel Jensen sendte Surprise af sted i Lyngbys højre side. Han fandt Oke Akpoveta i feltet med et fladt indlæg, og på sin anden berøring sparkede angriberen resolut bolden ind bag Vejle-keeper Kristian Fæste.
Ikke længe efter var de to offensivspillere igen indblandet i en stor Lyngby-chance. Surprise drev på ny gæk med Vejles Daniel Norouzi og efter en kikset afslutning og lidt ping pong i feltet, endte bolden hos Oke, der dog måtte se sin ellers fine afslutning reddet af Kristian Fæste. Gæsterne var generelt næsten kun farlige på dødbolde i første halvleg, men det våben var faktisk lige ved at koste dem dyrt, da Surprise vred sig fri på en kontrachance efter et Vejle-hjørnespark og flot fandt Oke, hvis afslutning desværre blev blokeret af en forsvarsspiller i sidste øjeblik.
Omkring den halve time kom De Kongeblå så tæt på, som det næsten er muligt, da Daniel Jensen kom først på en løs bold efter hjørnespark. Desværre måtte eks-landsholdsspilleren se sin afslutning prelle af på træværket, men det var dog glemt ti minutter senere, for her var Surprise og Oke endnu en gang p&arinaring; spil. Førstnævnte slog endnu en flad bold ind i feltet og i bagerste område afsluttede David Boysen fladt i det lange hjørne – Kristian Fæste gav en retur på afslutningen, som Oke sparkede ind til 2-0, hvilket også var stillingen ved pausen.
Man siger som bekendt, at 2-0 er den farligste føring, og vurderet på de første ti minutter af anden halvleg, er der noget om snakken. Allerede efter fire minutter reducerede Vejle nemlig ved Moses Lamidi, og ikke længe efter udlignede formstærke Martin Svensson så til 2-2 direkte på frispark. Så var kampen pludselig vendt fuldstændig på hovedet, og Lyngby-træner David Nielsen så sig derfor nødsaget til at reagere. Frederik Gytkjær, som den seneste tid har siddet ude med en skade, kom på banen i stedet for Bror Blume, og det viste sig at være en rigtig god disposition. Et lille kvarters tid senere fandt Philip Rasmussen nemlig indskifteren på kanten af feltet med et fremragende hæl-aflæg, som Gytkjær behandlede efter fortjeneste med en følt afslutning helt ude i siden – 3-2 til Lyngby.
Kort efter scoringen gik Oke ud til fordel for Jeppe Kjær, der dermed fik sin debut i den kongeblå trøje, og han var med til at forsvare føringen hjem resten af kampen, der kun bød på et enkelt farligt Vejle-forsøg, som Viktor Noring i Lyngby-målet til gengæld også måtte ud i fuld længde for at afværge. Dermed sluttede det 3-2 til De Kongeblå, der samtidig fik sin fjerde sejr ud af lige så mange mulige på hjemmebane. Med sejren er Lyngby desuden igen at finde på Bet25 Ligaens førsteplads foran Fredericia og Vendsyssel, der dog har spillet en kamp færre.
Match Facts:
Lyngby Boldklub – Vejle Boldklub 3-2 (2-0)
1-0 Oke Akpoveta (12), 2-0 Oke Akpoveta (42), Moses Lamidi (49), Martin Svensson (55), Frederik Gytkjær (72)
Lyngbys startopstilling:
1. Viktor Noring – 20. Jeppe Brandrup, 2. Thomas Guldborg Christensen, 24. Thomas Sørensen (c), 3. Michael Lumb – 14. Philip Rasmussen, 25. Daniel Jensen (<-> 7. Jesper Christjansen (79)) – 10. Surprise, 22. Bror Blume (<-> 26. Frederik Gytkjær (58)), 21. David Katz Boysen – 8. Oke Akpoveta (<-> 15. Jeppe Kjær (76))
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 6. Mads Gabel, 12. Mads Nordam, 19. Dennis Sørensen