Curovic og Kjærgaard med på U18-landsholdet

I denne uge skal det danske U18-landshold for første gang i kamp i sæsonen 2015/16, når det nye kuld talenter skal møde Schweiz i to venskabskampe i Portalban den 22. og 24. september. Landstræner Henrik Clausen kan frit vælge mellem de af landets talenter, der er født i 1998, og ikke overraskende har den tidligere OB-cheftræner fundet plads til to Lyngby-spillere.
Adnan Curovic og Oliver Kjærgaard er således begge en del af Clausens 18-mandstrup, og selvom der er tale om to ynglingespillere, vil navnene nok virke bekendte for den vakse Lyngby-supporter. Begge spillere fik nemlig debut på førsteholdet i 3-0-pokalsejren over AB i midten af august, mens det også blev til spilletid, da Ledøje-Smørum blev sendt ud af turneringen med et 5-0-nederlag for små tre uger siden.
Adnan Curovic, der var udlejet til Juventus hele sidste sæson, har tidligere begået sig på både U16- og U17-landsholdet, hvor det sammenlagt er blevet til 18 kampe og ét mål, så forsvarsspilleren er langt fra ny i landsholdssammenhæng. Det er Oliver Kjærgaard derimod, og den dygtige midtbanespiller er naturligvis glad for udtagelsen:
”Det betyder rigtig meget for mig at være på landsholdet, for det beviser, at man bliver belønnet for sit hårde arbejde. Og så er det selvfølgelig en kæmpe ære at skulle repræsentere Danmark,” siger det unge Lyngby-talent.
Oliver Kjærgaard og Adnan Curovic er ikke eneste Lyngby-indslag i truppen, hvor der også er blevet plads til Dortmunds Jacob Bruun Larsen, som fik sin fodboldopdragelse hos De Kongeblå, inden han i januar skiftede til den tyske storklub. Og selvom der bliver kamp om pladserne, glæder Oliver Kjærgaard sig til at vise trænerteamet, at de skal satse på ham fremover:
”Jeg skal ind og vise, hvad jeg er god til, og være en dominerende skikkelse på midtbanen. Jeg er ikke bange for at skyde brystet frem og tage teten, hverken i mit spil eller min kommunikation,” fortæller Kjærgaard og fortsætter:
”Det er jo enhver spillers drøm at spille på landsholdet, og forhåbentlig er dette første skridt mod officiel landsholdsdebut. På sigt håber jeg at kunne bide mig fast i landsholdssammenhæng, så jeg også er med, når U19-landsholdet skal spille EM-kvalifikation.”
Det nye U18-landshold var første gang samlet i Tilst i sidste måned, og ud over de kommende venskabskampe, venter endnu en træningssamling i Tilst den 27.-28. oktober, inden de unge talenter kan gå på velfortjent vinterferie fra landsholdet.