Lyngbys U14-hold med flot 4. plads i Italien

Lyngbys U14 Elite-hold viste på fornemmeste vis De Kongeblå farver frem i Italien, hvor drengene deltog i en stærkt besat talentturnering og sluttede på en flot 4. plads.
U14 Elite-holdet var i den forgangne weekend rejst til det nordlige Italien for at deltage i talentturneringen Memorial Beppe Grippiolo. Turneringen havde deltagelse af flere store og meget stærke klubber, blandt andre Juventus, AC Milan, Inter, Torino og Napoli. Lyngby var havnet i gruppe med Juventus samt klubberne Cuneo og Lucento.
De Kongeblås åbningskamp var mod Juventus, og de kom ganske enkelt til kort over for Lyngbys talenter. Efter en blændende halvleg kunne de unge Lyngby-drenge gå til pausen foran med 3-0, og i 2. halvleg blev der lagt en enkelt scoring på totalen. 4-0 over Juventus, og så var Lyngby i gang.
Mod Cuneo, der vandt turneringen sidste år, kom Lyngby imidlertid i problemer, men i en stærk 2. halvleg vendte Lyngby 0-1 til en 2-1-sejr. De tre point til gruppespillet betød at Lyngby var sikre på at vinde puljen, men Lyngby gjorde alligevel rent bord, besejrede Lucento med 2-1 og gik videre fra puljen med 3 ud af 3 sejre.
Semifinalen betød et møde med Sampdoria, der præsenterede Lyngby-drengene for en omgang klassisk, italiensk fodbold. Med andre ord var Sampdoria fantastisk organiserede bagtil og kyniske i begge felter. Lyngby spillede en rigtig god kamp, havde overvægten af boldbesiddelse og skabte også pænt med chancer. Men drengene kom alligevel til kort og til slut kunne Sampdoria juble over en 2-0-sejr og en finaleplads.
Efter nederlaget i semifinalen ventede en bronzekamp mod Torino, der var det klart stærkeste hold Lyngby mødte undervejs. Torino kom foran i 1. halvleg, men med to scoringer vendte Lyngby-drengene billedet rundt og gik til pause foran med 2-1. I 2. halvleg blev forskellen dog for stor, og med to mål af Torino endte de italienske talenter med at snuppe bronzen.
Stor tilfredshed med turneringen
Cheftræner på U14 Elite Mads Kristensen er da også godt tilfreds med både udbytte og resultaterne i Italien: ”9 point mod de dygtige hold vi spillede mod i gruppespillet må siges at være en rigtig flot præstation. Jeg syntes især vi var gode i forhold til det at turde spille sig ud af modstandernes pres. Alt i alt var det en turnering, hvor vi præsterede på et rigtig højt niveau langt hen ad vejen” fortæller Mads Kristensen, der også fremhæver den hårde matchning som et vigtigt element:
”Holdene vi møder hernede er både større og hurtigere end de fleste af vores egne, så det var vigtigt at vi gav alt i duellerne. Det løste vi fint, og det var afgørende for de resultater vi fik. Vi lykkedes også godt med at forsvare os på dødbolde, hvilket vi fra sidste år vidste ville være svært fordi de italienske hold er meget kyniske på standarder. Så det var tilfredsstillende at det lykkedes, og vi omsatte endda 3 standarder til mål undervejs” fortæller Mads Kristensen.
Ud over den flotte fjerdeplads kunne De Kongeblå talenter også tage med sig, at målmand Magnus Stampe Elm blev kåret til turneringens bedste keeper. Inter, der ligesom Lyngby fik 9 point i gruppespillet, vandt turneringen med en finalesejr over Sampdoria, der snuppede 2. pladsen. Torino og Lyngby fik som sagt 3. og 4. pladsen, mens Napoli sluttede som nummer 5 – alt i alt et fornemt selskab at klemme Lyngby Boldklub ind i.