Stor Lyngby-sejr i lokalopgøret

Lyngby fandt for alvor skarpheden frem i lokalopgøret mod AB. Kombineret med en konge-præstation af Andreas Larsen i målet klaskede De Kongeblå gæsterne med 5-1.
Kristi Himmelfartsdag skulle De Kongeblå forsøge at følge op på sidste weekends forløsende første forårssejr over AC Horsens. Modstanderen var AB i det traditionsrige lokalopgør på Lyngby Stadion, hvor fremragende forårsvejr havde indfundet sig – og det blev fulgt op med et ligeså fremragende kongeblåt resultat.
Lyngby kom flyvende ud til kampen, og havde i det første kvarter totalt styr på løjerne. AB blev stresset til mange boldtab, og Lyngby fik også skabt chancer. Det lignede hurtigt en kamp, hvor Lyngby bare skulle have hul på bylden og det kom der efter 20 minutter. Nichlas Rohde hev Mathias Tauber omkuld i feltet og så var der straffespark. Patrick Mortensen eksekverede sikkert og så førte De Kongeblå med 1-0.
Dominansen fortsatte efter målet og med ti minutter igen af første halvleg fordoblede Lyngby føringen. De Kongeblå udnyttede dårligt spil af AB til at lancere et kontraangreb. Lasse Fosgaard blev sendt dybt på højre fløj og derfra fandt han banens mindste – i hvert fald på det tidspunkt – Bror Blume, der med hovedet pandede Lyngby på 2-0.
2-0-scoringen vækkede AB en smule, og frem mod halvlegen kom gæsterne bedre med. Og AB holdt også liv i håbet om et godt resultat, da de fik reduceret sekunder før pausen. Simon Bræmer kom på den rigtige side af Casper Højer, tog bolden ned med brystede og bragede bolden ind bag Andreas Larsen ved modsatte stolpe. 1-2 og så var der igen spænding i kampen.
AB fortsatte det gode spil efter pausen og det kom der et par rigtigt store chancer ud af. Thiago Borges var meget tæt på efter et hjørnespark, men også Andreas Baes lignede en mand der ville på tavlen. Andreas Larsen stod dog i vejen med en flot redning, og på riposten var Larsen igen skarp og fik reddet forsøget fra Nichlas Rohde. Generelt endnu en flot målmandspræstation af Andreas Larsen.
Og som om det ikke var nok, så fik Andreas Larsen også en rolle i Lyngbys afgørende 3-1-scoring. For førnævnte forsøg fra Nichlas Rohde resulterede i en Lyngby-omstilling. Jesper Blicher førte bolden frem, fik hjælp af indskiftede Frederik Gytkjær i overlappet og Gytkjær kunne ved fjerneste stolpe finde Lasse Fosgaard – sikker scoring, 3-1 til De Kongeblå og god klubånd fra Fosgaard, der både jublede og kyssede klublogoet.
Målet fjernede alt AB-tro på point, og dermed kunne Lyngby cruise sejren hjem. Men De Kongeblå var slet ikke færdige med at score. Med ti minutter igen sparkede Valon Ljuti hjørnespark, og hans indlæg fik lov at passere helt til Patrick Mortensen, der havde kriminelt meget plads til at score sit andet mål i det lille felt ved bagerste stolpe.
I kampens tillægstid blev ondt til værre for AB. Lyngby satte igen et godt angreb op i venstre side. Indlægget blev dog ikke behandlet af hverken forsvar eller angreb, og så var bolden pludselig i højre side hos Lasse Fosgaard. Han sendte et nyt indlæg ind i boksen, og her kunne Surprise – banens mindste – sætte hovedet på og score sit første mål i Lyngby-trøjen.
Målet kronede en skarp indsats fra De Kongeblås side. Lyngby vinder med 5-1.
Match facts:
Lyngby BK – AB Gladsaxe 5-1 (2-1)
1-0 Patrick Mortensen (str. 19), 2-0 Bror Blume (36), 2-1 Simon Bræmer (45), 3-1 Lasse Fosgaard (70), 4-1 Patrick Mortensen (80), 5-1 Surprise (90).
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 17. Casper Højer – 13. Vito Mistrati (<-> 5. Valon Ljuti), 14. Philip Rasmussen – 9. Lasse Fosgaard, 22. Bror Blume (<-> 26. Frederik Gytkjær), 29. Jesper Blicher (<-> 19. Surprise) – 11. Patrick Mortensen.
Ikke benyttet: Nicklas Højlund (GK), Mathias Mejer Knudsen, Martin Andersen, Mads Nordam.
Advarsler:
Jeppe Brandrup, Lyngby BK.
Andreas Moos, Kasper Kristensen, Emil Holten – alle AB
Tilskuere: 1.045 på Lyngby Stadion