Bjelland kastede stjernestøv over inspirationsdag

I forbindelse med U21-landskampen i tirsdags havde Lyngby Boldklub besøg af en række lovende ungdomstrænere, der fik inspiration til træningen fra Lyngbys talentsektor – og et besøg fra Andreas Bjelland.
Arrangementet var stablet på benene som led i Lyngby Boldklubs strategi om at bidrage til uddannelsen af såvel egne som eksterne trænere i lokale klubber. Med på deltagerlisten var ungdomstrænere fra Hillerød, Virum og Greve, samt nogle af Lyngbys egne trænere
Første punkt på dagsordenen var ude på træningsbanen, hvor U14-cheftræner Mads Kristensen og U+træner Nicas Kjeldsen demonstrerede træningsøvelser med U12-spillere fra Lyngby, samt nogle af samarbejdsklubberne; Virum og Hillerød. Derefter fortsatte den træningsmæssige del på 2. sal i Klubhuset, hvor de to Lyngby-trænere holdt et oplæg om tilgangene til ungdomstræning i Lyngby Boldklub – et oplæg, der i samspil med indslaget på banen skulle give inspiration til deltagerne.
”Overskriften fra vores side af var, hvordan man kan træne mere kamprelevant. Vi har nytænkt, eller i hvert fald prøvet at definere den del en smule skarpere, så der var stor interesse for at lære nærmere” fortæller Nicas Kjeldsen, der i 2. del af programmet også blev udfordret på tilgangen og mulighederne for at implementere tankerene ude i de lokale klubber.
Blandt andet gik dialogen på, hvordan man kan få bredt Lyngbys træningstilgang ud i nærmiljøerne. Her var det vigtigt for trænerne at pointere, at de konkrete træninger hellere skulle være inspiration frem for endegyldige svar:
”Både i den praktiske del på træningsbanen og i den teoretiske del efterfølgende var det vigtigt for os at give noget inspiration, frem for konkrete løsninger. Det skal også kunne fungere på deres baner og i deres miljøer, så det er mere tilgangene end den konkrete træning og øvelserne, som vi håber de har taget med sig videre” fortæller Nicas Kjeldsen.
Sidste del af programmet indebar besøg fra toppen af dansk fodbold. Den tidligere Lyngby-spiller og nuværende A-landsholdsspiller Andreas Bjelland lagde vejen forbi og både spillere og trænere fik lejlighed til at stille spørgsmål. Især U12-drengenes spørgelyst var stor, og Bjelland måtte stå på mål for alt fra støvlevalg til det at stå over for verdens bedste fodboldspillere.
”Det var super fedt, at Andreas lagde vejen forbi. Han er en af klubbens absolutte succeshistorier, og er en rollemodel på rigtig mange måder. Han fortalte både om tiden som ungt talent i Lyngby, drømmen om at slå igennem og så var han ikke bleg for at fortælle om de modgange han har mødt undervejs. Alt i alt var det en stor oplevelse for især de unge drenge” fortæller Nicas Kjeldsen.
Lyngby har aktuelt samarbejdsaftaler med Hillerød GI, Virum-Sorgenfri Boldklub, Ballerup-Skovlunde Fodbold og Gentofte-Vangede Idrætsforening.