Patrick-hattrick i generalprøve mod AB

Lyngby fik en rigtig fin generalprøve hjemme mod AB. Divisionsrivalerne blev sendt den korte tur til Gladsaxe med et nederlag. De Kongeblå vandt med 3-0 på 3 scoringer af Patrick Mortensen.
Forårssæsonen nærmer sig, og lørdag eftermiddag var det tid til generalprøve for De Kongeblå, der hjemme havde besøg af naboerne fra AB. Det blev en kontrolleret kamp på Lyngbys præmisser, og ret beset var der ikke tvivl om resultatet andet end i de første 10 minutter, hvor det var nogenlunde jævnbyrdigt. AB burde faktisk nok have taget føringen, da Thiago slap igennem med Nicklas Højlund, der dog tog sig af forsøget og vandt duellen.
Efter 13 minutter burde Lyngby så have fået føringen. En drømmeaflevering fra David Boysen blev perfekt taget ned med brystet af Lee Rochester, der også udplacerede Jannich Storch i målet til en flot 1-0-føring. Linjevogteren mente dog at Rochester havde brugt armen, og den hoppede hoveddommeren med på, annullerede målet og stak Lee Rochester en advarsel.
Lyngbys dominans kunne ingen dog frarøve, og få minutter efter var det så Patrick Mortensens tur til at forsøge sig. Et godt angreb i venstresiden blev sendt på tværs af en overlappende Mathias Mejer, og ved fjerneste stolpe fik Mortensen så muligheden – dog blev træffet skævt og forsøget gik til målspark.
Så var der straks mere snert i afslutningen 2 minutter senere. Denne gang var det højresiden, der satte Mortensen op. Lasse Fosgaard drev bolden frem og lagde den dybt til Frederik Gytkjær, der var fiks og fik sendt den bagud til en fuldstændig fri Patrick Mortensen. Fra den position havde angriberen både tid og plads til at udplacere AB-målmanden og så var dominansen endegyldigt omsat til føring.
Efter målet tillod Lyngby at AB kom lidt længere frem, men dog uden at at nærme sig Lyngby-keeper Højlund. Det hele så meget kontrolleret ud, og når Lyngby ville trykke på, så gjorde det ondt på AB, der dog slap til pause nede med 0-1. Og det til trods for, at både Mathias Mejer og David Boysen i to identiske situationer nok burde have øget føringen.
Det måtte dog vente til 2. halvleg, men her skulle der til gengæld også kun gå fem minutter før det blev 2-0. Bror Blume sparkede hjørnespark og ved bagerste stolpe dumpede bolden ned foran Patrick Mortensen, der med en god afslutning lossede bolden op i nettaget bag en chanceløs Storch.
Syv minutter senere slog Lyngby så det sidste søm i kisten. Endnu engang var det efter et hjørnespark, der denne gang blev slået af Mathias Mejer. Igen var AB inkonsekvente foran mål, og så havde Patrick Mortensen god tid til sikkert at gøre det til 3-0. Hattrick af Patrick og så var kampen afgjort.
Resten af opgøret blev med en kontrolleret Lyngby-indsats. Defensivt gav man intet væk, og kun et langskud, der var tættere på hjørneflaget end mål, fik AB på bogen. I stedet kunne Lyngby med et par omstillinger have gjort livet lidt mere surt for gæsterne. Bror Blume kom lidt tilfældigt igennem og rundede målmanden, men måtte nøjes med hjørne. Og et kvarter før tid pressede Lyngby højt i genpresset og vandt en chance.
Bror Blume fandt Lee Rochester, men Storch kom godt ud og fik blokeret. Riposten dansede i feltet uden at AB for alvor fik ekspederet væk, men gæsterne slap med skrækken her og resten af kampen. Lyngby vinder fortjent med 3-0.
Match facts:
Lyngby BK – AB 3-0 (1-0)
1-0 Patrick Mortensen (18), 2-0 Patrick Mortensen (50), 3-0 Patrick Mortensen (57)
Lyngbys startopstilling:
1. Nicklas Højlund – 9. Lasse Fosgaard (<-> 18. Andreas Ravn (65)), 12. Mads Nordam, 6. Rasmus Minor (<-> 24. Thomas Sørensen (78)), 2. Mathias Mejer Knudsen (<-> 17. Casper Højer Nielsen (65)) – 5. Valon Ljuti, 14. Philip Rasmussen (<-> 13. Vito Mistrati (65)) – 15. Lee Rochester, 26. Frederik Gytkjær (<-> 22. Bror Blume (46)), 21. David Katz Boysen (<-> 29. Jesper Blicher (46)) – 11. Patrick Mortensen (<-> 8. Martin Andersen (65)).
Advarsler:
Lee Rochester, Lyngby.
Rasmus Hansen, AB.
Tilskuere: ca. 200 på Lyngby Stadion.