Lyngby-sejr i første testkamp

Lyngby leverede en til tider ganske fin første træningskamp. I svære forhold viste De Kongeblå et par glimt af klasse, og vandt fuldt fortjent kampen med 3-0.
Lyngby tog lørdag eftermiddag hul på træningskampene forud for den spændende forårssæson i 1. division. Første modstander var Helsingør, der er aktuelt tophold i 2. division øst. At gæsterne har kvalitet fik man at se i første halvleg, hvor de orange-klædte Helsingør-spillere leverede en god portion fight og til tider udmærket spil.
De Kongeblå var de svære forhold til trods fine på bolden, om end det var tydeligt at der stadig mangler en del procenter. Første halvleg var præget af hård kamp om kuglen, og begge parter gik til tider over stregen i en usædvanlig hårdt spillet træningskamp. De to mandskaber var sendt på banen med devisen om at passe på skader, men der blev gået til stålet. Philip Rasmussen var første mand over stregen, da han kom for voldsomt ind i en tackling med Anders Holst. Begge kastede sig ind med begge fødder, og det kostede desværre Anders Holst en skade – Philip Rasmussen slap, måske lidt for billigt, med gult kort.
Lyngby gjorde offensivt livet svært for Helsingør med flere hurtige opspil på kanterne. Mathias Mejer var flittig i overlappet i venstre side, og der var masser af småspil og gode løb i højre side, hvor Christoffer Boateng havde fået chancen som kant lige foran Lasse Fosgaard på backen. Martin Andersen kom frem til en enkelt fin afslutning, men det var Boateng, der var farligst i første halvleg. To gode afslutninger fra kanten af feltet tegnede godt for kampen.
7 minutter før pausen kom Lyngby fortjent foran. Christoffer Boateng havde tilkæmpet sig frispark i højre side, og kantspilleren nåede selv højest på indlægget og headede De Kongeblå foran med 1-0, der også var stillingen ved pausen. En fin første halvleg af Boateng, der sammen med 9 andre Lyngby-spillere blev skiftet ud i pausen. Kun Mathias Mejer spillede alle 90 minutter.
Imidlertid kogte temperamenterne over endnu engang. Den tidligere AB-spiller Klaus Lykke standsede Philip Rasmussen med en tackling bagfra, og det kostede gult. Blot to minutter senere var Klaus Lykke endnu engang impliceret i en ulovlighed, da han halsende bagefter Frederik Gytkjær igen brugte ulovlige midler. Endnu engang korrekt gult og dermed et tidligt varmt bad for Lykke.
2. halvleg startede, som den første sluttede. Lyngby var bedst på bolden og De Kongeblå viste momentvis de gode spilmønstre frem. Underlaget var utaknemmeligt, men ikke nok til at spolere endnu en scoring. U19-topscorer Gustav Therkildsen var "man-of-the-moment" da han klaskede Lyngby på 2-0, og så duftede det af, at kampen var afgjort. Også selvom Lyngby havde lige lovlig svært ved at holde Helsingør fra fadet. Andreas Larsen, der havde afløst Højlund ved pausen, fik lidt at se til, og med et par nærgående hjørnespark fik Helsingør også vist hvorfor de i øjeblikket er førstekandidat til en plads i 1. division.
Holde Lyngby fra sejren kunne Christian Lønstrups mandskab dog ikke. Kampen fandt sin afgørelse 8 minutter før tid, da David Boysen viste klasse. En lang fremlægning blev ganske simpelt klasket over i modsatte målhjørne med en smuk yderside-afslutning. 3-0 og så kunne de råkolde tilskuere varme sig lidt på en fin start på vintersæsonen. Lyngby vinder kampen fuldt fortjent.
Match Facts:
Lyngby BK – FC Helsingør 3-0 (1-0)
1-0 Christoffer Boateng (31), 2-0 Gustav Therkildsen (48), 3-0 David Boysen (79)
Udvisning: Klaus Lykke, FC Helsingør (36)
Lyngbys hold, 1. halvleg:
1. Nicklas Højlund – 9. Lasse Fosgaard, 4. Mathias Tauber (c), 6. Rasmus Minor, 3. Mathias Mejer – 5. Valon Ljuti, 14. Philip Rasmussen – 28. Christoffer Boateng, 26. Frederik Gytkjær, 8. Martin Andersen – 11. Patrick Mortensen
Lyngbys hold, 2. halvleg:
16. Andreas Larsen – 18. Andreas Ravn, 24. Thomas Sørensen (c), 12. Mads Nordam, 17. Casper Højer – 13. Vito Mistrati, 7. Jesper Christjansen – 21. David Katz Boysen, 22. Bror Blume, 3. Mathias Mejer – 23. Gustav Therkildsen.
Advarsler:
Philip Rasmussen, Lyngby
Klaus Lykke, FC Helsingør (x2)