AGF fik revanche

AGF fik sin revanche og taget behøring afsked med Martin Jørgensen. Det betød samtidig et Lyngby-nederlag, der blev på 0-1. Kim Aabech blev matchvinder.
Der var topkamp på NRGi Park i Århus søndag eftemriddag, hvor De Kongeblå gæstede AGF i 18. spillerunde, der samtidig var årets sidste. AGF jagtede revanche over Lyngby, der vandt sidst med 3-2, og i forhold til præstationen den gang, så havde AGF løftet sig – betydeligt endda.
De hvide startede kampen bedst og sad på langt det meste af spillet, men på trods af overtaget så var det Lyngby, der fik kampens første store chance. Jeppe Brandrup gik dybt på en omstilling og forsøge at finde Kristian Lindberg i boksen, men det blev kun til en videresnitning fra Lyngby-angriberen. Bolden havnede derfor hos David Boysen, der spillede fladt bagud til Patrick Mortensen, der dog ikke fik ordentligt ram på bolden i en ellers god position. Forsøget gik derfor over mål.
Fem minutter senere var det så AGFs tur til at brænde en megachance. Et frispark blev sendt ind foran mål hvor bolden blev dirigeret direkte mod mål – kun en sprællende Nicklas Højlund forhindrede et føringsmål, og det blev i øvrigt et gennemgående tema kampen igennem, hvor Højlund leverede flere gode redninger.
AGF var tæt på igen inden pausen – endnu engang med et hovedstød, der dog sneg sig lige forbi mål. AGF var bedst i første halvleg, og havde hovedparten af boldbesiddelsen. Lyngbys havde svært ved at få sat omstillingerne og i det hele taget kneb det med at blive venner med Hummel-bolden.
Lyngby fik dog en gylden mulighed kort inde i 2. halvleg. En hård fremlægning blev styret videre af Kristian Lindberg og så var topscorer David Boysen pludselig alene med Lukas Fernandes i AGF-målet. Unge Fernandes vandt dog imidlertidig duellen, idet Boysens afslutning strejfede foden på målmanden og gik til hjørne.
AGF kunne også komme frem til chancer, men endnu engang trak Højlund en stor redning ud af ærmet. Kasper Povlsens indlæg fandt midt for mål frem til Kim Aabech, der dog måtte se Nicklas Højlunds reflekser løbe med opmærksomheden. Ganske enkelt en fremragende redning, der holdt Lyngby inde i kampen. AGF var imidlertid gode til at fastholde trykket, og spillet flød – på trods af flere opspilsfejl – markant bedre end sidst Lyngby var i Århus. Publikum kvitterede og fik til sidst også en forløsende scoring.
For efter 68 minutter var det så Kim Aabechs tur til at få en friløber. Aabech slog offside-linjen og stak på det helt rigtige tidspunkt – foran målet var han sikker, og så førte AGF med 1-0. Kort efter måtte AGFs topscorer Vatsadze så se sit bedste forsøg i kampen ramme stolpen – det var foreløbigt sidste mulighed i Lyngbys ende, for AGF lettede foden fra gaspedalen og Lyngby fik kæmpet sig tilbage.
Mod slutningen pressede De Kongeblå på for en udligning, og det lykkedes at fremtvinge en dramatisk og hektisk afslutning, hvor også Nicklas Højlund kom med frem i feltet i forbindelse med et frispark. Det nyttede bare desværre ikke noget, for det var ikke Lyngbys dag på NRGi Park. De Kongeblå taber med 0-1, men fastholder førstepladsen i NordicBet Ligaen – helt frem til marts, hvor det går løs igen med det tredje topbrag på stribe: Viborg.
Match Facts:
AGF – Lyngby BK 1-0 (0-0)
1-0 Kim Aabech (68)
Lyngbys startopstilling:
1. Nicklas Højlund – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 17. Casper Højer Nielsen – 14. Philip Rasmussen, 7. Jesper Christjansen (<-> 13. Vito Hammershøy-Mistrati (62)) – 9. Lasse Fosgaard (<-> 8. Martin Andersen (81)), 19. Kristian Lindberg (<-> 26. Frederik Gytkjær (72)), 21. David Katz Boysen – 11. Patrick Mortensen.
Ikke benyttet: Kristian Joensen, Mathias Mejer Knudsen, Bror Blume, Mads Nordam
Advarsler: