Pointdeling i Fredericia

Lyngby kæmpede for sagen, men fik ikke revanche i udekampen mod FC Fredericia. De Kongeblå måtte nøjes med uafgjort 1-1 – Philip Rasmussen scorede for Lyngby.
Der var på forhånd lagt op til den store revanche-jagt, da Lyngby søndag eftermiddag løb på banen mod FC Fredercia. De sidste to besøg i det østjyske er endt med sejr til Nicolai Waels granvoksne tropper, og derfor var missionen klar for De Kongeblås NordicBet Liga-dukse: Der skulle tre point med hjem i bussen.
At hjemmeholdet havde tænkt sig at bringe fysik på dagsordenen kom der en indikation af allerede efter 62 sekunder. Her måtte Nicklas Højlund nemlig modtage behandling efter hårdt spil fra gæsternes Jakob Eriksen, og generelt var hjemmeholdet sat godt op til en omgang fysisk fight. På trods af det var indledningen relativt jævnbyrdig. Lyngby forsøgte at bygge etableret op, mens Fredericia var fint tilfredse med lange bolde mod Jesper Christiansen og dybe stikninger til Anders Hostrup.
Første afslutning kom fra Bror Blume, der voldte målmand Mads Markfoged nogle problemer. Også David Boysen fik mulighed for afslutning fra distancen og generelt var det Lyngbys bedste mulighed at trykke af udefra – hjemmeholdet stod nemlig særdeles kompakt i defensiven. Efter en godkendt indledning af Lyngby kom Fredericia imidlertid længere frem på banen – og så lugtede de pludselig blod.
Først kom muligheden til Christian Ege, der tvang Højlund til en fornem fodparade. Og kort efter var det så Jesper Christiansen, der fik trykket af og vandt et hjørnespark – endnu engang efter en fin redning af Højlund. Det efterfølgende hjørnespark blev ligeledes farligt. Fredericia fik nemlig kæmpet sig frem til en dobbeltchance og holdt trykket. Højlund snuppede det første forsøg inden Thomas Sørensen sparkede væk fra stregen – men det brændte på foran Lyngbys mål.
Ud af det blå kom Lyngby så pludselig foran. Et udmærket og tålmodigt opspil i højre side hos Lasse Fosgaard og Bror Blume havnede til slut hos Philip Rasmussen midt for mål – Lyngbys midtbanegeneral trykkede af og udplacerede Mads Markfoged og så førte Lyngby med 1-0. Udover endnu et langskud fra Vito Mistrati var det Lyngbys sidste mulighed inden pausen. Fredericia pressede igen på mod pauseteen, men det blev ved en Lyngby-føring ved sidebyttet.
Fredericia fortsatte presset efter pausen, og fik også et par udm&aeligaelig;rkede standardsituationer. Og det var netop på en sådan, at hjemmeholdet – lidt imod spil og chancer – fik udlignet. Et frispark i venstre side blev sendt ind foran mål, og her kom Marc Pedersen først på bolden. Forsvarsspilleren headede resolut bolden ind bag en chanceløs Nicklas Højlund og så var det 1-1.
En rodet 2. halvleg var på menuen for de 649 tilskuere på Monjasa Park. Rodet fordi hjemmeholdet havde travlt med at forsvare og sparke væk uden egentlig at etablere angreb. Og rodet ikke mindst fordi Lyngby ikke fik udnyttet de muligheder som De Kongeblå fik spillet sig frem til. Først med 10-12 minutter igen lykkedes det for alvor Lyngby at blive nærgående. Men da var det en smule for sent.
For på trods af et solidt Lyngby-pres, en stor chance til dybdeløbende David Boysen og et stolpe-skud fra Casper Højer i overtiden så blev det ikke den revanche, som De Kongeblå havde håbet på. Det slutter således 1-1 mod FC Fredericia.
Match Facts:
FC Fredericia – Lyngby BK 1-1 (0-1)
0-1 Philip Rasmussen (26), 1-1 Marc Pedersen (59)
Lyngbys startopstilling:
1. Nicklas Højlund – 9. Lasse Fosgaard, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 17. Casper Højer Nielsen – 14. Philip Rasmussen, 13. Vito Hammershøy-Mistrati (<-> 7. Jesper Christjansen (69)) – 15. Lee Rochester, 22. Bror Blume (<-> 26. Frederik Gytkjær (60)), 21. David Katz Boysen (<-> 19. Kristian Lindberg (78)) – 11. Patrick Mortensen.
Ikke benyttet: Kristian Joensen, Valon Ljuti, Mads Nordam, Andreas Ravn.
Advarsler:
Christian Ege Nielsen, Jesper Christiansen – FC Fredericia