Effektivitet forskellen i Fredericia

Lyngby Boldklub sad på spillet, men FC Fredericia var skarpest. Østjyderne slog til to gange og besejrede De Kongeblå med 2-1 – David Boysen reducerede for Lyngby i 2. halvleg.
Lyngby Boldklub var for anden gang i denne sæson på besøg i det jyske. Efter 1-0-sejren i AC Horsens var det formentlig et glædeligt gensyn med turen tværs over landet, men det blev ødelagt af et effektivt hjemmehold, der kom foran allerede efter fire minutters spil. Tilbagevendte Jesper Christiansen fandt nyindkøbet Anders Hostrup i dybden, og sidste års topscorer i 2. Division Øst svigtede ikke – chokstart og 1-0 til FC Fredericia.
Det blev ikke bedre for De Kongeblå, for allerede efter 15 minutters spil kom hjemmeholdet også på 2-0. Et hjørnespark blev sendt til bagerste stolpe, hvor Sebastian Ibeagha headede tilbage til Tobias Perch, der hamrede Fredericias anden scoring ind bag Nicklas Højlund. Lyngby fik rystet chokket af sig og begyndte derefter at sætte sig mere og mere på kampen – og fem minutter efter Perch-målet var Vito Mistrati millimeter fra sin anden scoring i den kongeblå, da et mønsterangreb i venstre side havnede hos midtbanespilleren, hvis afslutning blev reddet på stregen af Søren Pedersen.
Lyngby holdt presset og fik et par gode muligheder inden pausen – blandt andet til Patrick Mortensen, der efter et hjørnespark headede fint, men måtte se Jakob Køhler redde helt nede ved stolpen. Presset fortsatte og Lyngby var i total kontrol resten af halvlegen, hvor et langskud fra Philip Rasmussen dog var tætteste mulighed. I stedet var FC Fredericia pludselig tæt på i den anden ende efter et kontraangreb, hvor endnu en lang bold til Jesper Christiansen blev ekspederet videre til Anders Hostrup – dog med Nicklas Højlund som vinder af den duel.
2. halvleg startede med masser af tænding især fra hjemmeholdet, der fik et par muligheder ud af anstrengelserne. Det kostede til gengæld også et frispark ti minutter inde i halvlegen, og det tog David Boysen sig kærligt af – kantspilleren lagde bolden direkte ind i nettet ved modsatte stolpe og så var kampen fuldstændig åben på ny.
Lyngby fortsatte med at sidde på spillet, men Fredericia forsvarede sig glimrende og gjorde det svært for De Kongeblå at skabe de helt store, åbne chancer. Et hjørnespark, der fandt frem til Patrick Mortensen samt et langskud fra Lee Rochester var de bedste muligheder inden Patrick Mortensen igen fik chancen med små fem minutter igen. Angriberen sparkede dog forbi mål.
Det lykkedes ikke Lyngby at få udlignet, og dermed slutter det hele med en 2-1-sejr til FC Fredericia, der på dagen viste sig mere effektive en boldbessidende Lyngby. Næste gang Lyngby spiller er næste søndag klokken 18.00 hjemme mod Vejle.
Match Facts:
FC Fredericia – Lyngby BK 2-1 (2-0)
1-0 Anders Hostrup (4), 2-0 Tobias Perch (15), 2-1 David Boysen (55)
Lyngbys startopstilling:
1. Nicklas Højlund – 9. Lasse Fosgaard, 12. Mads Nordam, 24. Thomas Sørensen, 2. Mathias Mejer Knudsen – 14. Philip Rasmussen (<-> 15. Lee Rochester (77)), 13. Vito Hammershøy-Mistrati (<-> 7. Jesper Christjansen (44)) – 21. David Katz Boysen, 5. Valon Ljuti, 8. Martin Andersen (<->  17. Casper Højer Nielsen (60)) – 11. Patrick Mortensen
Ikke benyttet:
Kristian Joensen, Rasmus Minor Petersen, Frederik Gytkjær, Jeppe Brandrup